Az új Astra-generáció már az L betűt viseli. Ebben már a Stellantis-technika van, de a karaktere igazodik az új Opelekre kitalált egyendizájnhoz. A régi Astra nem él tovább Classic néven, az újból viszont kevesebb karosszériaváltozat készül.

Hol vannak már azok a boldog F-G-H astrás korszakok, amikor, háromajtós, ötajtós, kombi, szedán, kabrió is készült a típusból, ezerféle motorral? Az autóipar szép lassan elveszíti a változatosságot. A márkák egyenarcot vesznek fel, márkákon átívelő egyentechnikákat használnak: ma már egy név nem egy gyár, hanem egy logó egy-egy cégcsoport fejléces papírján.
Az Opel most egy olyan hatalmas fejlécbe került bele, ahol a Maseratitól a Jeepen és Fiaton át a Peugeot-Citroenig minden benne van. Az elmúlt években épült, szörnyű nagy csoportot Stellantisnak hívják, ami Európában és Amerikában gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált. Az Opel elvesztette a műszaki alapok saját fejlesztését, a feladat számukra az maradt, milyen autókat gyártsanak úgy, hogy az megszólítsa a márka régi vásárlóit. A Stellantis kettő (európai) tömegautó-padlólemezére, a korábbi kilenc(!) helyett, sokkal gazdaságosabb gyártással. De a motorcsaládok számát is megnyirbálták, tízről négyre. Durva, nem?
Hogyan mentik meg az Opelt a franciák?
Nem lesz fáklyás menet. Mivel a németek olyan tempóra is tudnak autót tervezni, amiért a franciáknál már börtön jár, jól jönnek a háznál.

Ennek jó példája az Opel Astra, ahol az EMP2 névre keresztelt, eredetileg még a PSA alatt kifejlesztett padlóra kellett összedobni valamit, ami nagyon német, tud menni az Autobahnon, lehet benzines és dízel, de hibrid és elektromos is. Mivel egy platform kifejlesztése (a hozzá tartozó motorokkal) a létező legdrágább dolog, ezzel nem kell vesződni, csak azzal, hogy a márka arculata, gondolatvilága és alapfilozófiája átjöjjön. A Stellantis nagyon hangsúlyozza, hogy ezt a munkát németek végezték el, és ahogy a sajtóesemény egyik kísérő filmjéből megtudtuk, az új Astrát Rüsselsheimben gyártják, „in dze hart of Ópel” – ahogy a német gyárigazgató fogalmaz („az Opel szívében”).

Ebből a modellből most még csak három, kézzel gyártott prototípus létezik, ebből kettőt hozott el megmutatni a sajtónak a magyar importőr. Ez körülbelül olyan fokú ismerkedést jelentett, mint egy nemzetközi autószalon: menni nem lehet vele, de némi benyomást lehet szerezni a belső világából. Az Astra nagy szerencséjére az új orr, amit Opel Vizornak hívnak, piszok jól áll a földszintes autónak, jobban, mint az SUV-knak. Megvan a szigorú nézés-ledcsík is a lámpákban, maga a maszk helyén van a fekete műanyag lap, amin most akadnak nyílások is. Az elhozott kocsikon a fekete embléma volt, ami alig látszik, de az alapabb kiviteleken ezüst lesz. Az alapkivitel szélső kamubeömlői sem lesznek ekkorák, két vékonyabb csíkon nem jut be semmi levegő.

Ami a méreteket illeti, lényeges változás, hogy öt centivel szélesebb a megszűnő K Astránál, a tengelytáv is nagyobb egy centivel, viszont másféllel alacsonyabb az új. Beleülve egyébként ez nem zavaró: nem olyan, mintha a földre kéne ülni, vagy túl közel lenne a plafon. A 2,67 méteres tengelytáv ellenére nem mondanám, hogy az új Astra hatalmas hátsó teret kínál, inkább csak átlagos. Ez azt jelenti, hogy a 173 centimmel nagy ráhagyással elférek magam mögött, de van az a magas vezető (úgy 190-195 centire tippelnék), akinél már hiába van kimélyítve a térdeknek a háttámla.

Bár az Opel még csak néhány méretadatot adott meg, már ennyi alapján is elég egyértelmű, hogy az Astra L szinte milliméterre akkora, mint a – szintén ötajtós – Peugeot 308-as. A tengelytáv, hossz, szélesség minden stimmel, a legnagyobb különbség a csomagtartóméretnél van (10 liter). Bár a platform minden irányba nyújtható, nem akartak eltérni a méretekben egymástól. A Peugeot bevallja, hogy a csomagtartó „víztérfogatban” mérve 412 literes. Tartok tőle, hogy az Astra 422 literes esetében is ez a helyzet, a szabványos (VDA-hasábokkal mért) csomagtartó ennél kisebb lehet, én úgy saccperkábé 380-390 l környékére tenném, vagyis átlagos a kategóriában. A csomagtartó dupla padlós, úgy tűnik, hogy a hibrid változatok esetében az akku és (ha van ilyen, mint a kiállított példány esetében) a mélynyomó ezt a padló alatti rekeszt szünteti meg. Vagyis biztosan levon még vagy 50 litert a méretből.
Ezzel akarja elverni a Peugeot a Volkswagent
Minőségben akarják lenyomni a Golfot. Ez az, ami a történelem során senkinek nem jött össze.

A megújult belső egészen elszakad a szokványostól, és ez nagyon jó dolog. Utólag megnézve a fotókat, meglepően kubista a sok sík lappal kidolgozott formaterv, de a műszerfal a valóságban nem ez a fő benyomás, hanem a látványosság. Láttunk már hasonlót az Opel Mokkában, de itt eggyel tovább vitték a dolgot: az extrábbik kivitel két 10 colos képernyőjét egyetlen közös üveg alá teszik („Pure Panel Pro”), de a nagy, külön kijelzők járnak az alapkivitelhez is. A klímának nincs kezelőpanelje, de a hőfokszabályzás és a belső keringetés kapott saját gombot. Minden mást az érintőképernyőn kell intézni a klíma menüoldalon, miután megnyomtuk az előhívására szolgáló gombot.

Viszont nagyon úgy tűnik, hogy a Stellantis végre kidobja a régi PSA-menürendszert, és valami újat készít. Az egész vidget-alapú, mint a mobiloké, igaz, a kiállított autón nem azt a szép, színes és dizájnos felületet láttuk, mint a bemutató videókon, hanem egy egyszerű, nagyon négyzetes, szinte monokróm menüt. Gyanús, hogy ezekben az autókban még az alapabb rendszer volt, mert a két kijelzőnek nem is volt közös az üvegük. Viszont már ez is sokkal-sokkal logikusabban kezelhetőnek tűnt, mint a PSA-tól származó, bármelyik korábbi megoldás. A többit pedig meglátjuk, ha megjönnek az első szériaautók.
Minden Astrában komoly alapfelszereltség lesz, így például a vezeték nélküli Android Auto és Car Play is mindegyikben benne lesz. Az Opel-univerzumban óriási újdonság az OTA (Over The Air)-frissítése a szoftvereknek, vagyis nem kell ilyesmiért a szervizbe zarándokolni. Szintén széria a digitális automata klíma, amelynél a belső keringetést levegőminőség-érzékelő kapcsolgatja. Az Opelnél AGR-nek hívott ortopéd vezetőülés az alap szintet leszámítva szériaszerelvény lesz, de az utas oldalán már opció.

Ami a motorizáltságot illeti, senki sem fog meglepődni, aki ismeri a cégcsoport kínálatát. Az alap benzinmotorok 1,2 literes, turbós háromhengeresek, 110 és 130 lóerős teljesítménnyel, dízelből pedig az 1,5 literes, HDI-ként is ismert motor érkezik 130 lóerővel. A 130 lovas motorokhoz az EAT8 nevű automata is választható. Kétféle hibrid is készül majd az Astrából, kezdetben 180, később pedig 225 lóerős összteljesítménnyel – persze mindkettő hálózatról tölthető, az akku kapacitása 12,4 kWh, amivel 60 km elektromos hatósugarat ígér a cég vegyes használatban.

A hibridek fronthajtásosak, a belső égésű motor egy 1,6 literes turbómotor (népszerűbb nevén Prince), ami a gyengébb verzióban 150, az erősebbikben 180 lóerős teljesítményű, míg az automata váltóba épített villanymotor 110 lóerős. Az akku 3,7 vagy 7,4 kW-on tölthető, egy fázisról. A nagyobb fedélzeti töltő opció és további beruházást igényel a hozzá szükséges fali töltő otthonra, ezzel két óra a töltés, míg a leglassabb, sima konnektorról bő hét óra kell.

Elsőként az ötajtós Astra érkezik meg a piacra, ha lesz elég nyersanyag és chip a gyártási terv tartásához, a kombi később, május-júniusban jöhet meg. A 225 lóerős hibrid augusztusnál előbb biztosan nem fog megjelenni, csak a 180 lóerős, viszont az erősebbik plug-in bemutatásához tartogatnak egy valamiféle újabb karosszériaváltozatot. Persze csak saját tippem, de egy emelt, terepesített kombira gondolnék, ismerve a mai trendeket. Majd meglátjuk.

A vezetősegítő rendszerekből is teljesen új, fejlettebb rendszerek kerülnek a modellbe. A korábbiakon kívül négy új sarokradar kerül az Astrába, és mostantól a parkoláshoz négy kamera segíthet, ellentétben a korábbi kettővel, amely megpróbált 360 fokos képet kreálni a manőver során, de nem volt az igazi. A holttérfigyelő hatótávolsága 70 méterre nő, vagyis jobbak az esélyeink az alacsonyan szálló Lamborghinik észlelésére sávváltáskor; a keresztirányú forgalmat pedig már 40 méterről észleli az autó tolatáskor. Szintén újdonság a félautomata sávváltó, ami a sávtartó új funkciója: ha valakit utolér az Astra, és úgy érzékeli, hogy tiszta a belső sáv, megkérdezi az vezetőt, hogy előzzön-e. Ha a válasz egy OK, akkor végrehajtja a sávváltást. Az adaptív tempomat pedig a navigáció és a kamera képe alapján a kanyarokban visszavesz a tempóból minden emberi beavatkozás nélkül.
Az Astra új generációja határozottan jól néz ki, bár most követezik az az időszak, amikor elöntik az utakat az Vizor-os, Manta-retró Opelek, ami hamar megszokottá teheti az új orrot. Zám Donát termékmenedzser elmesélte, hogy a fókuszcsoportos felméréseken jobban tetszett az embereknek, mint a Golf VIII, legalábbis letakart emblémával. Egy biztos, az alsó-középkategóriában inkább biztonságra játszanak a gyártók, és az Opel most valóban elszakad a berögzült sémáktól, és ez jó dolog.

Ennek már csak azért is van értelme, mert a kategória vásárlóinak a negyede a dizájn alapján dönt a vásárlásról, és náluk ez a szempont a második legfontosabb. Utólag megkérdeztem, hogy oké, de mi a legeslegfontosabb szempontja a vásárlóknak a kutatások szerint. Kapaszkodjanak meg: a márkahűség. Vagyis a PSA/Stellantis részéről egy csöppet sem volt baromság megvenni az Opelt, mert az Opel-vásárló kis valószínűséggel fog Peugeot-t venni, ha belegebednek, akkor sem.
Valahogy mégis kell az a szellemiség egy Opelhez, amit a régi opeles szakik képviselnek, hiába az egyentechnika. Nem véletlenül hangsúlyozzák a német fejlesztőket, mert ma már nem a platformtól lesz valami német, hanem a szemléletmódtól. Valószínű, hogy az Astra a maga módján ismét egy érdekesebb modellé válik, ha másért nem, azért, mert végre új dizájnnal és friss technikával érkezik.
Igaz, ehhez kell egy jó ár is, és tudjuk, hogy Németországban olcsóbb, mint a Golf, az örök ellenség. Csak azt mindig elfelejtjük, hogy az Astra valószínűleg sosem akart jobb lenni a Golfnál, annál sokkal ravaszabb volt a recept: kínált egy olcsóbb alternatívát, pár kompromisszummal. Az elmúlt két generációnál a kompromisszumot az elképesztő túlsúly (J), vagy a túlhordott dizájn és a végén az elképesztően rossz, háromhengeres motorok jelentették (K). Ennek most vége, az Astra megszabadul a GM-technikától, ami a mai emissziós előírások mellett csak hátrányt jelentett. Felkészül: az Insignia.
Városban halálos
Utazásra tökéletes, de a városi közlekedést élhetetlenné teszi a háromhengeres motor és a start-stop rendszer.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
