Gyáva népnek nincs hazája

Használt teszt: Smart Forfour 1.5 SB3 Brabus (2005)

2021.07.23. 06:48

Az első Smart Forfour tankönyvi bukás volt: a Mercedes egy alapvetően jóravaló autót annyira túlárazva nyomott piacra, hogy alig volt rá kereslet, ők meg ahelyett, hogy módosítottak volna a pályán, egyszerűen beszántották az egészet. Amennyit viszont legyártottak, azok egész jól bírják az éveket, és ma már olcsón megvehető ez az érdekes és praktikus kisautó. Csak bátorság kell hozzá, pláne, ha gyári tuning van a motoron.

Kellemes emlék köt a Smart Forfourhoz, mert a tesztautó-rulett úgy hozta, hogy ilyennel vonultunk kórházba első gyermekem születésekor, 2005-ben. Mégis tökéletesen megértem azokat, akiknek fogalmuk sincs, mi ez az izé – még a TC archívumában is csak egyetlen árva teszt szól a típusról, annyira semmi kis lábjegyzet ez. A lényeg dióhéjban annyi, hogy a nálunk 2004-től árult Mitsubishi Colttal közös műszaki alapokon és motorokkal, de önálló kasznival, műszerekkel és utastérrel gyártották a Forfourt. Négyféle japán benzinmotor került bele (1,1 – 1,3 – 1,5 liter, illetve egy másik 1,5 literes turbó) meg a Merci háromhengeres, 1,5 literes dízelmotorja kétféle teljesítménnyel, és ezekhez 5 fokozatú manuális, vagy hatfokozatú robotizált váltót lehetett kérni, bár a leggyengébb és a legerősebb változat csak manuálist kapott.

A Smart egész léte furcsa sztori, de talán a legfurcsább fejezet ez a Forfour: 2004-ben dobták piacra, de 2006-ban már be is fejezték a gyártását. Pedig annyira nem vészesen kevés az a nagyjából 125 ezer darab, amit ennyi idő alatt kinyomtattak a Mitsubishi hollandiai NedCar gyárában, a Mercedes állítólag azért döntött mégis a bezárás mellett, mert csökkent az értékesítés üteme a premiert követően. Ezen a ponton rá is csukhatnánk a történelemkönyvet a csinos szuperminire, csakhogy a műszaki tartalom olyan erős lett, hogy egyszerűen nem akarnak elhullani, és most már akár egymillió forint alatt lehet válogatni köztük.

Mondjuk annyiért általában nem a Brabus változatot osztogatják, amiben 177 lóerős a Colt CZT-vel közös, de ott csak 150 lovas turbómotor, úgyhogy amikor először ránéztem a kocsi képeire, azt hittem, nagy veretés vár a kis méregzsákkal. Hiszen ott vannak a Brabus logók mindenfelé, meg ott az őrületes 17-es kerékkészlet, melyre elöl 205, hátul 225 széles abroncsokat feszítettek. Csak azt hagytam ki a számításból, hogy a Brabus díszítést bármelyik Forfourra fel lehetett csavarozni, simán van 1,1 literes is köténnyel meg nagy kerékkel. Igazán furcsa azonban akkor lett a történet, amikor a kereskedésben ránéztem a forgalmira, melyben 90 kW, 122 lóerő a teljesítmény. Izé, ilyen motor az autókatalógus meg az angol wikipédia oldal szerint nincs se Smartban, se Coltban.

A német wiki viszont már tud róla, szóval megoldás valószínűleg annyi, hogy ezt csak Németországban árulták. Ott futott ekkora teljesítménnyel a Sportstyle limitált széria, illetve ehhez kapcsolódva akár utólag is meg lehetett venni a Brabus SB3 tuningcsomagot, mely az 1,5 literes szívómotorból hozott ki plusz tíz kilowatt teljesítményt, egy klasszikus tuningmódszerrel. Hegyesebb vezérműtengelyeket és hozzá erősebb szeleprugókat, illetve persze átírt gyújtás- és befecskendezési térképet kapott a motor, és illett a sportkipufogót is megrendelni akkor már. A jóízlésen túl azonban semmi sem tiltotta a Getrag-féle robotizált váltó használatát, és ebben a Forfourban az van. 16 éves, tuningolt, és a kuplungot elektromotor mozgatja a lábam helyett: mi baj lehet?

Smart ForFour 1.5 SB3 Brabus (2005) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 37 281 Ft
Vagyonszerzési illeték 49 500 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 54 396 Ft
Gépjárműadó (éves) 12 600 Ft

A félelmeim azonban megalapozatlannak tűnnek, mert a korához képest keveset futott Smart minden fakszni vagy csuklás nélkül, gyakorlatilag tökéletesen működik. Már persze ha a tökéletes alatt azt értjük, hogy gyári specifikációkon belül van, mert bár nem csúszik a kuplung és rángatás nélkül vált a Softouch márkanév alatt árult váltó, szeretni mégsem tudnám. Fajtájára jellemző módon ugyanis nagyon lassan dolgozik, amivel teljesen megöli az SB3 tuning összes értelmét: ezt úgysem lehet sportosan vezetni. Szerencsére azonban a nyomaték is nőtt, ráadásul hamarabb jön meg a 160 Nm csúcsérték, szóval ha nem tapossuk, hanem a váltó diktálta ritmusban közlekedünk vele, akkor is egész dinamikus.

De így sem kerek a dolog teljesen, mert az amúgy nagyon szép Brabus monoblock kerekekkel, melyeket tömb alumíniumból martak, nem tud mit kezdeni a feszes-németes futómű. Kisebb úthibákon ráznak, nagyobb úthibákon felütnek, sőt, nekem gyanúsan rossz a Forfour fordulékonysága is, simán elhiszem, hogy valami normál kerékmérettel jobb lenne, hát ilyen autóra teljesen felesleges ennyire széles gumi hátra. Figyelemmel arra, hogy a csillogó Brabus malomkövek amúgy szép pénzt érnek, saccra úgy valahol kétszázezer körül, akár jó ötlet lenne valami sima négyküllős Smart felnire cserélni, ezt a szettet meg elsütni kemény valutárért. Kár, hogy itthon nem sokan akarnak sport Forfourt építeni, a Fortwo-ra meg nem jók ezek a négycsavaros változatok, hiszen az háromcsavaros kerékagyat használ. Szóval végül is maradhat így, a szépségért szenvedni kell, tudja ezt minden Mini tulaj.

Alapvetően jó benyomást tett hát a tuning Smart, kellemes a motor, jól szól a kipufogó, normálisan dolgozik a váltó, és az útfogása is egész jó. Mégsem ezzel ragadta meg a fantáziám, hanem a belsővel. Valahogy romantikus, hogy a szokottnál jóval nagyobb felületet kárpitoztak, ráadásul kellemes anyaggal – igaz, a vezető ajtó könyöklőjén már megkopott. Az ülésen azonban nem, egyáltalán nincs kiülve, és meglepően kényelmes a kormány mögötti hely. A műszerek is cukik, minden lényeges infó megvan, csak abban nem vagyok biztos, hogy a bluetooth kapcsolódást kínáló plusz kijelző a műszerpult tetején gyári-e. Valószínűleg nem, a középső könyöklő viszont igen, ami nem ereszkedett meg, és ötletes módon hátrahajtva pohártartóként is bemutatkozik.

Az igazi truváj pedig a hátsó ülés, ami itt csak kétszemélyes, szemben a legtöbb Forfourral. E kettő utasnak viszont kellemes, mert mellettük a kocsi oldalfalát is kárpit borítja, és van hely, ha teljesen hátratolt az ülés. Ugyanis csúsztatni lehet, leghátul kicsi a csomagtér (270 liter), előrébb húzva a lábtér megy össze, de nem csak a támla dönthető, hanem az egész miskulancia előrebuktatható és úgy köbméteres pakolótér bontakozik ki az ötödik ajtó mögött. Személyszállításhoz hangulatos, teherszállításhoz praktikus és ügyes autó a Forfour, Honda Jazzra vágyók, idenézzetek.

Törésteszt

Ennyire régi autónál már fenntartásokkal kell kezelni az EuroNCAP eredményeit, de a Forfouré ráadásul nem is fényes. Alapvetően stabil a Smart utascellája, és a felnőtteket viszonylag jól meg is védi (4/5 csillag), bár oldallégzsák csak a mellkast óvja, a fejet nem. A gyerek bábukat azonban túl nagy terhelés érte a tesztben, így csak két csillagot kapott erre a részre az ötből, míg a gyalogosokkal szemben kifejezetten kellemetlen az orrkialakítása, különösen gyerekek fejére veszélyes, ha Forfour üti el őket.

A kipróbált Forfour SB3 néhány műanyagján látszik a kor, de az alja nagyon szép, csak pár felcsavarozott elem rozsdás, amúgy egészséges a látvány, és a motor is szinte teljesen olajsár-mentes. Tehát az egész történet meglepően ígéretes, mégsem tudom őszinte szívvel ajánlani a Forfour vásárlást, a szerviz- és alkatrészháttér ugyanis kérdéses. Beszéltem a Smart guruval, ő azonban egyszerűen nem vállal Forfourt, mert az nem Smart. Erre felhívtam egy Mitsubishi szakszervizt, ahol viszont épp azzal küldtek el: ez nem rendes Mitsubishi, hát milyen darabos a váltó, milyen kemény a Sachs gátló.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Textar 19 667 Ft
Első fékbetét (garn.) Textar 17 367 Ft
Lengéscsillapító (első, db) Sachs 47 821 Ft
Lengőkar (első alsó, db) Moog 46 596 Ft
Trapézgömbfej (db) Moog 9 713 Ft
Vezérműlánc készlet FAI Autoparts 63 266 Ft
Olajszűrő (db) Jakoparts 1 835 Ft
Levegőszűrő (db) Jakoparts 3 578 Ft
Pollenszűrő (db) Jakoparts 4 056 Ft
Üzemanyagszűrő VAG Group 19 349 Ft

Azért azt elmesélték, hogy alapvetően megbízható, strapabíró az egész konstrukció, egyedül a pillangószelepnek volt egy gyári programozási tévedésből eredő meghibásodási hulláma, illetve a Coltnál volt elektronikai gond az utastéri digitális kijelző miatt. De legtöbbször amiatt kerül hozzájuk javításra ilyen motor, mert a viszonylag kis karbantartási igény miatt a tulajdonosok egy része azt a keveset sem teszi meg. Az elhanyagolt olajcsere pedig tönkreteszi a MIVEC rendszert, azaz a változó szelepvezérlés agyát. Szóval rendes, takaros, karbantartott Forfourt kell venni, és bírni fogja, csak hogy hová lehetne vele szervizbe menni, az a fogós kérdés.

De még ha valaki rá is vállal a típusra, azt is óva inteném a robotizált váltótól, és nem azért, mert lassúdad karakter. Hanem mert a Mitsubishi szerelő szerint még a legjobb szándék mellett sem mindig javítható, ha valami fődarab tönkremegy, a spéci alkatrészek ugyanis erősen fogynak – és a Getrag 452 AMT váltó vezérlése pont ilyesmi. Lehet, hogy ez rémhír, lehet, hogy vannak még jó források, de az biztos, hogy egyszerű, autóhoz nem értő földönfutó nem fog vele könnyen boldogulni. Egy rendesen karbantartott, manuális váltós Forfour azonban valószínűleg könnyen üzemben tartható egy általános szerelő segítségével is, ha megvan benne a jószándék, és ahogy a kopó-fogyó alkatrészek árát nézem, viszonylag olcsón megúszható mindez. Bátraké a szerencse, meg a csinos, különleges, mégsem drága kisautó.

A cikkben szereplő autót a Kedvenc Autókereskedéskínálatából választottuk. Ide kattintva nézhet körül a Smart Forfour kínálatban a Jóautókon.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.