Szétvet az erő

Bemutató: BMW X4 M Competition

2021.11.05. 06:20

Ideális hely a kilövéshez - gondoltam a hosszú egyenesbe nézve, miközben a német városka apróra zsugorodott a BMW X4 M Competition tükrében. Ahogy leugrottam a fékpedálról, megnyikkant a négy Michelin Pilot Sport 4S és ez a dög kirántotta alólam a világot.

Mint egy metamfetaminon tartott vaddisznó, úgy csörtet kanyartól kanyarig az X4 M, közben pedig mindennek a tetején ott ülök a Nappa bőrbe csomagolt trónon, aminek perforációja mintát üt a hátamba, annyira présel bele az erő. Nagyon jól áll neki a rövidke turbólyuk a skála elején, mert így baromi impresszív lesz a show, miután beüt a töltőnyomás. Onnantól nem számít neki, hogy száraz az út vagy eső áztatta faleveleken kell elrúgnia magát. 2750-es fordulattól egészen 5500-ig ott a 650 Nm nyomaték, tehát mindenképpen úgy rohan, hogy 3,8 dermesztően hamar elszaladó másodperc alatt simán megvan neki álló helyzetből a 100 km/óra.

Aktív szelepes kipufogórendszere egészen addig szolid marad, amíg nem hevül át a heves veretés közben. Aztán már nem csak a váltások után kíséri mennydörgéssel a száguldozást, hanem minden gázelvételt büszke durrogással ünnepel. Sport módban, fordulaton már szépen betolakodik az utastérbe a sorhatos motor érces hangja, halványan még a turbó süvítése és a lefújószelep diszkrét tüsszentése is jelzi, hogy itt a teljes újhullámos rockzenekar.

Rengeteg módja van a motor, a futómű (elöl MacPherson, hátul ötlengőkaros) és a kipörgésgátló beállításának is, de ebben az esetben az xDrive megkerülhetetlen, nincs hátsó gumikat füstbe borító kombináció. Itt az aktív M-es differenciálmű inkább az atombiztos tempóért van. Még a 8 sebességes ZF automata váltó is tud az észrevétlen krémesség helyett gyors, de gépszerűen ütős váltásokkal hergelni. Kedves geg, hogy a rükverc éppúgy balra előre van, mint a kézi váltós BMW-kben.

Masszív fogása és rendes nehézsége van a kormányzásnak, a levelek erezete helyett viszont inkább a rendíthetetlenséget érezni az egész X4 M-en, ami miatt kanyarban egyszerűen nehezebben nyeri el a bizalmat. Hajtása sem annyira huligán, mint az M4-esé, még az engedékenyebb módban is szigorúan egyenesbe rántja az autót, villámgyorsan osztja előre a nyomatékot, amint felmerül a játékosság gondolata a körforgalom kijáratánál.

Idegesen reagál a legkisebb pöccintésre is a gázpedálja, a hatdugattyús fékek meg akkorát harapnak, mintha ki akarnák facsarni a lyuggatott tárcsákat. Minden átkozott porcikája irdatlanul kemény, az egész karosszéria nagyszerűen egy szilárd tömbként mozog, nincs billenés sem, a frissítéssel áthangolt adaptív futómű pedig úgy rázza a 2,1 tonnás X4 M-et, mintha valami pályanapra reszelt E36-os volna. Az élményt itt nem a tökéletesen érintett kanyarcsúcspontok vagy a vidám határon táncolás adják, hanem a 285 km/órás végsebesség, a fizikai hatásokkal megtöltött autós kártya.

Karbon toronymerevítő fut keresztbe az X4 M motorterén, alatta pedig ott az S58-as sorhatos, két turbófeltöltővel és 350 baros csúcsnyomású közvetlen befecskendezéssel, ami miatt alapjáraton sportos dohogás helyett dízeles kattogás szűrődik ki a gépháztető alól. 3D nyomtatással készül a hengerfej öntőformája, így precízebb a belső hűtőjáratok kialakítása, kovácsoltak a hajtórudak és a dugattyúk. Az 510 lóerős Competitionben keményebbek a motortartó bakok és a frissítéssel az M4-es kovácsolt, könnyített főtengelyét kapta, így 650 Nm-re nőtt a nyomatéka (+50 Nm).

Mindenhol hűtő fénylik a ritka rácsozás mögött az orrában, ami nem véletlen: külön hűtést kap a blokk, vizes töltőlevegő hűtője van, amit a szívótorokba építettek, így a lehűtött levegő rövid úton jut a hengerekbe, és kompaktabb is. Váltó- és motorolaj hűtő is van, továbbá az olajszivattyú két kamrából biztosítja a megfelelő kenést, miközben az X4 M hadüzenetet küld a fizikának.

Amilyen tagbaszakadt és erős, megalapozott volna az önbizalom a versenypályás bevetéshez, de az X4 M Competition inkább a mindennapok kegyetlen csapásmérője.  Az 525 literes csomagtartóba nagyon sok Hugo Boss és Calvin Klein szatyor vagy fehérjés bödön elfér a sporttáska mellett. Ennél gyorsabban tényleg kevés autóval lehet a Dunára néző loftlakás mélygarázsától a plázáig sprintelni a Váci úton. Ennek megfelelően belül csak a piros M gombok és a feszesen tartó ülések suttogják, hogy ez itt amolyan gyúrós X4. Digitális óracsoportja középre rendezi a fordulatszámérőt és a sebességet, hogy nagy tempónál minden adat meglegyen egy pillantással, az iDrive kijelzője pedig még mindig működik a forgó tárcsával és érintőképernyőként is.

Nyugodtan közlekedni rendesen idegen az X4 M-mel, mert a tempóval simul ki még akkor is, ha minden a lehető legpuhább fokozatban van. Szórakoztató már a tudat is, hogy bármikor frászt lehet hozni bárkire az autó körül, meg benne is. Az X4 M Competititonben mindig ott a bizsergető érzés, hogy szétszed egyetlen gombnyomásra. A rugalmasan mozgósítható lóerők mellett egy csokor vezetéstámogató rendszerrel teszi könnyebbé a kilométerfalást. Holttérfigyelő vigyáz a környező autósokra, tartja a távolságot, a sebességet és a sávot is. Vészfékez, figyelmeztet a stop táblákra és kiváló képű 360 fokos kamerával könnyíti meg a parkolást.

Ha nem elég a 480 lóerő, akkor 2,5 millió forinttal később, 36,3 milliótól kezdődik a BMW X4 M Competition, amit könnyű felismerni a vagány rajzolatú felnikről és a fekete hűtőmaszkjáról, mely a frissített változatokon már egy darabból készül. 202 ezerért komfort bejutás, több mint félmillióért panoráma üvegtető, 355 ezer a karbon hátsó szárny, aminél hasznosabb a lumeneket gazdagon szóró lézeres LED lámpa, 750 ezerért pedig a egy csomagban (Driving Assistant Professional) jöhet az összes vezetéstámogató rendszer. Reszket a malacpersely az extralista mellett, az biztos.

Kényelmes beszállni és olyan természetességgel lehet használni és belakni az utasterét, hogy szinte megkívántam egy izmos szabadidő-autót. Magasan ülve megszáll a megnyugtató biztonságérzet, ellátni a forgalom felett és az 510 lóval bármikor a kiszemelt résbe ugrik a zsúfolt forgalomban. Igaz, nekem az X3-as bakancs formájában sokkal szerethetőbb az elvetemült technika. De még ennél is jobban várom az M3 Touring-ot, aminek mindennél szívesebben csorgatnám tele a tankját kétnaponta 100-assal. Két pont között iszonyatosan gyors az X4 M Competition, egy nagyon patent minőségben, divatosra megrajzolt, erős és biztonságos autó, ami nem adja meg a szűretlen sportos BMW élményét, de a sebességét maradéktalanul.

Ha megnéznéd az X4 M-et mozgóképen, akkor itt alább jön a play gomb után!