Utolsónak lenni általában nem érdem, ám a későn érkezésnek is lehetnek előnyei. Autók esetében például az, hogy aki utolsónak rukkol ki egy adott kategóriába tartozó típussal, korrigálhatja mindazokat a hibákat, amiket a vetélytárs márkák elkövettek. A Maserati élt is a lehetőséggel.

Kicsit későn ébredtek rá a Maseratinál, hogy ha növelni szeretnék az eladási számaikat, akkor sportkupék és kabriók helyett inkább szabadidő-autókat kellene gyártaniuk. A Porschéhez képest 14 év lemaradással mutatták be első SUV-jukat, a Cayenne-vetélytárs Levantét. Egy osztállyal lejjebb már hamarabb kapcsoltak, a közepes méretosztályba tartozó Grecale alig nyolc évet késett a Macanhoz képest. Legyünk azonban igazságosak, az olaszok ezúttal nemcsak a sokat hangoztatott mediterrán lazaságuk miatt késtek a saját terveikhez képest, hanem az autóipar pestise, a csiphiány is kőkeményen belejátszott ebbe.
46 millióért nehéz ügy
Bátor a Maserati, hogy alapmotorral odaadja a hatalmas és drága Levantét. De nem is a négyhengeres turbóval van igazából gond.
Holott, mondhatnánk, a fejlesztőknek nem is volt olyan nehéz dolguk, mert nem a nulláról kellett indulniuk. Nem kellett ugyanis vadonatúj padlólemezt kifejleszteniük, a márka történetében első alkalommal az Alfa Romeótól vették azt át - lényegében készen. Azért csak lényegében, mert a Giuliának, a Stelviónak – és a konszern működéséből adódóan a Jeep Grand Cherokee-nak is – alapul szolgáló Giorgio padlólemezt egy kicsit átdolgozták. Ennek leglátványosabb jele, hogy a Grecale tengelytávja a hozzá legközelebb álló Stelvióéhoz képest nyolc centivel hosszabb.
Mint egy mozdony
Nemcsak úgy megy, a hangja is olyan a dízel Stelviónak. Pedig ha nem hallanám, nagyon kéne.

Ám nem csupán a tengelytáv nőtt nagyot, a Grecale szinte minden dimenziójában túlnőtte nemcsak a Stelviót, hanem szóba jöhető összes riválisát, a már említett Porsche Macant, az Audi Q5 Sportbacket, a BMW X4-et, a Mercedes GLC Coupét és még a Range Rover Velart is. Bár utóbbi sem számít kicsinek, 485 centis hosszával még rá is öt centit ver a Grecale. A túldimenzionálás szerencsére nem öncélú, üléspróbánk is bizonyította, hogy belül is óriási a Maserati új SUV-ja. Gond nélkül befér saját maga mögé az is, aki sokat állt gyerekkorában az esőn, és ezért két méternél magasabbra nyúlt. A belmagasság akkora, hogy én a 165 centimmel egy régimódi cilinderrel a fejemen is beülhetnék akár a hátsó ülésre is.

És mindez még csak nem is megy a csomagtartó rovására sem, amely még a hibrid modellekben is 535 literes, míg a nem hibrid Trofeo csúcsmodellben 570 literes. A hibridek 35 literes mínuszának oka természetesen a 48 voltos kisegítő hibrid rendszer akkumulátorának helyfoglalása. E mellett azonban a hagyományos, 12 voltos akkumulátor is hátra, a csomagtér padlója alá került - egyrészt a jobb tömegelosztás érdekében, másrészt, mert nem nagyon jutott volna neki hely a motortérben.

Holott az alapmotor nem túl hatalmas, hengereinek száma négy, lökettérfogata két liter. A hivatalosan GME, azaz Global Medium Engine (közepes méretű világmotor) névre hallgató, kettős megfújású Borg-Warner turbóval feltöltött, közvetlen befecskendezéses benzinmotor a konszern számos típusában szolgál. Nem meglepetésre a Giuliában és a Stelvióban, de több Jeepben és a Maserati Ghibli hibridváltozatában is. Utóbbi teljesítményével és nyomatékával a Grecale egyik kivitelének, a Modena motorjának 330 lóereje és 450 newtonmétere is egyezik, vagyis egy az egyben ugyanaz a motor. A Grecaléhoz azonban elérhető eggyel szelídebb változatban is. A GT-ben a kétliteres kereken 300 lóerőt ad le ugyanakkora nyomaték (450 Nm) mellett.
Zabálj, te hibrid!
Ami hibrid, az ugye takarékos, ami takarékos, az nem megy, ami nem megy... az hogy lenne Maserati?! Röviden: ez Maserati, nyugi!

Mindkét teljesítményszinthez kisegítő hibridrendszer jár alapáron. A főtengelyhez ékszíjjal kapcsolódó, 48 voltos, emelt teljesítményű indítómotor-generátor legfőbb feladata, hogy kis fordulatról gyorsítva, a turbónyomás felépüléséig támogassa a benzinmotort. Nem kap ilyen rendszert a csúcsmodell, a Trofeo motorja, ami teljesen más miatt érdekes. A háromliteres, két turbóval feltöltött V6-os ugyanis kalandos úton jutott el a Grecaléba. Első változata nem volt más, mint a Ferrari F154-es jelzésű, négyliteres, V8-as motorjának egy hengerpárral megrövidített és így háromliteresre csökkentett lökettérfogatú változata - amit a Giulia QV-be és a Stelvio QV-be építettek és építenek be ma is 510 lóerővel. A Maserati MC20 sportkocsi számára ezt a motort felfúrták két milliméterrel, és egy új hengerfejet kapott, aminek különlegessége az égést gyorsító és a fogyasztást csökkentő duplagyertyás, előkamrás égéstere. Különlegességét jelzi, hogy saját nevet is kapott. A tenger istenéről Nettunónak, azaz magyarra fordítva Neptunnak nevezték el.
A Trofeo ezt a motort kapta meg azzal a módosítással, hogy teljesítményét 630-ról 530 lóerőre mérsékelték, és kenését száraz karteresről nedvesre állították át. A teljesítmény 100 lóerős csökkenésén azonban nincs ok búsongani, a Trofeo azzal a vacak 530 lóval is 3,8 másodperc alatt ugrik százas tempóra, a végsebessége pedig 285 km/h. A kétliteres motorok szolidabbak, a 300 lóerős GT 5,6, a 330 lóerős Modena 5,3 alatt gyorsul fel, a végsebességük viszont egyformán 240 km/h. A hibridek valamivel jobban fogyasztanak, átlagban 9 liter körül, míg a legsportosabb Grecale már szabvány szerint is 11,2 litert igényel 100 kilométerre.

Az erőátvitelt minden motor esetében a német gyártmányú ZF 8 HP nyolcfokozatú hagyományos (hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves) sebességváltóra bízták, és minden Grecale alapáron összkerékhajtást kap. Ennek nyomatékelosztását úgy súlyozták, hogy alapvetően a hátsó kerekek a hajtottak, az elsők kanyarban és a hátsók tapadásvesztésekor kapnak legfeljebb 50 százalékot. A megoldás alapvetően egyezik a Giulia és a Stelvio összkerékhajtásával, éppúgy, mint a futómű. Az első kerekek dupla keresztlengőkaros, a hátsók több lengőkaros felfüggesztésre támaszkodnak. A kétliteres motorral szerelt változatokhoz (GT, Modena) rendelhető, a 48 522 840 forintos Trofeo esetében alapáras a légrugózás. A legkisebb kerékméret 19-es, a legnagyobb 21-es.

Bár a technika sem utolsó, de ha már a hazai bemutató alkalmával beülhettem a Maserati újdonságába, azért az utasteret is szemügyre vettem. A belső tér tágassága mellett feltűnő, hogy nagyon ráfeküdtek a minőségre és a berendezés modernségére. Már a legkevesebb 31 343 400 forintért elérhető, 300 lóerős GT változat is szép belül, sok az egyenletes öltésekkel varrt bőr és a puha műanyag - minőségi szempontból minden összehasonlítást kiáll a Grecale. Amiből talán kevesebb is elegendő lett volna, azok a fekete zongoralakkos felületek, amelyek ha tiszták, akkor elegánsnak hatnak, de ujjlenyomatokkal terhelten már nem olyan szemrevalók.
Az új idők új szelét jelzi, hogy a Maseratik korábbi ékét, a műszerfal közepének tetején trónoló analóg órát okosóra váltotta fel, ami többféle időkijelzés mellett a hossz- és oldalgyorsulásokat, a fék és gázhasználatot is mutathatja, de akár iránytűt is megjeleníthetünk rajta. Átállítása a két középső érintőképernyő közül a 22 centi átlójú alsón lehetséges. Ezen lehet egyébként minden kényelmi funkciót, így a klímát vagy a hangulatvilágítást is átállítani. Ami elsőre furcsa, hogy a fényszórót is ezen az érintőképernyőn lehet kapcsolgatni, mert külön lámpakapcsoló nincs. Egyedül reflektorra lehet máshol, a jobboldali bajuszkapcsoló előretolásával átkapcsolni. Szintén érdekes az ajtó nyomógombos nyitása, pontosabban az az érdekes benne, hogy éppen olyan, mint az elektromos Fiat 500-é. Még a mechanikusan működő szükségnyitó elhelyezése is azonos.

Az autó főbb rendszereihez, köztük a médiarendszerhez a szintén középen, de felül elhelyezett, 31 centi átlójú, Android alapon működő érintőképernyőn keresztül lehet hozzáférni. Kezelésének kitanulása nem tűnik túl nagy feladatnak, egyrészt, mert magyarul is kommunikál, másrészt a főmenü mindig látható a kijelző bal oldalán - így bármikor visszatérhetünk az alapokhoz. Szintén érdekes viszont az a megoldás, hogy a sebességváltó fokozatválasztó gombjait a két képernyő között helyezték el. Annyi mindenesetre jó benne, hogy nem foglal máshol helyet, és ezért a két első ülés között több jól kihasználhatónak tűnő tárolórekeszt alakíthattak ki. Aki meg váltogatni akar, húzhatja a kormány mögötti, fémből készült és jó minőségi benyomást tevő váltófüleket.

Az alap információszolgáltató, a vezetővel szemközti műszeregység is digitális, kijelzése attól függ, milyen üzemmódot választunk ki a kormány jobb oldali küllője alatti forgatógombbal. Éppúgy megjelenhet rajta a hibrid rendszer állapotát mutató kijelzés, mint egy hagyományos, kör fordulatszám- és sebességmérős műszeregység, a navigációs térkép, vagy a vezetést segítő rendszerekkel összefüggő kijelzés. A hangrendszer is méltó a Maserati prémium színvonalához. Az egyszerűbb 14, és az igényesebb 21 hangszórós és 1280 wattos rendszert egyaránt az olasz high-end gyártó, a Sonus Faber szállítja.

Mind technikájában, ígért menetteljesítményeiben, mind utasterének kialakításában és szolgáltatásaiban felveszi a versenyt bármely riválisával a versenyt a Grecale. Sőt, utastere tágasabbnak, minősége jobbnak tűnik, és erősebb hajtásláncaival még a Porsche Macant is maga mögé utasítja – legalábbis papíron. Kérdés marad azonban, hogy az utakon, valódi vezetés közben is lefőzi-e legfőbb riválisát? Kanyarodik-e olyan gyorsan, és képes-e ugyanúgy elszórakoztatni a vezetőjét? Rajta leszünk, hogy ezt is mihamarabb kiderítsük!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
