Szolgálatára, monsieur!

Citroen C5X 1,2 PureTech teszt

2022.10.22. 06:36

Csillogó cipő, kifogástalan frakk és némi múltbéli dicsőségben gyökeredző kellemes gőg: hát milyen lenne egy igazi francia, ha nem pont ilyen?

- Jean, mi volt ez a csoszogás? - Kiment a cipője a divatból, uram.

Connaissez-vous Jean? Ó, excusez: ismered Jeant, a faviccek állandó komornyikját, oui? Ő az, aki állandóan szolgálatra kész, mindig kifogástalanul elegáns, frakkja noir, monoklija csillogóan tiszta, és olykor annyira pökhendi tud lenni, hogy Csortos Gyula Hyppolitja kisinas mellette. Jean igazi francia. 

Lö exteriőr

Mint már említettem, Jean megjelenése mindig kifogástalan. Különösen jó választás számára a fekete, passzol a habitusához: elegáns, és kicsit rá is játszik az arányaira, amitől még becsapósabb lesz. Mert, mondjuk, ha az ember képen nézegeti Jeant, azt hiszi, hogy sokkal nagyobb, magasabb, inkább tűnik istállófiúnak, mint csiszolt modorú komornyiknak. Ha autós hasonlattal kellene élnünk, akkor azt kellene mondanunk, hogy sokkal inkább hasonlít egy SUV-ra, mint amennyire tényleg az. Persze hogy valójában mi, azt trés difficile, mármint nagyon nehéz megmondani.

Kapcsolódó
Limuzin? Ötajtós? SUV? Mindegy, ez az új Citroën C5 X

Limuzin? Ötajtós? SUV? Mindegy, ez az új Citroën C5 X

Ez lesz a Citroën csúcsmodellje, amiben a megszokott technikára húztak fel egy unortodox autót, aztán elnevezték C5 X-nek.

Mert ugyan meglehetősen magas (148,5 cm) - egy komornyik legyen szálfa termetű, természetesen -, mégis van benne egy kevés limuzin, egy kis kombi és még ki tudja mi, keverednek benne a műfajok. Kicsit talán szégyenkezve is, de a franciáknak el kell ismerniük: az a pudingfej ott a La Manche túloldalán, az angol Andrew Cowell jó munkát végzett, amikor papírra vetette ezeket a vonalakat. A régi-régi DS óta minden Citroent ahhoz mérnek, Jean sem kerülheti el, hogy magára próbálja a legendás előd uniformisát.

Kicsit lötyög rajta, ugyanis ő rövidebb egy kevéssel a DS-nél, 4,8 méternyi. Ami még hosszú, az az orra (így legalább van mit fenn hordani), de jól áll neki. Szemből nézve pedig még olybá is tűnik, hogy a két első keréknél kiszélesedik a kaszni, ami egy cseppnyi gőgöt is csempész amúgy is magabiztos kiállásába. Nagy arcát nagy lábbelijei emelik magasba, profilból nézve tűnik fel igazán, mennyire méretes kerekeken gurul - oppardon, cipőben jár. És ha egy kicsit még mindig a DS-hez akarjuk hasonlítani, akkor elidőzhetünk a tetővonal mentén végigfutó chrome-csíknál, ami felidézheti a Déesse tetővonalát, csak annak ugye index volt a végén.  Ha szembe kerülünk Jeannal, fel kell készülnünk arra, hogy átható, szigorú tekintettel fürkész majd minket. A keskeny hűtőrács folytatásaként keskeny ledek szórják a menetfényt, alatta hármas osztású a fényszóró.

Lö enteriőr

Mi mást is várhatnánk egy franciától, mint kényeztető pamlagot, gyengéd ringatást és fényűzést? Nos, Jean bármily szolgálatkész is volt nálunk töltött ideje alatt, azért tudni kell, hogy vannak gazdagabb rokonai is. Függetlenül persze ettől, sosem szállt ki senki a háziak közül fáradtan a szürke szövetkárpitos ülésekből, sosem panaszkodott senki a zajszigetelésre, talán csak a pilótának tartott az átlagosnál kicsit tovább megtalálni a kényelmes vezetői positiont. Furcsa volt az érzés, hisz' amikor már kellően magasan ültem, és a kormányért sem kellett nyújtózkodnom, akkor hirtelen elkezdtem úgy érezni, hogy beszűkült a tér. Aztán hátranéztem, és nem így történt, mert még mindig megvolt az autó többi része, sőt volt ott hely bőven, de elöl rám borult a tető, keskeny lett a szélvédő, és feltűnt, hogy túl nagy a belső tükör. Nem kell itt magasan ülni na, nem egy terepjáró ez. Amúgy látszik, hogy Jean ad a megjelenésre akkor is, ha a belbecsről van szó. Egy helyen lehet talán belekötni: itt-ott, például az ajtók oldalán felbukkant némi szálcsiszolt fémre emlékeztető műanyag, aminek érintése kiábrándított. Hideg alut vártam, meleg műanyagot kaptam, pedig ez esetben jobban esett volna a rideg modor. Ránézésre viszont nincs baj vele, miként a többi dologgal sem. Talán csak a fekete zongoralakk a középkonzolnál, azt lehetne feledni.

A 10 colos érintőképernyő a szokásos funkciókat tudja, vagyis mindent, ami az autó vezérléséhez kell, annak minden hátrányával együtt. Itt lehet kikapcsolni például a kissé nehézkes start-stop rendszert, de ehhez egy igazi és két virtuális gombnyomáson át vezet az út. Itt válthatunk rádióállomást is, de ez is elég compliqué, és ugyan elvileg a kormányról is megtehetjük ugyanezt, ott valahogy mindig máshová léptetett a gomb. Szerencsére a klímát hagyományos tekerőgombokkal is lehet adjusztálni, legalább ennyi megmaradt a régi világból. A kormány lapított alul-felül, igazi mámor fogdosni, mint a Lidóban a lányok hátsóját - mais s'il vous plait! - a váltókar simogatásáról sajnos nem lehet ezt elmondani, merthogy nincs. Helyette egy billenőkapcsolóval lehet a kívánt pozícióba állítani a nyolcsebességes automatát, kivéve a parkolóállást, ahhoz egy gombot kell megnyomni. A műszerfal eléggé sivárka lett, kicsit mint egy film noir: fekete alapon zömében fehér számokkal mutatja a sebességet, a fordulatot, a fogyasztást, meg amit még kiteszünk ide, de nem egy színkavalkád. A célnak persze megfelel, biztos van, akinek ez a fajta minimalizmus bejön, de nem passzol a Citroenhez. A Feel Plus felszereltség - a négyből a második - sajátja a tolatókamera, az első parkolószenzorok, és többek közt a kulcs nélküli nyitás-zárás is. Ezek elvileg akkor is működnek, ha a sofőr eltávolodik a kocsitól, vagy éppen közel megy hozzá, de a kilincsbe épített érzékelővel is megtehetjük mi magunk. Ez viszont bosszantóan hektikusan működött, olykor jó néhány másodpercig kellett simogatni a készséget, hogy hajlandó legyen bezárni az ajtót.

A hely viszont óriási, három embernek is bőven van tér a hátsó sorban, a csomagtartó alapesetben pedig 545 liter, ami ugyancsak elég szellős. A hibridnél természetesen ennél kevesebb, mert az akkuk is ott laknak, de Jean a régi iskolát követi, nem nagyon foglalkozik kilowattórákkal és kapacitásokkal.

Lö motőr

Merthogy Jean testében régimódi szív dobog, vér helyett benzint pumpálva három hengerbe. Ha a docteur sztetoszkóppal hallgatná, elküldené kivizsgálásra szívzörej miatt, de mi tudjuk, hogy Jean esetében ez örökletes, nem jelent bajt. Persze ha kintről hallgatjuk, akár zavaró is lehet a brekegés, alacsony fordulaton még az utastérben is hallani, indulásnál még bosszantónak is mondható. Normális fordulaton haladva viszont már csendben próbálja bevetni 130 lóerejét a kicsit több mint 1400 kilós autó odébbráncigálására, ami néha - főleg autópályán és előzéseknél - nem elég meggyőző. Lehet rajta vadítani a váltó sportmódba kapcsolásával, de azért 130 lóerő ennyit tud, 10,4 másodpercnél akkor sem fog jobban gyorsulni. A komótos tempót viszont legalább meghálálja. Ha az ember tényleg odafigyel, vegyes használati viszonyok közt akár 6 liter alatt is maradhat a fogyasztás. Akinek ez az erő kevés, vagy nem bízik az apró turbós benzinmotor-nagy test párosításban, az választhatja a tisztán benzines 1,6-ost 180 lóerővel, vagy ugyanezt a benzinest megspékelve egy 80 kW-os elektromotorral is.

Lö futómű

Ezt franciául amúgy úgy írják, hogy chassis, de erre sosem jött volna rá senki, aki nem beszéli a nyelvet. Szóval ha Citroen, akkor mind a mai napig mindenki azt kérdezi: ugye hidrós? Nos mon ami, a hidró már a múlté, amit itt találunk, az állítható, alkalmazkodó, önvezérlő rendszer, ami a futómű beállításához még a kamera képét is felhasználja. Így akár kerekenként tud alkalmazkodni az útviszonyokhoz, és ennek a rendkívül összetett és bonyolult rendszernek az lesz az eredménye, hogy olyan lesz a rugózás, mint... igen, mint a hidrós Citroené volt. A szerkezet maga két korábbi megoldást kombinál: egyrészt a rugóút középső részén az állítható csillapítás dolgozik, a vége felé viszont - az alsó és felső ponton is - a hidraulikus végütközők is beavatkoznak, Gajdán Miki erről itt írt sokkal szakmaibban. A C5X esetében az első felfüggesztést el is nevezték Pseudo MacPhersonnak, a hátsó pedig rugalmas kereszttartó. Vezetés közben andalító lebegés mindennek eredménye, lágy suhanás, fékezésnél pedig némi bólintás.

Lö prí

Jean szolgálatait természetesen nem ingyen, de még csak nem is koszt-kvártélyért végzi. 14,2 millió forintot kér az élethosszig tartó szolgálatért és a Feel Plus csomagért, amit magával hoz. Van, aki ennél olcsóbban vállalja, de neki a tudása is kevesebb: a Feel alapára 13,2 millió, de ehhez például csak 17-es felnit adnak, nincs benne tolatókamera és kulcs nélküli indítás sem. A legdrágább konnektoros hibrid a legnagyobb felszereltséggel már csak köhintésnyire van a 20 milliótól, de hát ilyen időket élünk: kérdezzük csak meg Jean gazdáját vagy Schneider Mátyást, megéri-e a pénzét egy jó komornyik.

Az oldalról ajánljuk

Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20