Embargó augusztus 26, 15.00.

Porsche Panamera modellfrissítés statikus bemutató - 2020.

2020.08.26. 15:04 Módosítva: 2020.08.26. 17:08

A telefonokat nem kobozták el, de a Porsche PR-ese kis matricákkal ragasztotta le a kamerák nyílásait. Valószínűleg nem csinált még ilyet, mert én szóltam neki, hogy a harmadik kis kör is kamera, a negyedik pedig a vaku, azt már nem kell leragasztani.

Szép lett a hátlap, és mire kigyönyörködtem magam az új matricáimban, eszembe jutott, hogy 2020 lévén frontkamera is van már minden telefonban. Erről viszont már nem szóltam. Nem mintha kémkedni akartam volna, inkább hogy azért teljesen mégse bolonduljunk meg: a Porsche Panamera második generációjának (G2) félidős modellfrissítésén vagyunk. A ráncfelvarráson. A facelift kellős közepében. Mégis mi az anyánk kínját tudnánk egyáltalán fényképezni?!

Ilyenben még nem volt részem. Július 30-át írtunk, a hajnali munkásgéppel érkeztünk Stuttgartba egy frankfurti átszállás után, a reptérről azzal a Cayenne GTS Coupéval, aminek augusztus 13-án jelent meg a tesztje. A naviba beprogramozták az úti célt, ami a várakozásoknak megfelelően egy nagy, modern betonkocka fotóstúdiónak bizonyult. A műterem részbe csak chipkártyával lehetett bejutni, szóval kém legyen a talpán, aki egyáltalán rájön, mit kell itt egyáltalán kikémlelni. Egy fotós a kiállított Panamerákat fényképezte ráérősen, Mario Grellmann, a villamosság és elektronika felelőse, Arno Bögl, a hajtáslánc fejlesztője, és Oliver Grandel, projektigazgató álltak szíves rendelkezésünkre.

Bár a meghívóban is fontos tétel volt, itt is majdnem mindenki figyelmeztetett, hogy az anyag augusztus 26-ig embargós, vagyis nem szabad publikálni. Az egyszerűség kedvéért az órát és percet is megszabták, nehogy valaki egy éjféli élesítéssel szerezzen jogosulatlan előnyt a baglyok között.  Mivel ezt az embargósdit komoly nagy fejlesztéseknél, prototípusoknál, és nagyon várt, a kiszivárogtatásokat addig sikeresen elkerülő új modellek bemutatásakor szokás játszani, néha megkérdeztem egy-egy dolgozót, hogy vajon mi a majdnem egy hónapos embargó oka. Rejtett kamerával kiváló kínos mosoly-sorozatot csinálhattam volna, de ugye a telefonom már tele volt matricával, a fényképezőgépemet meg le kellett adni a ruhatárban.

Nincs nagy változás a külsején, bár félidős facelift szintjén az is már szinte drámai: a hátsó lámpák most már egyetlen fénycsíkban futnak egymásba. A majdnem egy álló hónapig embargós modellfrisstés olyan kardinális változásokat hozott, mint például az új, C alakú menetfény az első lökhárítóba került, a 992-es 911-es stílusában. És végre - VÉGRE!!! - összekötötték a hátsó lámpákat világító piros ledcsíkkal, ami vagy öt évvel a Dodge Durango és más dizájnikonok után már óvatos iparági kommentátorok szerint is időszerű volt. A fotós szépen körbe is lőtte a kiállított autókat, a képek alapján akciósan minden új frissített Panamerához jár egy világító NatGeo téglalap.

A legjobb, amikor elsírom a mérnöknek, mennyire csüggesztően egyformán szól manapság minden német luxusautó, amiben van sport gomb, és a fotóstúdióban beindítják a V8-as Panamerát: ha mögötte állunk, egyfelől el kell ismerni, hogy ez lényegesen bársonyosabb, mint a már említett egyen-bádogrecsegés. Másfelől a két kipufogó más zenét játszik, ami kicsit Dolby 5.1-es hatás - tökéletesen kidolgozott, de valami régiség, aminél még a teljesítmény volt a cél, és csak attól szólt jól, hogy a lehetőségekhez képest a legerősebb volt, na az továbbra is más akusztikai élmény.

Megmutatták a szárnyat, bocsánat, hátsó szpojlert is, ami nem facelift-újítás, csak én ezt a kettes Panamera-generációt még nem láttam. Porschésok, meg hát bármilyen kitolható hátsó szpojleres sportautó tulajdonosai tízből tízszer felejtik kint a szárnyat. A G2-eséhez foghatót még nem láttam: három darabból van, és úgy bújik elő, mint valami fémépítő terminátor. Kérdeztem is, nem gond-e, hogy annál a tempónál, amelynél az ilyen holmi már termeli a leszorítóerőt, szóval nem a cukrászda előtt állva, hanem 200 körül, nem okoz-e gondot, hogy a lépcsőzetes illesztés miatt finoman szólva sem áramvonalas a felülete. Nem, hangzott a magyarázat, és hát tényleg, akit jobban érdekel az ilyesmi, nézegessen Youtube-videókat.

Amíg a következő helyszínre tartottunk, elgondolkoztam, hogyan is tervezték a Panamerát. Ugyanúgy, ahogy a Cayenne-t: először írtak róla egy bibliát, aztán nagy nehezen lehúzták egyetlen fejezetre. Több hetes idegőrlő vitatkozás, végtelenbe nyúló tanácskozás, veszekedések, megsértődések és kibékülések eredményeképpen valahogy megállapodtak egy hatsoros bekezdésben. Akkor felbéreltek egy világhírű, drága tanácsadó céget, aki a felmérés után azt javasolta, fessék át a falakat barackvirág színűre, a recepciós pult pedig legyen inkább metszett üveg, továbbá meghúzta a bekezdést egyetlen fontos mondatra. Hogy végül miként lett a mondatból egyetlen szó, illetve három karakter, nem mesélhetem el, mert nem fér el az interneten.

De hogy mi az a három karakter, amivel összefoglalták, mit akarnak a Porsche Panamera második generációjának modellfrissítésétől, elég egyértelmű: 9 1 1. Annyival volt egyszerűbb a helyzet, hogy a Panamera a Cayenne-nel ellentétben legalább lapos, ha rövid nem is tud lenni. Ronda, béna, méltatlan - a Panamerát megjelenésekor talán a brit sajtó köpködte a leghevesebben. Beteges módon keresték benne a 911-est, nem kis részben nyilván mert nem brit. 2009-ben mutatták be, mégpedig a 13. sanghaji autószalonon. Azóta a kínai piac ha lehet, még jobban felértékelődött: a Panamerák 50%-a Kínában kel el, a másik 50%-on nagyjából egyenlő arányban osztozik Amerika és Európa. A legnagyobb példányban eladott Porsche továbbra is a Cayenne, de azért a Panamerával is keresnek olyan jól, hogy továbbra is kiadhassanak olyan közszolgálati modelleket, mint a Cayman GT4.

Belül az lett, hogy új a kormánykerék, és mostantól kérhető faborítás. Egy Porsche szerintem belül fekete, de hát azt is sokan gondolták, hogy a Porsche egy farmotoros sportautó. Így aztán megtartották a kézi váltót is, de a többiben sem lehet Tiptronic, mint a Cayenne-ben, csak duplakuplungos PDK. Kiálló tablet hál' isten ebben sincs, bár a belsejéről nagyjából ugyanannyit tudok, mint bárki, aki a galéria képeit kattintgatja, mely képeket amúgy magam is a nagy embargó lejárta előtt három munkanappal kaptam meg.

Kétféle 2,9 literes V6-os maradt, 330 ló a sima, 440 a Panamera S-ben, két 4 literes V8-as, és mindkét méretből lesz plug-in hibrid. Utóbbiak 460 (4E-Hybrid) és 560 lóerősek (4S E-Hybrid). Az akkupakkot megnövelték, a tisztán elektromos hatótáv 30%-kal nőtt; most már mindegyikkel lopakodhatunk 40 kilométert, feltéve, hogy a WLTP szabvány szerint tesszük.

IDE JÖTT VOLNA A MOTORFOTÓ, DE AZ LEHETETT A TITKOS

A négyliteres V8-as hengersoronként kapott egy kettős megfúvású turbót, a feltöltők tehát nem változó geometriájúak, hanem a konstrukció egy telivér twin scroll twin turbo, amit próbálgathattunk a Porsche Cayenne GTS-ben is 460 lóerővel, de a Panamerában 480, az 550 lovas Turbo helyett viszont egy 630 lóerős Turbo S lesz. Utóbbiba nem merek belegondolni annak fényében, hogy a Cayenne GTS Coupé milyen borzalmasan gyorsult egy-egy autópályás padlózáskor. És ott lesz még a Szörnyeteg, a Turbo S E-Hybrid 700 lóerővel. A 4 literes V8-as amúgy 220 kiló, meg amit megeszik; a családi limuzinnal pályanapon villantani kedvelő porschés közönség természetes választása a sima Turbo S, hiszen az könnyebb a hibridnél. Ez már csak így megy a luxus-környezetvédelem mezején.

Az új motorok között érdekes lesz még a 48 voltos lágy hibrid rendszer a 2,9 literes V6 turbóhoz. Továbbá iparági pletykák szerint a Porsche már reszeli az Oroszlán kódnevű 820 lovas pályaverseny-Panamerát, mellyel nürburgringi köridőt döntetének a szedán kategóriában. Adja isten, hogy sikerüljön, nagyon izgulok, talán még árajánlatot is kérek a bakonybéli bencés monostorról egy vonatkozó közös imára a rekordkísérlet sikeréért. Tudni kell az életben megkülönböztetni fontos dolgokat a fontatlanoktól.

Dízel nem lesz - három éve irtották le a kínálatból a Panamera 4S Diesel és a kombi (Sport Turismo) 4S Dieselt, miután az Auto Motor und Sport másfélszeres emissziót mért a kipufogóban. Állítólag az AdBluea-adagolással volt a probléma, ami nem is lehetett annyira pimf sztori, mert azóta sincs dízel Panamera. Ha környezetet akarsz védeni, járj 4 literes V8-as, 680 lovas plug-innel, hahaha. Az új, vagy legalábbis frissített Panamera már most is megrendelhető, és valamikor októberben hozza a nyuszi. Vagy Angela Merkel.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.