Az egységnyi használt autó

Használtteszt: Volkswagen Golf V 1,4 16V – 2005.

2020.09.15. 06:07 Módosítva: 2020.09.15. 07:44

Egymillió forint elég sok pénz, hogy elvárásaink legyenek. A kompakt kategóriában ilyen összeg körül már lehet is válogatni, de érdekes határon vagyunk. Ha beérjük egy idősebb modellel, a kínálat tetejéről választhatunk, de ha újabb kell, nagy szerencsére, vagy a keret megemelésére lesz szükség.

Egymillió forinttal a zsebünkben használt autót venni nehéz feladat. Addig nincs is gond, amíg csak neten pörgetjük a hirdetéseket. A kedvünk akkor kezd elmenni, amikor házról házra, kereskedésről kereskedésre járva egymás után nézzük meg a reménytelen pénznyelőket. Nyilván ennél olcsóbban is lehet megkímélt, jól karbantartott kocsit venni, de az egymillió kifejezetten érdekes ársáv. Ez akkor fogalmazódott meg bennem, amikor egy barátomnak próbáltam segíteni első autójának megvásárlásában.

Kapcsolódó
Tuti vételek és hibahalmazok egymillióig

Tuti vételek és hibahalmazok egymillióig

Ez már elég sok pénz ahhoz, hogy legyenek elvárásaink. De mi az, ami jó, és mivel fogunk bukni?

A feladat adott volt: kompakt, ferdehátú ötajtóst kerestünk, mindenképpen benzinest, legfeljebb 1,6-os motorral. A használtautó-vásárlók körében gyakori paraméterhalmaz, hiszen egy ilyen kocsi pont tökéletes átlagos felhasználásra: városban sem eszi le a hajunkat, el is lehet férni benne, és attól sem kell tartani, hogy a kapcsolódó költségek miatt már hónap közepén is csak száraz kenyér jut az asztalra.

Volkswagen Golf V 1,4 16V forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 24 750 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Regisztrációs adó 39 000 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 31 560 Ft
Gépjárműadó (éves) 10 175 Ft

Ebben az ársávban persze rengeteg olyan autót hirdetnek, ami megfelel az igényrendszernek. Esetünkben főleg a Volkswagen Golf V-re és a Ford Focus II-re került a fókusz. Végül a Golf lett a befutó, de talán pont ezeknél jön ki a legjobban a fent említett nehézség. A negyedik generációból ugyanis ennyi pénzért már kétségkívül a legszebbek közt kutakodhatunk, fölötte már csak a legritkább kiviteleket találjuk. Az ötös Golf viszont hiába indul 800 körül a használtpiacon, egymillió táján nagyon vegyes a felhozatal, rohadó sárvédőívekkel, lelakott belsőkkel.

Amikor a Volkswagen 2003-ban bemutatta a Golf ötödik generációját, a formához és az arányokhoz csak óvatosan nyúltak. Nem csoda, mert ez a típus bizonyos szinten eleve konzervatív választást jelent, akik formai bravúrokra vágynak, jellemzően másfelé kacsingatnak. Cserébe viszont sokkal szélesebb közönséget tudtak vele megcélozni, hiszen jó kiállású autó, minden szögből pofás, és ha sok részletet nem is lehet kiemelni, belekötni is nehéz.

Ha törik a Golf

Az EuroNCAP annak idején pont egy ötajtós, Trendline-felszereltségű Golfot vetett alá töréstesztnek, igaz, a tesztautóval ellentétben nem 1,4-est, hanem 1,6-ost. A Golf IV négycsillagos eredménye után a Golf V immár megkapta az öt csillagot. Igaz, csak másodszorra: a Volkswagen az oldallégzsákok elhelyezésén módosított, majd a szervezet engedélyezte az újbóli próbát.

Frontális ütközésnél a vezető mellkasi zónája és lábszárai enyhe, míg combjai közepes sérülésveszélynek voltak kitéve. Utasa még nagyobb biztonságban érezhette magát, ott csupán a mellkasi zónát jelölték az enyhe sérülést jelentő sárgával. Az átpozicionált oldallégzsákoknak köszönhetően oldalütközésből jelesre vizsgázott a Golf.

A gyerekek védelme négy pontot ért. Mind a hároméves, mind a tizennyolc hónapos apróságot szimuláló bábu feje biztonságban volt, enyhébb erőhatás a kisebbik fejét és mindkettejük mellkasát érte frontális ütközésnél. A gyalogosvédelem átlagon felülinek bizonyult.

Főleg oldalnézetből látszik, hogy az ötös sokat nőtt elődjéhez képest. A teljes hossz majdnem öt, míg a tengelytáv közel hét centiméterrel lett több, ennek pedig gyakorlati haszna is van, hiszen jóval tágasabbnak érezni, főleg hátsó lábtérben. A csomagtartó húsz literrel nagyobb, 350-re nőtt, ami a mindennapi használathoz elég nagy. Babakocsival, műanyag kismotorral vagy horgászcuccal  gyorsan elérhetjük befogadóképessége határát. A hátsó üléssort ledöntve már 1,3 köbméter áll rendelkezésre.

A tesztautó karosszériája egy-két apró pörsenéstől eltekintve teljesen rozsdamentes. A típusnak korrózió szempontjából amúgy vannak kényes pontjai. Így az első sárvédőívek kritikusak, de ez nem annyira a Golf sajátossága, hanem a VW-konszern szinte minden modelljének betegsége a kilencvenes évek második, valamint a kétezresek első felében. Érdemes időnként kivenni a dobbetétet, és kiganézni mögötte, a kaszni meghálálja. Oda kell még figyelni a küszöbvégekre is, az autó alján viszont aláfekvős módszerrel keveset látunk, hisz elég rendesen leburkolták. Becsületesnepperünk egyébként már nem is nagyon hoz be Golf V-öt külföldről, pont a rozsdásodás miatt, rendszeresen találkozik megindult, sőt akár rendesen szétrohadt darabokkal.  A sárguló vasoxid helyett tesztautónkon körben körömnyi horpadások bukkannak fel mindössze, de komolyabb sérülése a jelek szerint nem volt az autónak – ezt egyébként a Totálkáron keresztül bárki bármely autóról lekérdezheti az alvázszám ismeretében.

A kilométer-számláló és a lekérdezés 175 ezret mutat, ami tizenöt évre visszaosztva, valamint a külső-belső összképet nézve reálisnak tűnik. A kormány karimája még szinte kifényesedve sincs, az ülések tömése és kárpitozása is szép, a vezetőoldali sincs kiülve, és nincs szakadás, dörzsölődés az oldaltámaszon. Van viszont néhány jellegzetes VW-betegség, ami a kopást illeti. A világítás-, illetve elektromos ablakok kapcsolóin, ajtóbehúzókon nem tökéletes már a bevonat. Erre megoldás lehet a soft touch-bevonat lepucolása háztáji módszerekkel, vagy a csere.

A fekete Golfban a bemutatástól elérhető, de vállalatcsoporton belül szinte őskövületnek számító 1,4-es, tizenhat szelepes benzinmotor van, amely a maga 75 lóerejével és 126 newtonméteres csúcsnyomatékával papíron kissé harmatos, főleg ha hozzátesszük, közel 1,2 tonnát kell mozgatnia. Persze a katalógusból felnézve, a gázpedálra taposva sem érezni fejletépő gyorsulást, de nyugodt vezetési stílus mellett sem városban, sem országúton nem érezni kevésnek. 90-100-110 körül aránylag csöndesen utazik, de azért száz körül már nagyjából háromezret forog. Nyilván nagy gondot a legális autópálya-tempó sem jelent, de nem az a természetes közege. Vegyesben amúgy a Spritmonitor szerint 7-8 literes átlagfogyasztással számolhatunk, lábtól függően ez valamivel kevesebb, vagy sokkal több is lehet.

És bizony az évek során mennyit változhat az, hogy egy adott típus mely motorokkal számít ajánlottnak: amikor az ötös Golf még új volt, kifejezetten csalogatónak tűnt az alig drágább, de 15 lóerővel izmosabb 1,4 FSI. Azóta viszont lényegesen rosszabb a híre a márka közvetlen befecskendezéses benzineseinek, azok ugyanis a technológiából adódóan hajlamosak a kokszosodásra. Aki tehát a 75 lónál többre vágyik, inkább az 1,6-os benzinest nézheti, abból is a szívócső-befecskendezéses 102 lovast, nem pedig az FSI-t. Hasonló okból a TSI turbók sem mondhatók sikersztorinak.

Kapcsolódó
Motorbontás koksz miatt? Soha többé!

Motorbontás koksz miatt? Soha többé!

Pöfög a VW TSI-je? Rángat a turbós Coopere? Letilt a Peugeot THP motorja? Olvasson és gyermekének dió lesz a jele az óvodában!

Míg a Golf IV-ből még bőven voltak adagolós dízelek, addig az utód már kizárólag PD-sekkel készült. Ezek közül a legjobban az 1,9-esekkel járunk, de nem árt résen lenni. A BXE-kódúak (és egyes tapasztalatok szerint a BLS-ek is) esetében a hajtórúdcsapágyakkal lehet gond. Vásárlásnál érdemes rákérdezni, hogy voltak-e már cserélve, ha nem, akkor ezzel számolni kell. A kétliteres PD-sek már érzékenyebbek. Főként azokkal van baj, amelyek Continental-, illetve Siemens-féle adagolóelemekkel készültek, a Bosch-rendszer tartósabb. Emellett a kenési rendszer igényel figyelmet.

Tesztautónk futóműve csöndes, még kifejezetten rossz úton sem jönnek belőle baljós zörejek. Elöl egyszerű MacPherson-rendszerű felfüggesztés van, hátul viszont ezzel a generációval tértek át a multilinkre. Nem véletlenül, hiszen a riválisok közül a Ford például már a Focus első generációjánál is ezt alkalmazta, márpedig a kategóriában hagyományosan nekik szokás tulajdonítani a legjobb futóművet. A Golf V ezzel a konfigurációval nagyon jól fekszi az utat, a kátyúkat is jól viseli, a kanyarokban nem billeg: jó az egyensúly a feszesség és a kényelem között.

Aki Golfban gondolkodik, arra számíthat, hogy a nagy példányszám miatt a bontókban szinte minden alkatrész elérhető, és újat sem csak gyáriból kapunk, az utángyártók a legolcsóbbtól a jó minőségűig mindent kínálnak. Jellemzően nem kell horror áraktól tartani, de azért belefuthatunk költséges javításokba, még a legkisebb benzinessel is. Egy vásárlás utáni szerviz számlás helyen – vidéken – 160 ezer forint körül jön ki, ebben benne van a vezérlés vízpumpával, a motorolaj szűrőkkel, szimeringek és a hűtőfolyadék, illetve a munkadíj. A végösszeg persze nagyban függ a szerviz óradíjától, a beépített alkatrészek minőségétől. Maga a típus nem számít problémásnak, Népítélet-átlaga 231 bejegyzésből 7,08.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 21 044 Ft Bosch
Első fékbetét (garn.) 13 240 Ft Bosch
Első lengéscsillapító (db) 27 300 Ft TRW
Első kerékcsapágy (garn.) 15 077 Ft SKF
Vezérműszíjkészlet 70 548 Ft Contitech
Vízpumpa 16 974 Ft Dolz
Kuplungkészlet 68 728 Ft Luk
Motorolaj (4 liter) 19 241 Ft Castrol (5W-30)
Olajszűrő 3 190 Ft Mann-Filter
Levegőszűrő 2 975 Ft Wix
Pollenszűrő 4 989 Ft Wix

Bár nem volt még Volkswagenem, Golfra pedig legutóbb a második generációnál vágytam úgy igazán, de egy ehhez hasonló, jó állapotú V-öst elfogadnék magamnak is – igaz, legalább egyhatos benzinessel, de inkább 1,9-es dízellel. Aki viszont valami mást akar, a tesztautó 1,1 milliós áráért számos kompaktból válogathat. Az Opel Astra H egyes motorváltozatainál megnövekedett olajfogyasztásra, a Mazda 3-nál erős rozsdásodásra, a Citroën C4-nél különféle elektronikai gondokra lehet számítani. Ott van még a Ford Focus II, Hondából az egyterűnek csúfolt Civic, esetleg a Toyota Corolla, vagy éppen a Fiat Bravo.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Volkswagen Golf V 1.4 16V - 2005.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat, cm3 1390
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 55 (75)/5000
Nyomaték, Nm/1/perc 126/3800
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 5 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 164
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 14,7
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km 6,8
CO2 kibocsátás, g/km 163
Fordulókör átmérő, m 10,9
Saját tömeg, kg 1164
Hosszúság, mm 4204
Szélesség, mm 1759
Magasság, mm 1485
Tengelytáv, mm 2578
Csomagtartó, l 350-1305

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53