Érdekes események a sajtóutak, mert néha olyan lehetőségek is adódnak, amikre elsőre nem is gondolnánk. Ez történt legutóbb is, amikor a Mercedes meghívott Spanyolországba, hogy nézzük meg, mit tud a négyhengeres C 63 S AMG. Az egész eseményt a kisebb AMG köré fűzték fel, de arról még nem beszélhetek, viszont adódott egy meglepő fordulat, és arról már igen: megmutatták nekünk az új S 63 AMG-t, amelynek addig még csak a létezéséről se lehetett tudni.
Amikor megkaptam az e-mailt a Mercedestől, hogy lehet menni C 63 S AMG-t nézegetni és terelgetni, azonnal lecsaptam a lehetőségre. Az indulás előtt nem sokkal jött egy sokadik mail, amiben részletezték a programokat, és a vége felé nekem hirtelen rettenetesen elkerekedett a szemem. Valami ilyesmi volt benne: Day 2 - Mercedes S 63 AMG E Performance first look.
Mi a fene? Hüledeztünk is többen a szerkesztőségben, hiszen az S osztály sportos csúcsáról eddig igen keveset lehetett tudni. Abban a pillanatban regisztráltam erre is, látnom kellett.
Elérkezett az út második napjának reggele, bevágódtunk egy V osztályba, majd kizúztunk Málaga-külsőre, ahol egy nagy placc közepén lévő stúdió várt, zárt ajtókkal. Annyi előzetes információt kaptunk, hogy le kell adni a telefonunkat és a fényképezőgépben sem használhattunk saját memóriakártyát. Tehát igen komolyan vették a biztonságot, mivel tényleg olyan modellről van szó, amelyről előtte sehol nem lehetett hallani semmit.
Egyesével mehettünk be a stúdióba, ahol egy pár száz négyzetméteres, hófehér placc közepén állt a vadiúj, matt sötétszürke S osztály. Ha láttál már fenyegető aurájú autót, akkor ezt most szorozd meg nyugodtan kettővel. Az S 63 AMG kisugárzása gyökeresen más, mint a 2020-ban bemutatott, W223-as kódú S osztály összes eddigi változatáé. Még állás közben is vad, brutális és lehengerlő.
A leglátványosabb elem, hogy az S osztály elegáns díszrácsát a függőleges pálcákkal megszórt Panamericana-rácsra cserélték, aminek a közepén egy gigantikus Mercedes embléma trónol. A rács fölötti logó sem csillagos már, hanem büszkén hirdeti, hogy ez az S osztály Affalterbachból származik, és vérbeli AMG.
Az előbbihez hasonló, szerénytelen részletekből egyébként sincs hiány: például az átszabott lökhárító széleibe integrált, íves karbonbetétek embertelen jól néznek ki. A sokágú, 21 colos felnik is újak, és olyan éleket húztak rájuk, hogy azokkal akár még borotválkozni is lehetne. Mögöttük óriási, karbon-kerámia féktárcsák látszanak, hatalmas, narancssárga nyergekkel. Egyébként ezen kívül csak az S 63 csomagtartóján látható minimális szín, ugyanis a típusjelzést egy leheletnyi pirossal dobták fel.
A színösszeállítás is sokat segít rajta, hogy fenyegetőnek hasson az S 63, hiszen a matt szürke színhez fényes fekete elemeket és zavarbaejtően sok karbont párosítottak. Az egyik kedvenc részletem a hátsó lámpa, amiben függőleges, vékony pálcák tömkelege lebeg. A kaszni síkjából kicsúszó kilincseket láttuk már a többi friss S osztályon is, de ettől még adják.
Szerencsére nemcsak egy bezárt autót nézegethettem, és nemcsak a felhúzott ablakokon át leshettem bele, hanem be is ülhettem. Az S osztály belsejét szintén ismertük már, de az AMG-változat belül azt hozza, amit a külső: a mérhetetlen luxust és a pusztító minőségérzetet komoran sportos hangulattal ütötték fel Affalterbachban. Nem mondom, hogy ez rossz, de egy ekkora luxusautóban enyhén tájidegennek hat.
A bőrök feketék, és nemcsak az üléseken találunk belőlük, hanem szinte mindenhol, a tetőkárpit és az oszlopok borítása fekete alcantara. Ezekhez mérhetetlen mennyiségű karbon és matt felületű fémek járnak, amiket ebben az autóban pirosra állított hangulatvilágítás húz alá. Biztos, hogy tudatosan konfigurálták ennyire sötétre és sportosra a belsőt, mert így a legélesebb a kontraszt az otthonosságot sugárzó, nem AMG S osztályokhoz képest. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy csak ilyen komor kivitelekben lehet majd megvenni az S 63-akat, amikor a vásárlóknak is elérhető lesz, valószínűleg végtelen szín és anyag kombinációjából lehet majd választani kívül és belül.
Ettől függetlenül a kidolgozás minősége mindenhol tökéletes, a felhasznált anyagokba pedig lehetetlen belekötni. Tudjátok, amikor megjelenik az aktuális S osztály, akkor azt szokták mondani, hogy abban a pillanatban mindig az a világ legjobb autója. Ezt ebből a szögből nem tudom megerősíteni, de az egészen biztos, hogy van abban valami lenyűgöző, amikor egy autót ennyire hihetetlenül kidolgoznak.
Mivel mi még nem mehettünk egy métert sem az újdonsággal, a hajtást csak adatok alapján ítélhettük meg. Nem meglepő, de az AMG GT E Performance hajtását szerelték az S osztályba, enyhén áthangolva. A benzinmotor tehát egy négyliteres V8-as két turbóval, amiből itt 612 lóerőt és 900 Nm-es csúcsnyomatékot préseltek ki, és egy kilencsebességes automata váltó kapcsolódik hozzá. Ezt egészíti ki az elektromos hajtás, ami 190 lóerőt és 320 Nm-t tud. A rendszer összteljesítménye pedig egészséges 802 lóerő, a csúcsnyomaték pedig összesen szürreális 1430 Nm. Utóbbiban az az érdekes, hogy a benzinmotor és az elektromotor adatainak összege ennél kevesebb.
Ez valamivel kevesebb, mint az AMG GT E Performance esetén, viszont az jól látszik, hogy az S 63 AMG is fokozottan alkalmas tempós haladásra. Olyannyira, hogy ez a gigantikus tömb mindössze 3,3 másodperc alatt éri el a százas tempót állórajtból. Egészen szürreális, azt meg kell hagyni. A végsebességet szokás szerint 250 km/h-ban limitálták, viszont extra pénzért lehet kérni olyan csomagot, amivel ezt 290 km/h-ig tolják fel. Gondoljatok bele, ezek egy 5,34 méter hosszú, közel két méter széles, 2,6 tonnás luxusautó adatai, ami egészen abnormális és egyszerre rettentő impresszív is.
Szintén érdekesség, hogy az AMG GT-hez képest az S 63 akkumulátora jóval nagyobb, amit azzal indokoltak, hogy az S osztály vásárlóköre nagyobb tisztán elektromos hatótávot vár el. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy az akkumulátor 13,1 kWh-s, amivel a tisztán elektromos hatótávra 33 kilométert mondanak, tehát látszik, hogy nem erre kellett kihegyezni a technikát. Ehhez képest mondjuk az AMG GT 6,1 kWh-s akkupakkjából előcsalható 12 kilométeres hatótáv valóban lényegesen karcsúbb.
A hajtás egyébként többféle módban használható: van tisztán elektromos, hibrid és sport, de a legérdekesebb a Battery Hold fantázianevű mód. Utóbbinál az a lényeg, hogy magasan tartja az akkumulátor töltöttségét, és ilyenkor többet használja a benzinmotort. Ez olyankor jöhet jól, ha mondjuk előre tudjuk, hogy később szükségünk lehet a tisztán elektromos módra, és nem kell figyelni rá, hanem megoldja a júzer helyett a rendszer. Ez amúgy nem egy új keletű, ellenben annál hasznosabb funkció.
Mivel egy S osztályról van szó, minden egyéb funkciót is belepakoltak, amit csak lehetett. Áthangolták a kilencsebességes, duplakuplungos automatát külön ehhez az AMG modellhez, és ugyanígy jártak el a szériában járó összkerékhajtással is. Az ESP-t is sportosabbra programozták, illetve a jobb vezetési élmény érdekében még olyasmiket is bevetnek, mint az aktív motortartó bakok és az összkerékkormányzás. Lehetne mondani, hogy ez túlzásnak tűnik egy 2,6 tonnás autónál, de az S 63 mégiscsak egy S osztály, a Mercedes zászlóshajója, aminek mindig van egyfajta erődemonstrációs szerepe is.
Egyelőre ennyit tudunk, mivel vezetni még nem lehetett, így az majd csak később derül majd ki, hogy ez a hatalmas technológiai arzenál és a brutális teljesítmény milyen lesz a gyakorlatban. A valaha volt legerősebb S osztályt előreláthatólag jövőre lehet majd megrendelni, de egyelőre az áráról nem közöltek információkat. Az azonban valószínűnek tűnik, hogy az S 63 AMG a legdrágábbak között lehet a nagy luxusszedánok mezőnyében.