Van még helye a dízelnek 2022-ben?

Teszt: Peugeot 308 1,5 BlueHDI Allure Pack - 2022.

2022.04.26. 12:06

Adatlap Peugeot 308 1,5 BlueHDI Allure Pack - 2022

  • 1499 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 131 LE @ 3750 rpm
  • 300 Nm @ 1750 rpm
  • 8 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.6 másodperc
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

A Peugeot a 308-assal egyértelműen a 8-as Golfot célozzák a franciák. Voltak így már ezzel sokan, de ne felejtsük, hogy amikor a szokásosnál is kellemetlenebb ember benyomását akarom kelteni, akkor én is azt mondom, hogy Golf-osztály, nem pedig azt, hogy kompakt, annyira meghatározó a Golf. A baj viszont az, hogy a 8-as Golf alapján a Volkswagen sem akar már igazán hagyományos kompaktot gyártani, minek is, a villanyautók és az SUV-k elszívják a levegőt a kategóriától. Egy dologban garantáltan tovább jutott a franciák pályaműve a Golfnál: a 308-asnak van karaktere.

Ajtónyitás után kapásból látszik, mennyire komolyan gondolták a 308-ast: eltűnt a szent tempomat-kapcsoló. Olyasmi paradigmaváltás lehet ez a Peugeot-nál, mint amikor a Porsche elengedte a léghűtést és bejöttek a vizes motorok, a 406-os Peugoet faceliftje óta (1999) tűnik fel bumfordi, tojás alakú kar mindenféle Peugeot-kban és Citroenekben, még az előző 308-asban is ez volt. Nem mintha akkora dolog lenne ez, csak az ember megkapja az modern, extravagáns, érdekes autóbelsőket, egy Napoleon idejéből velünk maradt, otromba műanyag-kaccsal. Miután a kormányra költöztették a vonatkozó gombokat, kezdtem sejteni, hogy a 308-ason dolgoztak rendesen. Ebbe a szituba bele lett állva.

De olyannyira, hogy még a kormánykereket is újra feltalálták. És tudom, rendes ember nem mond olyat, hogy kormánykerék, de itt most mégis modoroskodnom kell, mert a kormány egyik fő tulajdonsága, hogy KEREK. A Peugeot mérnökei szerint ez tűrhetetlen maradiság, és csináltak egy szögletes kormányt. Nem arra kell gondolni, mint amikor egy sportkormánynak lecsapják az alját, a 308-é közelebb áll a nyolcszöghöz. Főleg amikor derékszögben fordulunk ki, és hagyjuk, hogy visszapörögjön a kezünkben, akkor zavaró, de gyorsan átfogni sem az igazi. Nem ez az első Peugeot modell, amibe bekerül, és a 308-asban sem is kell a végállásig tekergetni az ülést ahhoz, hogy a kormány beletakarjon a műszerfalba.

Pedig komoly várakozásokkal vágtam neki a 308-asnak, főleg mert ez egy hagyományos autó. Utóbbi jelző nehezen megfogható, megpróbálom körülírni: nem SUV, nem villanyautó, nem konnektoros hibrid, egyszerűen csak behúzzuk D-be, kerreg, majd elindul, teszi mindezt egy átlagosnak mondható kasznival. Eleve a kompakt kategóriába a dízel kezd olyan lenni, mint egy vaskosabb rasszista vicc, egyszerűen nem polkorrekt. Pedig szólnak mellette érvek, gyártói és vevői oldalon is: a Peugeot az 5 liter körül fogyasztó motorral tornászhatja lefelé a CO2-kvótáját, a vevő pedig 5 liter körüli fogyasztással járhat. Sajnos jellemzően inkább rövid utakon mentem vele, azt is elővárosi forgalomban, biztos vagyok benne, hogy országúton simán 4-essel kezdődik majd az érték, erőlködés nélkül.

Amúgy főleg azért, mert baromi lassan melegszik, konyhafizikus megfejtésem szerint egyszerűen nem ég el érdemi üzemanyag benne, a melegedési fázisban viszont jó keményen is szól. A motor 1,5-ös, a fantázianeve BlueHDI, furcsa is, hogy 2022-ben nem lehet valamilyen tisztaságot hirdető vezényszó nélkül dízelt eladni. 130 lóerő és 300 newtonméter amúgy az a teljesítmény, ami az optimum egy ilyen autóhoz. Gajdán Miki szerint a technika magja jött tovább a korábbi generációból, vagyis az EMP2-es platform és a dízel már tulajdonképpen kész volt, így az érdemi fejlesztések erőforrásait ráhelyezhették a kasznira és a beltérre.

Így sem szabad viszont azt gondolni, hogy csak egy átdobozolásról van szó: az előző kompakt 308-ashoz képest 5,5 centivel nyújtották meg a padlólemezt, a két küszöb teljesen új elem. Jobb is lett valamivel a hátsó helykínálat, de a 170 centinél alacsonyabb anyukám például már rosszul érezte magát, nem is feltétlen a szűk tér miatt, hanem a klausztrofóbiás berendezéstől. 180 centivel tulajdonképpen az átlagot testesítem meg, de ha kényelmesen ülök, a gyerekülést például már nem tudom berakni magam mögé. Nem akarok megint a kettes Priusom idecitálni, de muszáj, mert abban kényelmesen megoldható.

Az két első ülés maga viszont kényelmes, nem csak polgári, de prémium autós mércével is, csak azt nem értem, miért nem lehet nyomógombbal kapcsolni az ülésfűtést. Végtelenül komikus, hogy egy almenü almenüjéből előveszem, egy nagy digitális gombbal bekapcsolom, majd az ülések grafikáját kocogtatva szabályozom az erejét. A világ összes vezetésbiztonsági kampánya arról szól, hogy ne csesztessük a mobilunkat vezetés közben, erre itt akkora művelet bekapcsolni az ülésfűtést, mintha megírnám Facebook chatbe a Marxtól a Tőkét.

A fedélzeti rendszerrel ki tudok békülni, mert bár a fontos dolgok, mint például a klímakezelés, kapott fizikai nyomógombot. Csak sajnos ezek megnyomása is egy digitális felületre dob, amivel megint nem vagyunk beljebb figyelemelvonásilag. Meg-megröccen a felület, és bár a szoftver felülete szép, vannak digitális dedikált gombok is, nem szívesen használtam vezetés közben, nem tűnt komfortosnak. Érdekes feature a tájékoztató jellegű fordulatszámmérő: pici pite-diagrammra emlékeztet, és mozog is, de nem a motorfordulattól függ, egyszer fél órán át mentem 1500-as fordulaton a városban, és bár frankó HDI, meg a nyolcgangos automata is, de kétlem, hogy stabilmotorként működne a hajtás.

Egy akadozó fordulatszámmérővel persze együtt lehet élni, de nem tudom, mennyire biztató ez a szofveters jövőre nézve. Ezekkel együtt is jó autózni a Peugeot-val, és nem csak a dinamika és a működés miatt, hanem mert egy jó környezet vesz körbe. Ez megint egy olyan beltér, amit a franciák éreznek igazán, vagyis nem drága anyagokból, de kreatív, jól kinéző belsőt raktak össze. Nézzék meg azt a szövetbetétet: nem kerülhet lényegesen több pénzbe, mint egy lapos műanyagfelület, vagy szálcsiszolt betét, de sokkal jobban néz ki, főleg, mert nem gyakori. A középső tárolóban van USB kimenet (már csak C), és a könyöklőbe fúrtak egy lyukat, hogy ki tudjuk húzni a kábelt, így amikor betámasztjuk a telefont, nem törik meg a kábel.

A menés pedig nagyon kényelmes, bár az ízlésemnek kicsit alulcsillapított a futómű, bizonyos hullámokon kirugózásnál kilő az autó. A váltó is rendben van, alig érezhetően vált, és a fokozatokat is eltalálja, az előrementből rükibe kapcsolásnál van csak komolyabb spét, igaz, lejtőn állva ilyenkor egész sokat arrébb tud gurulni, mire kapcsolja a fokozatot. Ha valaki legfeljebb két emberrel használná, és nagy távokat nyom le vele, nem fog csalódni, országutazni ott vannak a benzinesek, minden másra pedig a konnektoros hibrid. Nem hülyeség tehát a dízel, hiszen ott tartunk, hogy egy kompakt autóval már nem fáj lenyomni komolyabb távokat.

Meg pokoli jól néz ki: sikerült addig reszelni a motívumokat és díszítőelemeket, hogy még a légellenállással simára csiszolt pofára is dögös vonásokat húztak. Aztán maga a szín: az Olivin zöld ki is domborítja az eleve erős formát, de a feláras Vertigo kék is hasonlóan dögös.

Ha már árak: a tesztelt Allure Pack felszereltségű autó akciós indulóára 11,4 millió, a konkrét példány akciósan 10,3. Sok pénz, de nagyon más sem olcsóbb, a Golf is hasonló árazással fut, a Kia Ceed kihozható olcsóbban, de ha dízellel és automata váltóval kérjük, az is hasonlóan jön ki. Érdekes, hogy a belépőmodell, az Active Pack 7,5 millióba kerül, a legolcsóbb Golf viszont 8,8. A 308-asnak vannak hibái, de ne feledjük, hogy a legtöbb ember a mert ez tetszik érvrendszer mentén vesz autót, márpedig ezt a meccset könnyen nyeri a 308.

Totalcar értékelés - Peugeot 308 1,5 BlueHDI Allure Pack - 2022

7
TC

A hajtás remek, a külső és belső dizájn is erős, de az infotainment, a kormány, és a szűkös hátsó tér azért koptatja a fényét rendesen.

Az oldalról ajánljuk

Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08