Porschét néhány óra helyett néhány napig próbálni különleges esemény a magyar ugaron. Ennyi idő alatt a Cayenne GTS Coupé simán bebizonyítja, hogy hiába bolond ötlet, mégis van értelme, sőt szerethető.
Nemrég sparherd érkezett a háztartásunkba, nyári konyhás főzőcskéhez vágytam rá régóta. Vadonatúj, az uniós előírásoknak megfelelően energiahatékonysági bizonyítványa is van, A kategóriás – nemhiába spar Herd azaz takarékos tűzhely a német eredetiben. Na a Porsche Cayenne GTS Coupé ugyanezen a listán F kategóriás, aminél már csak egy rosszabb van. Szóval a bolygónak többet árt, mint használ, innen nézve szerencse, hogy kevesek kiváltsága megvenni.
Ez az autó persze már nem újdonság, hiszen alapjaiban azonos a rendes, ötüléses Cayenne-el, sőt maga a GTS Coupé is megvolt egy rövid, németországi kör erejéig , úgyhogy a kilométer hosszú típusbemutatástól eltekintenék. A lényeg: négyliteres V8, 460 lóerő, 620 Nm, 2250 kg tankolva és sofőrrel, az egyenesen Stuttgartból érkezett tesztautót pedig gyakorlatilag mindennel felszerelték, ami egyáltalán a listán van. Mondanám, hogy ez vagy az felesleges bele, de hát az egész autó mehetne az enciklopédiába a felesleges szócikk alá, úgyhogy kár mérlegelni, fogadjuk el ilyennek. Cserébe a mozgása, a viselkedése egészen parádés, tessék csak megnézni:
A forgatás során a kesztyűtartóban talált, Porsche logós alcantara mappába, lamináltan lefűzött specifikációs lapról kalkuláltam, ám azóta módosult az árlista. A tesztautó aktuálisan, a német piacról felszorozva 61 415 200 Ft, meg még néhány százezer forint regisztrációs adó. Hogy szabad-e ilyen sok pénzt egy darab személygépjárműre áldozni, azt csak olyan ember tudja eldönteni, akinek ez valóban lehetőségében áll, bár annyit innen, a kerítésen túlról meg kell jegyezzek, hogy ez a summa a lélegeztetőgépek államközi piacán is értelmezhető. Egy dolog mindenesetre biztos: az ára nem a lóerő miatt ennyi, hiszen a V8-as Mustang GT tizenhétmillióért ad 450-et.
A Cayenne GTS Coupé nagyot szól, mikor begurul az utcába, mert szigorú német mérnökök hangolták a tűzpiros fényezéshez illőn hátborzongatóra a kipufogó hangját, és nagyot szólnak az utasok is, az első kövérebb gázadásra. Sőt a tizedikre is. Amikor komolyan megküldjük valami vadabb úton, szem nem marad szárazon, akkorát megy, ám napi használatban nem ezek miatt fogja úgy érezni a tulaj, hogy kapott valamit a pénzéért. Hanem mert a GTS-be zsúfolt lenyűgöző tudás és technológia olyan, mint az úszó jéghegy, melynek csak a csúcsa látszik. Tudom, hogy nagyon sok van a mélyben, de a vezetőülésben ülve csak annyi számít, hogy működik.
Az autó egészen elképesztő képességei ugyanis egyedül azt a célt szolgálják, hogy minél könnyebb legyen használni. Erős, nehéz és hatalmas, mégis az az alapélményem, hogy könnyű vele gyorsan menni, nem fáraszt. Szó sincs birkózásról, ez a bölény meghajtva egy kisangyal. Sőt lassan menni is könnyű vele. Hiába a mérete, mégis sima ügy a városi navigáció, és parkolni sem egy nagy etwas. A cockpit különleges hely, ezt érezteti minden forma, kárpit és kezelőelem, és egyedi is, nem a VW megoldásait kapjuk elegánsabb kiadásban. De a legfontosabb tulajdonsága, hogy egyszerűen működik. Hiába megy minden érintésvezérelten, menükben lapozgatva, a hatalmas kijelző annyira szép és kezes, hogy nem gond benne a tájékozódás, a kismillió funkció használata. Mint valami méregdrága telefon: csillog persze de a lényeg az, hogy minden azonnal, várakozás és döccenő nélkül működik rajta, szemben az olcsó másolatokkal.
A hangulatos mintával kárpitozott ülésen még a comb- és a törzs oldaltámasztása is állítható, száz egyéb mellett, de a különlegessége az, hogy egész egyszerűen kényelmes, míg egy mai átlagautóban általában sokáig keresem a helyem. Ha e nagyon élhető felhasználói élmény mellé odatesszük, hogy a Cayenne szégyentelenül gyors bármilyen úton, annyit tud vontatni, hogy kell hozzá az E jogsi, kényszerhelyzetben terepen is boldogul, és GTS-ként, kerámia fékekkel, versenypályán sem marad szégyenben, akkor talán már közelebb kerülünk ahhoz, miért kerül ilyen sokba. Ez tényleg jéghegynyi tudás, bár az is érezhető a specifikációs lap tételeit nézegetve, hogy sokat is akar kaszálni a Porsche. Mert más nem magyarázza, hogy a tíz utastéri kapaszkodót háromszázötvenezer forint alcantarába húzatni.
Kikerülhetetlen a kérdés, hogy viszonyítható-e a Cayenne GTS Coupé a BMW X6 M-hez? Papíron nehezen, hiszen a GTS jelentősen gyengébb, miközben listaáron jó 10%-kal drágább. Csakhogy pont ez a lényeg, hogy nem a lóerő a fő ütőkártya, hanem az, hogy a Porsche elegánsabb márka és szerintem tisztább, elegánsabb formaterv a Cayenne Coupé, mint az X6. Évekkel ezelőtt vezettem a BMW-t, de az az érzésem, hogy egy összehasonlításban a Porsche nyerne, mert hogy egy ekkora bivaly ennél jobban is tudhat kanyarodni, egyszerűen nem vagyok hajlandó elhinni, a felhasználói élmény meg úgyis egyéni ízlésen múlik. Szóval a BMW erőfölénye ide, hazai beágyazottsága oda, nekem egyértelműen ez a legjobb SUV kupé. Igazán kár, hogy az egész kategória mindenestül teljesen, szinte már rémisztően felesleges.