A luxus, amit nem irigyelnek

Škoda Superb 2,0 TDI DSG Style– 2019.

2019.11.29. 06:16 Módosítva: 2019.11.29. 10:39

Harmadnap nyúltam először az üléshez. Akkor is csak az érdekelt, lehet-e állítani a deréktámaszt. Lehetett, feljebb is, meg lejjebb is, de jó helyen volt, úgyhogy nem maceráltam. Az ülésállítóhoz is csak azért nyúltam egyszer, hogy vajon elektromos-e (igen). A kormányhoz ezek után egyáltalán nem nyúltam, hiszen nyilván állítható, de minek állítanám el, ami jó?

Mekkora a valószínűsége, hogy a klónom használta utoljára a tesztautót? Csekély. Viszont a jó ergonómiájú autókban mindig az van, hogy annyira jól találták ki a belsejüket, hogy még egy számunkra rossz setup is élhető. Na, a Superb egy ergonómiai non plus ultra. Mondhatni ebben a téren kívül maga az ergonómia a luxus, meg hogy mindenki tudja róla: ez nem luxus. Végtelen puritánságában pártunk és kormányunk is nagyon kedveli a Superbet, hiszen tudják: nem az a lényeg, miben ülsz a dugóban, hanem az ingatlan, ahová este megérkezel. A Superb az a luxus, amit nem irigyelnek tőlünk. Múltkor is láttam, ahogy maga Külügyminiszter Úr a szolgálati Superbbel szedi össze a gyerekeket, aztán diszkréten gurulgat hazafelé a buszsávban, csak a testőrség követi a testőrileg abszolút indokolt Audi Q7-essel, szerény kék villogóval. Azóta sokkal rokonszenvesebb, pedig előtte is bírtam.

Clevernek pedig a csúcs-Skoda is clever. Tudja a kivehető, zseblámpának használható csomagtérvilágítást, az ajtóba rejtett esernyőt, a jégkaparót a tanksapkafedélben, meg a volvós cetlitartót a szélvédőn. De nem olcsó; 9,3 milliótól kapható az 1,5-ös benzinessel, 150 lóval, kézi váltóval. Dízel 11 millió körül indul, de vagy kézi lesz a váltó, vagy a leggyengébb, a 120 lovas a TDI. Nem tudom, upgrade-eltek-e már a laptopos szolgáltatók, akik anno a gyengébbik Superb TDI-k teljesítményét húzgálták fel jelentősen, kábé lovacskánként egy ezresért egy konspiratív benzinkúti parkolóban, a kormozás már ajándék volt.

Már az elején azon spekuláltam, hogy ma egy Superbet hogyan lehetne sufnituning módszerrel szintbe hozni a Passattal, és arra jutottam, hogy biztos kevés benne a hangszigetelés. Papp Tibi szerint nem is külön szettet fejleszteni, egyszerűen meg kell venni a Passat kerékdob-filceit, beszerelni, és kész. Aztán kimentem az autópályára, és érdekes módon nem volt hangos. A kétliteres, 190 lóerős dízel kellemesen mormol valahol Gyöngyös irányában, de szélzaj tán több is van, mint futómű. Szóval nem az erősebb gumisurrogással akadályozzák, hogy a Superb Passatot kannibalizáljon.

A modellfrissítés nagyjából a szokásos: kicsit nagyobb lett a hűtőrács, elér a lámpáig, és megváltozott a ködlámpák fészke. Hátul pedig beleszaladt a króm csík a lámpákba, amire a közelmúltból az Audikra asszociálnánk, de az én emlékeim szerint ezt is még az Opelnél találták fel, az előző Insignia utolsó faceliftjénél. Belül több minden frissült, például a holttérfigyelő figyelmeztető fénye, ami ugyan kívül van, de belülről látjuk: a tükörlap helyett most már a tükörházon világít, ami ergonómiailag sokkal jobb.

Változott még a központi kijelző, szerintem nem előnyére. A kifutó Superbben egész jól belesimul a műszerfalba, most már kiáll, mint egy trapéz alakú tablet. A vezérlése sem előnyére változott: eddig szép matt fekete gombjai voltak, a szokásos VW-stílusban. Most nyakon öntötték fél deci zongoralakkal, és csak virtuális gombokat simogathatuk. Plusz a frissített Superb az ajtó aljából levetíti elénk a földre, hogy SUPERB. Ami kicsit olyan, mint amikor egy bokszoló bizonygatja meccs előtt, hogy van önbizalma, mi meg tudjuk, hogy ha tényleg lenne, eszébe se jutott volna a téma.

Ez a mátrix-led világítás csodálatos. Én mondjuk utálok sötétben vezetni, motorozni meg egyenesen nem is vagyok hajlandó sötétedés után, de autózni néha muszáj. A Superb reflektorával a fél erdőt beteríti az ember, és a kihalt autópályán is folyamatosan emlékeztetni kellett magam, hogy a kamionosoknak odafent ülve mekkora szopó, hogy sövény ide, sövény oda, ők megkapják a refit, úgyhogy inkább visszavettem, hiába mátrix. De akkor is olyan életminőséget jelent, akár a tompított, akár a reflektor, hogy ez embernek szinte kedve lesz sötétben autózni. 

A 190 lovas 2,0 TDI rendesen megy; ez nem a fölényes, hiszen az már luxus lene, hanem a normális. A kifutó szériából a benzines 1,8 TSI 8,5 másodperc alatt van 100-on, érzésre is ugrósabb, hiába jobb a dízel gyorsulása papíron (8,1). Ráadásul az ugyanilyen erős új 2,0 TSI már 7,7 másodperc alatt éri el a 100-at, fogyasztásra viszont már az előző is alig volt a dízel fölött olyan másfél literrel. De manapság dízelt venni nagyjából az anyagyilkosság szintjén van - csekély a társadalmi megbecsültsége, és csak hajszál híján legális. Az mondjuk továbbra is tény, hogy a WLTP szerint 500 kilométer körüli hatótávot ígérő elektromos autókkal 95 km-es utazósebességgel jön ki a hatótáv, ezzel a Superbbel meg 140 tempomattal 900 kilométer.

A Škoda is jól önvezet, de sokkal gyökerebb módon figyelmeztet, mint mondjuk legutóbb a Kia az Xceedben. Az tökéletesen a sáv közepén vitt, egész sokáig, aztán szólt, hogy oké, akkor átadja, csipogott egy ideig, mégsem adta át, hanem vitt a végtelenségig, de akkor már lassan tántorogva a sáv két széle közt. De maradt a zene, meg a követő tempomat is. A Škoda is tovább visz, ha nem nyúlok rá a kormányra, de olyan félelmeteset fékez bele, hogy még úgy is megijedtem, hogy tudtam, mi jön. Nem óriás satu jön, csak 130-ról 120-ra, de sokadjára is úgy megijedtem, hogy esküszöm, a bal vállam rendesen begörcsölt, és fél óráig fájt. A Volkswagennél konszern-szinten van gebasz a programozással, mert néha ez is feleslegesen ijesztget, mint a Touareg.

Vannak a Škoda önvezetésében jó dolgok, például ha 136 km/h-ra állítottam be a tempomatot, csak azért is visszaveszi mondjuk 100-ra, ha veszélyes kanyar jön. Én pedig bólogatok, hogy oké, haver, neked volt igazad. De sokkal többször van igazam nekem, sajnos. Néha a kihalt, éjszakai autópálya kellős közepén, egy végtelen egyenesben veszi vissza magát 110-re, vagy 90-re, és még a műszerfalra is kirajzolja a 90-es táblát, mintha olyat érzékelt volna, pedig nem érzékelhetett. Ilyenkor egy határozott padlógáz, és érthetően kimondott jóédesanyádat kell neki. Vagy a menüben kell kilőni a táblafigyelés funkciót.

Ha nem akarjuk, hogy ő vezessen, megállapíthatjuk, hogy ezekkel a 17 collos tárcsákkal és /55-ös magasságú gumikkal csodálatosan kényelmes. 1,6 tonna, meg 2841 milliméteres tengelytáv amúgy is nehezen ad ki idegbeteg autót, de ez tényleg jó nyugisra van véve. Úgy is van összerakva, hogy ne élvezzük benne a gyors kanyarokat: megnyugtatóan csinálja, de eszünkbe nem jutna élményautózni vele. Megy, ringatózik, és ha rángatjuk a kormányt, keményen tartja a vízszintest, de vannak a kategóriában élvezetesebben vezethető autók. Azt pedig, hogy akarnak-e egyáltalán összkerekest eladni, nem tudom, de a 800 ezres felár nem erre utal.

A Passat a legközelebbi konkurens, műszakilag ugyanaz, árilag kicsit több, de a dizájnt tekintve ez indokolt is. Hibrid Camry 13 millió, jól felszerelve A Mazda 6 nagyon más világ, 184 lóerős dízellel fullosban is alig megy a Superb alapára fölé. Az Insignia megint máshogy oldja meg a nem-felvágós-nagy-tepsi feladatot, hagyományosan olcsóbban. Kedvencem a kifutó Kia Optima, ami szerintem finomabb autó, kicsit kisebb ugyan, de 12 millióért, ahogy nepperéknél mondják, full-full. És amúgy is csak 3 centivel rövidebb a tengelytávja, ami maximum a feleslegesen nagy hátsó lábteret teszi egy kicsit kevésbé feleslegesen naggyá. A Ford Mondeo ára a Superbéhez képest egyenesen nevetséges, már 9 millió alatt van belőle kézi váltós 1,5 benzines turbó, és ha cégautóként kapja az ember, tán az a beltéri dizájn se fáj. Meg 9 milliméterrel nagyobb a tengelytávja, szóval még több felesleges hátsó lábtérrel kényeztet a munkáltatónk. A Peugeot 508-as nem konkurens, mert az egy földön túli szépség - kizárt, hogy bárkinél is a Superb alternatívája legyen. A Renault Talisman 160 lóerős dízellel szintén olcsóbb - nagyjából minden olcsóbb -, de a Renault esetében a minőségbeli különbség nagyobb, mint az árbeli. 

Tudom, hogy az autóipar nem így gondolkodik, de nálam a Superb legnagyobb ellenfele az Octavia. Oké, hogy még nem kapni, de na... Kevesebb benne a hely, de még az is feleslegesen nagy. Viszont az új Octavia annyira szép lesz, hogy mivel engem zavar, ha egy autó ha nem is csúnya, de annyira semmilyen, mint ez a Superb-facelift. Melynek teteje a 190 lovas dízel Laurin&Klement, 15 millió körül. Persze lehet venni 19 milliós kisautót is, de az nem ilyen rokonszenvesen puritán.

Az oldalról ajánljuk

Az olcsó és jó Merci létezik
  • Égéstér

Az olcsó és jó Merci létezik

Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.

52 perce
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
  • Hírek

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő

A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.

február 17., 15:01
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
  • Hírek

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban

Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.

február 17., 12:33
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
  • Hírek

18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót

Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.

február 17., 12:31
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!
  • Belsőség

Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15

Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.

február 17., 12:56
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz

Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.

február 17., 15:58
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

február 17., 16:48
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
  • Hírek

Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál

A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.

február 17., 16:23
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
  • Közélet

A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat

Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?

február 18., 05:58
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Eladó Prodrive P25
  • Hírek

Eladó Prodrive P25

február 17., 15:57
Modena Automobili Project MA-01
  • Hírek

Modena Automobili Project MA-01

február 17., 12:50
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13
VW Golf GTI
  • Tesztek

VW Golf GTI

február 17., 16:09
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21