Villanyautó, tulajdonképpen mindenre
Használt: Hyundai Kona Electric (64 kWh) - 2019.
Sok matek előzte meg a döntést, igyekeztem racionálisan választani. Ezért nem lett Tesla, pedig képben volt. A Model S beltere engem nem győzött meg, a Model 3-ból pedig akkor szűk volt a választék. A szervizhelyzet is más volt, a Zay utca akkor még nem üzemelt. Az e-Niro is képben volt, de nem kellett akkora autó. Hatótáv, ár, és használhatóság szempontjából nálam a Hyundai Kona került ki győztesen.
Egy nap 150-200 kilométert megyek, havonta tehát kb. 3000 kilométert autózom, jellemzően autóúton (M0), külvárosban és az agglomerációban főúton. Ez 70-80 ezer forintos üzemanyagköltséget jelentett 6 literes fogyasztással számolva, még a 400 Ft körüli benzináron. Ez már akkor is ideális terep és felhasználási mód egy villanyautónak. A kisebb akkust gyorsan elvetettem. Ritkán, de adódik olyan szitu, hogy menni kell, ezért szerettem volna némi tartalékot tudni az akksiban.
Mindenképpen garanciális példányt kerestem, tudva, hogy úgyis lesz olyan javítás, amit gariban kell megcsináltatnom. Tudtam, csak nem gondoltam, hogy ennyi lesz. Jó tanács: érdemes megkeresni azt a példányt, ami valóban garanciális. Az annak hirdetett, de hetekkel vagy pár száz kilométerrel a kötelező szervizből kicsúszott autó nem garanciális, hiába úgy hirdetik. Méltányosságból elbírálhatja garanciális javításnak az esetleges hibát a márkaképviselet, de illúzióink azért ne legyenek. És el kell fogadni, hogy az elektromos autózás még gyerekcipőben jár. Az autógyártók is tanulnak még, sokszor a saját hibáikból. Ha garanciális az autód, akkor ez nem neked fog fájni.
A karosszéria... hát az olyan, amilyen, nekem nem dobogtatja meg különösképpen a szívemet. Olyan tizenkettő egy tucat, a csíkszerű első lámpák tetszenek, a hűtőmaszk eltüntetése jól sikerült, de bőven akad példa gyengébb próbálkozásra is. Maradjunk annyiban, hogy nem a külseje adja el, én is paraméterek alapján választottam: ár, méret, hatótáv.
A beltér és a felszereltség a külsővel szemben már sokat dobott a latba, a két első ülés között található egy lebegő középkonzol, melyet felnyitva méretes tárolórekeszt kapunk. A fedélzeti rendszer okos, ez már tudja a kettes szintű önvezetést, amit túlzás önvezetésnek hívni, de van tempomat és sávtartó, melyek főutakon szépen a sáv közepén tartják az autót, miközben gyorsít, megáll, újra elindul. Tehát jön-megy, teszi a dolgát. Az adaptív tempomat a dugóban is szuper lenne, ha mindenki ilyet használna. Így az autóstársak a követési távolságnak hagyott résbe gond nélkül besorolnak. Nekem szempont volt az Android Auto megléte, mivel sokat autózom és ebben a Waze nagy segítség.
Ősi férfibánat, ha a két lyukból csak az egyik használható: az Android Auto (Carplay) vezetékkel működik, ez szerintem vállalható, bár menőbb a wireless. Két USB bemenet van az autóban, de csak az egyikről működik az AA, a másiknak csak (gyors)töltés funkciója van. A telefon viszont nem igazán fér el a kicsire szabott tartóban, ha a kábel be van dugva - ez elég béna.
Az autó által nyújtott információkat könnyű leolvasni a kijelzőkről, az infotainment rendszer könnyen tanulható, gyors. A navigációt egyszer-kétszer próbáltam, kíváncsiságból, de nem igazán tetszett. Napi 5-6 órát simán ülök az autóban, egy kicsit iroda is nekem, erre a célra is megfelel. Mivel régimódi vagyok, örülök neki, hogy sok fizikai gomb van, és nem kell mondjuk az ülésfűtést/szellőztetést vadásznom egy eldugott menüben. Kedvencem a könyöklő előtti gombsor, sok hasznos funkcióval, például ott van a menetmód kapcsolója Eco, Comfort és Sport móddal. A középső kijelző alatt húzódó betét gagyi fröccsöntött műanyag hatását kelti messziről, de kellemes tapintású, puha anyag. Kifejezetten kellemes hozzáérni. Vezethetőség jó, egy rakás három és négybetűs rövidítéssel jelzett rendszer (LFA, LKA, FCA, BCA, RCCA, LVDA) vigyáz a sofőrre és az utasokra. Parkolóradar, automata beparkolás (még ki sem próbáltam), tolatókamera, holttérfigyelő, mögöttes keresztforgalom-figyelő.
Sebességváltó nincsen, de ugye tudjuk, hogy az elektromos autókban irányváltó van. Szerencsére a Konában már el tudták hagyni az automata váltóra hajazó elavult kart. Kulturált gombsort nyomkodhatunk a menetirány meghatározására. Gyorsulás rendben van, nem egy Tesla, de mindenre elég. Ezek azok, amiket szeretek. És vannak azok a részei, amikkel vannak fenntartásaim.
Kedves mérnökök! Tényleg olyan nehéz lett volna egy 2019-es gyártású tizenmilliós autóhoz fejleszteni egy appot (és belerakni egy SIM kártyát), amivel mondjuk egy klímát-fűtést lehet indítani, ne adj isten töltést időzíteni, ellenőrizni? A régi, 2014-es i3-as is tudta már. Meg még egy rakás nem villanyautó. Motortér? Mi van? Nem tudtak mit kezdeni vele, szerencsére van olyan honi vállalkozás, aki megoldotta ezt a problémát. És ha nem is sokat, de lehet pakolni a motortérbe, egy utólag bepattintható tálca segítségével.
Az ülőlap nekem rövid, oldaltartása semmi, és lehetne kényelmesebb is. Hátul még soha nem ültem, így nem tudom, mekkora hely van ott. Amúgy négy felnőtt elfér, a 110 kilós csapattársaim nem panaszkodtak a helyhiány miatt. Csomagtartó padlólemeze alatt több rekeszt alakítottak ki, töltőkábelek, kötelező tartozékok számára. Felette egy nagybevásárlás befér, kisebb nyaralás is abszolválható vele, 332 literes a gyári adatok szerint. Nem jó, de nem is tragikus. A töltőajtó be tud fagyni, ez hideg, csapadékos időben fordulhat elő. Sajnos a Hyundai is kapott az LG kigyulladós akkujából – két szervizlátogatást követően kiderült, hogy az enyém is érintett. Egyelőre fogalma sincs a szerviznek, mikor cserélik őket, de fogják. Addig is ne töltsük 90% fölé. Még jó, hogy nagy akksist vettem.
Apropó szerviz. Nem a reklám helye, de Hatvanba járok le a kötelező szervizeket elvégeztetni. Valahogy el tudják hitetni velem, hogy segíteni akarnak. Ezzel engem megvettek. Lenne közelebbi is, de eh... hagyjuk. Árak: harmincezer kilométeres szerviz 40 000 Ft, a negyvenötezres csak 20 000 Ft. És kell a jó szerviz, mert hibák akadtak.
Ilyen volt a kormányszervó kuplungjának a rezgéselnyelő gumibetétje, amit visszahívásban javítottak. Ezt az időnként a kormány tekerésekor jelentkező surrogó hang jelezte. Aztán volt a pattogó hang az első futómű felől, ezt némi kenőanyag bejuttatása orvosolta, azóta nem hallom.
A hatótáv kardinális kérdés egy villanyautónál, ez a Kona Electric-nél nyáron, városban és autóúton, legfeljebb 110-zel, klímával körülbelül 460 kilométer. Télen ugyanez 22-23 fokra állított fűtéssel 330-340 kilométer. Mindig hűtök, fűtök, ezeken soha nem spórolok, és napi használatban - 150-200 kilométer, lásd a cikk elején - nincsen hatótáv para. A kijelzőn az érték egyenletesen csökken, nincsenek nagy ugrálások, tehát nem lesz a megtehető 60 kilométerből hirtelen csak 20. Autópályán 105-110-es tempónál nagyjából tartja a városra saccolt hatótávot. Ahogy gyorsulunk, úgy csökken a megtehető kilométerek száma.
Sokszor beszélgetek ügyfelekkel, és hallom a butaságokat az elektromos autókkal kapcsolatban. Nincs még kész ez a technológia, töltők hiánya, mi lesz az akkuval, és a többi. Kétnaponta töltöm az autót, sima konnektorról. Saját, külön kismegszakítója van, csak a töltés megy róla. A házban 16 amper van, a töltést 10 amperre szabályoztam. Ha hazaérek, a másnapi indulásig bele tudok tölteni 150-200 kilométert. Az ingyenes töltőkért nem harcolok, szerintem ez már szarrágóság, vicces mi megy (ment) e téren az elektromos autós csoportokban. Annyival olcsóbban autózom, hogy nincs pofám odaállni pár megtehető kilométerért. Maradjon meg annak, akinek ez kell ahhoz, hogy hazaérjen. Volt pár vidéki utam: Pécs egy töltéssel (télen), Hévíz (nyáron) szintén egy töltéssel abszolválható. Töltő mindig volt szabad, sose kellett várnom. Kb. 30-40 perces töltésekkel megoldható volt az út, 120 -125 km/h sebességgel, tempomattal. Igen, nem 140-nel mentem, számold ki, mennyit nyersz ekkora távon ekkora sebességkülönbségnél, vagy nézd meg az átlagsebességed.
Nem értem azt a zsigeri gyűlöletet, ami a villanyautókat övezi bizonyos körökben. Olvasok hozzászólásokat, megjegyzéseket ezzel kapcsolatban. Miért nem lehet elfogadni, ha valaki ilyennel jár? Miért kell mindig utálni az újat? A fejlődést nem lehet megállítani. De vajon ez a helyes út? Jó irányba halad az autógyártás? Sajnos az Euro 7 jövőbeni bevezetésével és az idióta kvótákkal szabályozott autóipart ide kényszerítették. Az oly divatos turbós, kis lökettérfogatú motorok tartósságáról nem vagyok teljesen meggyőződve.
Vajon minek lenne kisebb ökológiai lábnyoma? Egy egyszerűbb, de valamivel nagyobb károsanyag kibocsátású szívó benzinesnek (hibridnek), ami félmillió kilométer után is köszöni jól van, vagy a szinte új állapotában is motorhibás kis turbósnak, amiből ugyanekkora futásteljesítményre kettőt-hármat kell legyártani? Innen nézve vállalható az elektromos autó, és legalább nem lokálisan szennyez. Nem mellesleg a csendes suhanás és a gyorsulás, a nyomaték azért tud mosolyt csalni az ember arcára. Az uniós szabályozás szerint most az elhasznált akkumulátorok 50%-át kell újrahasznosítani. 2025-re ez a szám már kötelezően minimum 65%. Ráadásul az újrahasznosítás során a kidobott akkumulátorokban sokkal nagyobb koncentrációban található meg az értékes nyersanyag, mint a természetben.
És így a végére oszlassunk el néhány tévhitet az elektromos autókkal kapcsolatban:
- ha rákapcsolom a fűtést, nem fogy el egyből a hatótáv
- dugóban araszolva sem fogy el a hatótáv
- a nemi identitáson sem változtat (semelyik irányban sem)
- igenis van benne élvezeti faktor
A villanyautó vásárlástól nem lettem sötétzöld. Továbbra is imádom a V8 hangját, vagy az öt henger vad üvöltését. Bármilyen autóm is volt, nem lettem toyotás, mercis vagy porschés. Se kispolszkis vagy bogaras. Csak szeretem az autókat. A lényeg, hogy nem kell rajonganod az elektromos autózásért, de fogadd el, hogy van. Légy nyitott.
És végül a matek: 2021 nyarán, amikor vettem, az enyémhez hasonló, újszerű darabok, 10-15 ezer közötti futással 11-12 millió körül mentek. Most ugyanezek nagyjából egy millióval drágábbak. Minden autónak felfelé ment az ára, nincs ebben semmi különös. A Kona Electric nem tökéletes autó, nem is olcsó, speciális igényeket sem szolgál ki, de elektromos létére az autózás jelentős részét tudja.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.