Nem szabadott elrontani

Menetpróba: BMW X1 - 2023.

2022.11.02. 14:41

A BMW régóta építi az imidzsét a sportos örökségére anélkül, hogy a modern időkben valódi, megismételhetetlen sikereket tudtak volna felmutatni. Az M Gmbh persze továbbra is prizmája a múltnak (amiben 2,7 tonnás amorf zárvány az XM), de a márka kenyerét soha nem a sportmodellek, hanem a 320d-k és az X-modellek adták. Európában a harmadik, globálisan a negyedik legnépszerűbb BMW is az X1, nem szabadott a nonkonformitás nevében kísérletezgetni vele.

A modern, vitát kiváltó BMW-ket némileg felmenti, hogy élőben mindig jobban mutatnak, mint képen. Aperitív az agynak a harmadik dimenzió, könnyíti a látvány emésztését, ha finommá épp nem is teszi. Az újkori BMW-k többsége ezek alapján steak, arányosan igénylik az alkoholt: az XM-hez illegális töménységű szesz kell, az iX elmegy egy füstösebb viszkivel, az új X1-hez viszont elég a színészfröccs – az úgynevezett szóda.

Kapcsolódó
Tőle féltett anyukád

Tőle féltett anyukád

A mondás szerint az a jó autó, amire visszanézel a parkolóban, miután kiszálltál. Az iX egy jó autó, de visszanézni nem fogsz rá.

A magasabb kategóriáknál úgy tud jóval visszafogottabb és koherensebb lenni, hogy ott vannak rajta a kötelező BMW-s jegyek: nőttek a vesék, nem spóroltak a szögletes részletekkel, és az angel eye dupla karikáiból is lenyestek egy-egy negyedet. Az autó egésze is nőtt, hosszában 53 millimétert centit, tengelytávban 22-t, széltében 24-et, magasságban pedig 44-et.

 Típus Hosszúság Szélesség  Magasság  Tengelytáv  Első nyomtáv  Hátsó nyomtáv 
 X1 (2022; U11)  4500 1845  1642  2692  1592  1593 

Ez kategórialépésnek is elmenne, nem csodálkoznék, ha a közvetlen konkurensek mellett az X3-tól is behúzna néhány vevőt - alig pár centi köztük a differencia. Nem igazán látszik rajta a hízás, a határozottan letört formák és agresszív tekintet ellenére is hordoz egyfajta visszafogottságot, azokra a 160 centis testépítőkre emlékeztet, akiken mimikai kapaszkodó híján is látszik a jámborság.

Három felszereltségi szintben kínálják az X1-et: a Basis az alap (fényezetlen kerékjárati ívekről/kiegészítőkről lehet felismerni), az xLine a közepes (fényes feketék a kiegészítők), az M Sport Package pedig hagyományosan a legmagasabb felszereltség saját lökhárítódizájnnal és színre fújt kerékívekkel – a BMW szerint a többség egyébként ez utóbbit választja.

Valódi M-es sportmodell az X1-ből eddig sem volt, ezután sem lesz, pedig a legerősebb változat, a plug-in xDrive30e 326 lóerejével és az 5,6 másodperces 0-100-ával csak alig marad el az E46 M3-tól. Mármint számokban. Nagyobb teljesítmény, hogy tisztán elektromosan már 88 kilométert is képes megtenni, a gyengébbik, xDrive25e jelzésű változat pedig 92-t, ami a plug-inek között kiemelkedő: ennél többet csak a magasabb kategóriájú Mercedesek tudnak (101-105 km).

Kapcsolódó
Óda a tökéleteshez. BMW E46 M3

Óda a tökéleteshez. BMW E46 M3

Generációk óta az egyik legjobb, utcai sportautó, melynek mindig meg kell küzdenie a közvéleménnyel és amely mindig győz. Az M3

    sDrive18d xDrive20d  xDrive23d  sDrive18i  sDrive20i  xDrive23i 
 Hengerek
Hibrid  48V lágyhibrid  48v lágyhibrid 48V lágyhibrid  48V lágyhibrid 
 Teljesítmény 150 LE   163 LE 211 LE  136 LE  170 LE  218 LE 
 Nyomaték  360 Nm 400 Nm  400 Nm  230 Nm  280 Nm  360 Nm 
 Gyorsulás  8,9 mp  8,6 mp  7,4 mp  9,2 mp  8,3 mp  7,1 mp
 Fogyasztás  5,6-4,9 l  5,5-4,8 l  5,4-4,8 l  7,3-6,3 l  6,7-5,9 l  7,3-6,5 l

Az új X1 egyik legkomolyabb fegyvere a motorválaszték, amivel szőnyegbombáz: az egyre inkább visszaszoruló dízelből és sima benzinesből hármat-hármat kínálnak hozzá, plug-inből kettőt, a paletta tetejét pedig a tisztán elektromos iX1 zárja. A villanyautós tulajdonságai ugyanazért csorbák, amiért például az i4-esé is: WLPT szerint 414-440 kilométeres hatótávja korrekt, de nem kiemelkedő, fogyasztása 18,3-17,2 kWh/100 km, aminél szintén vannak jobbak a piacon. Nem dedikáltan elektromos platformból persze soha nem lehet igazán versenyképes villanyautót csinálni, de nem érdemes pálcát törni a BMW fölött, a márka képességeit majd a Neue Klasse platformra épülő modellek mutatják meg - 2025-ben.

Kapcsolódó
Elmondták, milyen lesz az új magyar BMW

Elmondták, milyen lesz az új magyar BMW

A Neue Klasse nevű villanyautó-alapra először egy középkategóriás szedán épülhet, 2025-től.

A kötelezőt persze kihozták belőle, maximális egyenáramú töltési teljesítménye 130 kW, váltóáramról alapból 11 kW-tal szívja a kilométereket, üdvös, hogy extraként 22 kW-os töltés is rendelhető hozzá, amivel képes kihasználni a hazai hálózat nagy részén elérhető váltóáramú maximumot. Az elektromos tesztautóra még várni kell, a hazai próbaútra a közepes benzinesből és dízelből hozott a BMW: egy xDrive23d-t és egy xDrive23i-t próbálhattunk ki a Budapest - Tisza-tó közötti távon.

Bár mindkét motor 48 V-os lágyhibrid, betekintést engednek abba a párhuzamos valóságba, amiben nincs vagy legalábbis nem fenyeget ennyire a klímaváltozás: nincsenek erdőtüzek, se évszázados viharok, cserébe viszonylagos béke van, az olajat pedig zavartalanul szívogatják a földből a bólogató kutak. Ennél archaikusabb világot csak az elsőkerekes 18i/18d alapmodellek tükrözhetnek, de azokat nem volt módunkban kipróbálni.

A benzines 218 lóerőt és 360 Nm nyomatékot tud, ami 7,1 másodperces gyorsulást és 7 liter körüli fogyasztást ad ki; a dízel paramétereiben alig tér el ettől, 211 lóerő, 400 Nm, 7,4-es gyorsulás, csak a fogyasztása kevesebb szűk 2 literrel, 5,4-4,8 litert ír a BMW, de ezt csak hosszabb teszt alatt lehet igazolni/cáfolni. A mi valóságunk persze nem így alakult, a BMW az eladások 16 százalékát prognosztizálja a dízelnek, 12-t a plug-ineknek, 31-et pedig a tisztán elektromos iX1-nek.

    xDrive25e (plug-in) xDrive30e (plug-in) iX1 xDrive30 (EV)
Összteljesítmény   245 LE  326 LE  313 LE
Nyomaték 477 Nm 477 Nm 494 Nm
 Gyorsulás  6,8 mp  5,6 mp  5,6 mp
 Fogyasztás (/100 km)  1,0-0,7 l  1,0-0,7 l  -
 Elektromos fogyasztás (/100 km)  16,9-14,6 kWh  17,0-14,7 kWh  18,3-17,2 kWh
Elektromos hatótáv 92 km 88 km 414-440 km

A dízel járása egészen kifinomult, az igényesebbeknek persze így is felüdülés lesz a benzines, kétségkívül kellemesebb érzés forgatni. 200 lóerő felett mindkettőben bőven van tartalék, főúton már-már overkill, de autópályán a megengedett sebességig sem fogytak el egyszer sem – az Autobahn pedig viszonylag rövid szakasz a világ úthálózatán.

Ha hivatalos, jól exponálható világversenyeken nem is villog a márka – na majd a Hypercar kategóriában, a Porschék és Ferrarik ellen – , de a közúton továbbra is a BMW képviseli a sportos futóműveket, nagy újdonságot nehéz is lenne mondani róla. Stabilak, magas építésű kompakt SUV-hez képest rettenetesen, de az érem másik oldalát a hazai utak mutatják meg: a 19-es, 20-as, sőt opcionálisan 21-es felnik és a rájuk vasalt gumik Nyugat-Európába valók, az Alföldre és a budapesti lávafolyamokra akkor se választanám, ha piszok jól mutat/tapad tőlük az X1.

Aki ismeri az M3 középső szakaszának aszfaltozását, a hangját is fel tudja idézni. 130 km/h környékén az autó többi részéhez és prémiumhoz méltatlanul erősen szűrődött az utastérbe a közepes frekvenciájú zúgás, de ezt arra fogom, hogy helyet kellett hagyni az X3-nak is, alacsonyabb tempónál/jobb úton pedig az X1 is hozza a kötelező csendet. A beltérbe egyébként is nehéz belekötni, mert miközben odakint, a lemezeken szívesen tombolnak a formatervezők, belül az XM/iX/i4 esetén is díjazni való dizájnok születtek.

Első blikkre kicsit ötlettelennek tűnt az X1 belseje, csak megerősített abban, hogy a 11. generációs Honda Civic az eddigieknél feljebb, szinte az egyes BMW ellen pozícionált termék. Közben sokkal inkább arról van szó, hogy a BMW a részleteiben (kilincs, gombok, kezelőszervek) kidolgozottabb, miközben olyanokat örökölt a drágább rokonoktól, mint az iDrive 8 és a lebegő középkonzol - amiről azokkal ellentétben már hiányzik az iDrive tekerője.

Mindkét kijelző (és a HUD) panelét sem spórolták el, a felbontásuk kifogástalan, prémiumos részlet, hogy a navigáció a középső képernyőn az útra vetíti a lebegő nyilakat – a Skoda Enyaq megoldása ennél biztonságosabbnak érződött, hisz ott nem kell letekinteni a képernyőre, szemmagasságban vetít az szélvédőre. Negatívum, hogy a klíma csak a menüből vezérelhető - a BMW szerint azért, mert a nyugati piacokon a többség már a hangvezérlést preferálja - a világnyelveket nem beszélő vásárlóknak ez persze sovány vigasz.

Kapcsolódó
Zöld nyilat a németek nyakába

Zöld nyilat a németek nyakába

A kupésított SUV-ok szegmensét a németek uralják, a Skoda rögtön egy elektromos modellel támad rájuk.

A fentieknél is nagyobb luxus a hely, az új X1-ben a méretnövekedés miatt bőven jut is belőle mindenhova, se elöl, se hátul nem szűk a tér, a bőséges fejtérért a kupésított minden korában lehet a szokásosnál is hálásabb a vevő. A csomagtér hajtástól függően fél köbméter környékén alakul, 490, 500 vagy 540 literes.

Az X1 alapára kicsivel 14 millió forint felett kezdődik, ezért az elsőkerekes sDrive18i-t kapni, az alap dízel bő 800 ezer forinttal drágább, a belépő plug-inért 17 millió forintot kérnek, míg a csúcsot jelentő iX1 xDrive30 22,2 millió forint, ezzel bő félmillióval ígér a közvetlen konkurens Mercedes EQA alá. A próbaút alapján a BMW tényleg nem rontotta el az X1-et, sőt, talán az előző generációnál jobban összerakott, harmonikus csomag lett.

Az oldalról ajánljuk

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az év lúzere: kétszáz méter úton a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter úton a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

14 perce
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53