Mindenki ehhez méri
Bemutató: Volkswagen Golf VIII. – 2019.
A Golf a nyolcadik generációjába lépett, a Volkswagen pedig nagyon büszke rá. Ha azonban ránézünk, kívülről alig látunk különbséget a jelenlegi hetedik generációshoz képest, pedig a gyári emberek elektronikus forradalomról beszélnek.
Egész filmstúdiót bérelt München mellett a Volkswagen a Golf VIII sorozat előzetes bemutatójára. Osztott, de így is hatalmas csarnokokban volt a bemutató, egyik helyen a műszerfal, másikon a motor, és így tovább, külön csarnokrész minden újdonságnak. Az egyes területek szakmérnökei nem leplezett büszkeséggel mutatták meg a hozzájuk tartozó újdonságot, a kategória legjobb valamijét, ember-gép interfészt az utastérben, mátrix ledes fényszórót, esetleg a lámpatestet hangsúlyozó motorháztető-domborulatot. Szerintük mindenben a szakma élén vannak, mi pedig nem tudjuk, mert a statikus bemutatón esetleg kapcsolgathatunk lámpát, változtathatunk színt és tolhatunk ülést előre, de nem vezethetünk, nem autózhatunk.
De hiszünk, mert a Volkswagen már bizonyított. Nem azért, mert 1992-ben a Golf III-as elnyerte az Év autója címet, hanem mert a szakma mindig jó véleménnyel volt a Golfokról, és a konkurensek is ezekhez mérik a saját portékájukat. Mindneki szeretne kicsit Volkswagen Golf lenni. Talán maguk sem tudják, miért, hiszen sem darabszámban, sem megbízhatóságban nem ők vannak az élen, de a Golf a 70-es évek eleje óta népszerű, és az utóbbi negyven évben fogalommá vált. Amikor megjelenik az újabb generáció, azt gondoljuk, innen már nehéz lesz bármit is csinálni, innen a kategóriában már nincs feljebb. És a következő generáció bemutatja, hogy van feljebb, a konkurensek pedig igyekeznek utolérni az aktuális Golfot. A nehéz az benne, hogy nem lehet kijelölni olyan részletet, ami a Golfot naggyá teszi, hanem a komplett egész lesz nagyon jó.
A nyolcadik generáció első ránézésre az előd faceliftje. Ahogy azonban kinyitjuk a motorháztetőt, és meglátjuk a teljesen más doblemezeket, a tűzfal alakját, már látjuk, hogy ez valóban egy másik autó. A külseje nagyon hasonlít , de a hetes generáció kóbor, néha céltalan vonalait most oda vezették, ahová valók, ahová futniuk kellett volna 2012-ben, a Golf VII bemutatásakor. Összességében a nyolcas sokkal összefogottabb és rendezettebb vonalú autó, mint a hetes volt, valahogy jobb ránézni.
A motorok listájából törölték az 1,6-os dízelt, helyette két teljesítménylépcsőben 115 és 150 lóval lesz kétliteres, átdolgozott CR TDI. Különleges AdBlue befecskendezéssel, dupla katalizátorral és részecskeszűrővel a legtisztább dízelekhez fognak tartozni, azonban a reflektorfények az öt hibrid modellre kúsznak. Korábban egy hibrid modell volt elérhető, most 3+2, ezek közül három mild-hybrid eTSI 110/130/150 lóerővel, átdolgozott Miller-ciklusú, alapjaiban megújult TSI blokkal, 48V-os hibrid elektromos rendszerrel. Ezen felül két plug-in hibrid motort is kínálnak, 204 és 245 lóerővel, amelyek a 13 kWh-s akkucsomagjukkal simán teljesítik a hazai zöld rendszám követelményeket.
Az új generációs GTi és GTD modellekről semmit nem árultak el, azonban 2020-ban bemutatják, kézenfogva a TGi (CNG-) sűrített földgáz meghajtású motorral. A modell indulásakor nyolc motor áll majd rendelkezésre, ezek teljesítménye 90 lóerőtől 300 lóerőig terjed. Az új, vagy átdolgozott motorokhoz teljesen új hatfokozatú kézi váltót is terveztek, amelynek nagy szerepe van a CO2-emisszió csökkentésében.
Klaus Bischoff, a design felelős mérnöke szerénytelenül fogalmaz: a Golf a jelen mutatója, a trendek alkotója, mérföldkő a német autógyártásban. A formát tökéletesítettük, 4%-kal csökkent a légellenállása úgy, hogy a homlokfelület és a méret változatlan maradt. Hosszabbnak tűnik és laposabbnak, de ez csak a vonalak tudatos játéka, nem szerettünk volna sem tömegben, sem méretben nőni.
A műszerfal, az ember és a gép kapcsolata a ma trendjeit követi, az okostelefonok, az észszerűen csoportosított funkciók és a TFT kijelzők adta lehetőségek maximális kihasználásával. A nyomógomb már - pont úgy, ahogy a telefonon is - a múlté, az érintőképernyő és a konfigurálható interfész a jelen, ennek megfelelően a Golf VIII-as is ilyen kezelőszervekkel rendelkezik. Megszűnt például az évtizedeken át velünk tartó forgatható világításkapcsoló, érintős "láthatósági panel" lett helyette, ahonnan az összes a járműből való kilátás és megvilágítás funkciót kezelhetjük. Azonban ennek kezelése csak eseti lesz, hiszen minden automatizálva van, a fényszórók, az ablaktörlők, a külső és belső világítás.
Nagyon sok korábban elérhető, de feláras biztonsági extra leköltözik az alapváltozat szintjére, és plusz költségek nélkül lesz elérhető, ilyenek a holttérfigyelő vagy a sávtartó automatika. Fontos szerepet kap a személyre szabhatóság, amely kiegészülve az adatfelhőben tárolt adatokkal, hangvezérléssel és vezeték nélküli kommunikációval a jármű-gép kapcsolatot emeli új szintre.
A korábbi generációnál még nem volt elérhető, a Golf VIII-as modell az első Volkswagen, amely Car2X kommunikációra, azaz a járművek közötti biztonsági kommunikációra képes. Ez azt jelenti, hogy az azonos rendszerrel felszerelt autók egymást között kommunikálva értesítik egymást sok olyan paraméterről, amely az utazás, vezetés biztonságát befolyásolja. Ez a kommunikáció független a mobiltelefonos és adathálózatoktól: az EU előírásainak megfelelőena Wi-Fi P/ITS G5 szabvány kommunikációs jelét használja, és nem kerül plusz üzemeltetési költségbe. Ezzel a rendszerrel megvalósítható, hogy a 800 méterrel előttem haladó, hasonló rendszerrel felszerelt autó megcsúszásáról, az ESP rendszer beavatkozásáról a rendszer tájékoztassa az én autómat, amely felkészülten, akár sebességét csökkentve várja a hasonló helyzet kialakulását, és ezzel megelőzését.
Összefoglaló néven ezeket a vezetést segítő, biztonsági és menetdinamikai szabályzó rendszereket a Volkswagen IQ.DRIVE rendszernek nevezi az összes modelljében. Komplex adatrendszer, amely működésében felügyeli az összes biztonsági és kényelmi-biztonsági rendszert, mint holttérfigyelőt, aktív radaros tempomatot, sávelhagyás figyelmeztetőt vagy a ráfutásgátló biztonsági féket. A Golf VIII-ast a napokban mutatták be a nagyközönségnek, a vételárról még nincs információnk, azonban figyelembe véve, hogy az alapmodell is magasabban felszerelt lesz, mint a kifutó, a gyár nem beszél abszolút drágulásról, csak relatív árnövekedésről. Tehát drágább lesz, de többet is kapunk.