Mindig is rettegtem tőle, hogy egyszer defektet kapok, de hiába autózok sokat, és hiába motorozok még annál is többet: a rém valahogy azóta került engem, hogy 19 éves fejjel bekerült az első kategória a jogosítványomba. Eddig. És, hát mivel ért volna utol, ha nem egy tesztautóval? Mármint nem csak úgy egy tesztautóval, hanem életem első tesztautójával, egy új Focussal, vasárnap este.
Kinyitom a Focus kombi csomagterét, 635 litert írnak a katalógusban, és tényleg, ahányszor belenézek, orrba vág, hogy ez tényleg nagy. Mármint amolyan überbrutálnagy értelemben, ami ötüléses üzemmódban a családi bicajtúra mindenét a kerekek kiszedésével simán elnyeli. Ledöntött ülésekkel még szétszerelés nélkül is, csak akkor valaki busszal jön. Felnyitom a fedelet, kiveszem belőle a gumitálcát, amit érzésre a terepbicajosok, a vadászok meg a horgászok oda-vissza fognak imádni, mert rá lehet tenni a sáros csizmát anélkül, hogy összecuccoznád a csomagtér kárpitját. Aztán már csak egy mozdulat, és tádámm: basszus, ehhez mankókerék van!

Gyorsan végiggondolom a szitut, itt állok egy szöggel a bal hátsó gumiban. Vasárnap este van, hátul a gyerek, szóval a kisebb utakon hazacsorgás nem opció. A lelkemről leolvad a kockás ing, a szakállam önként hullik a porba, szinte érzem szétmálló lumberjack szexualitásom, ahogy tárcsázom a közeli mobil gumist, és közben szitkozódom. Miért nem fér be egy ekkora hodályba egy rendes pótkerék?
Egyébként maga az autó is meglepően nagy. Érzésre simán rámondanám, hogy van akkora, mint egy 2010 körüli kombi Mondeo, de tévedek: valójában 14 centivel rövidebb és 5 centivel keskenyebb, de a kiállása még a valóságosnál is nagyobb méreteket sugároz, és nem csak kívül, hanem belül is. A saját Octaviámban még bele-beleakad könyököm a mellettem ülő karjába, ebben viszont együtt imitálhatnánk üldögélős kacsatáncot.
Az óriásinak ható méret átka, hogy parkolásnál meg kell szokni az autó elejét, nem annyira magától értetődő, hogy hol kezdődik az orra, pedig ezzel nem szoktam gondban lenni. És most sem mondanám tragikusnak a helyzetet, de az egy hét alatt, ameddig nálam volt a tesztautó, legalább kétszer mondtam magamban, hogy de jó, hogy elöl is van benne visszajelző szenzor, ami visít, ha túl közel megyek valamihez. Ráadásul ebből az egyik pont az ovi előtt történt. Most képzeld el, szegény gyerek még két évig hallgatta volna, hogy “hamarosan jön apukád, reméljük most nem dönti ki a kerítést.”
Ráadásul kár lett volna az autó elejéért, a 2022-es facelift leglátványosabb részlete, hogy lecserélték a korábbi, enyhén unalmas orr-részt. Az Active felszereltség függőleges hűtőrácsa is mélyít a formán, de ha választhatnék, az ST méhsejtes, full fekete kivitelére böknék, ami egy nagy, fenyegető szájat csinál az autó elejéből. És tényleg, eddig ki vette komolyan a három centire a fenekében villogó Focusokat? Na majd most!
Alapvetően három felszereltségi stílust határoz meg a Ford. A Titanium tekinthető az alapmodellnek, amihez képest az ST hagyományosan sportos, az Active pedig a magasított, vagy mondjuk úgy, enyhén crossoveresített kiviteleket takarja. Az “X” pedig a több extrát jelenti. Az Active felszereltséghez képest az X kulcs nélküli indítást és ajtónyitást, B oszloptól hátrafelé sötétített ablakokat, vezeték nélküli telefontöltőt és tolatókamerát jelent.
Mert azt egyébként lehet. Nem mondom, hogy belepasszíroz az ülésbe az egyliteres hibrid, de azért túlmutatnak a képességei a városi autózáson. 150-ről még tisztességesen húz 170 fölé, és minden prekoncepciómmal szemben általános felhasználásban sem pörgi szét magát. A hetes automatával 2000-2500-as fordulatszám körül szeret mozogni, a nagyobb kigyorsításokra forog 3-4 ezer körül, és az emelkedőket is tisztességesen veszi. Már persze egy családi autóhoz képest. Csalódást inkább a fogyasztása okozott. Gyári adat: 5,1-5,5 l/100 kilométer. Na persze! Alig tudtam beóvatoskodni 8 liter alá, és talán csak egy hangyányit sikerült. Pedig nem vagyok egy meg nem értett Fittipaldi, nem nyomom ki az autó szemét, és mégis. Nesze neked turbó, meg turbólyukat kikozmetikázó hibrid hajtáslánc. Nesze neked Euro6!
Komolyan mondom, nem értem: itt van az 1.0 EcoBoost. Rámondhatjuk, hogy 155 lóerő, de ez nem olyan 155 lóerő. Egy 15 éves szívóból átülve nem érzem azt, hogy ez másfélszer erősebb, sokkal inkább azt, hogy ez körülbelül ugyanúgy megy. Kicsit jobban. Persze a villany miatt tisztességeset tud ugrani a lámpától, és az autó tömege is 1400 kiló felett van 1200 helyett, de ennyi. Tehát itt van egy gazdaságosnak mondott 1000 köbcentis, háromhengeres motor, turbóval, villany rásegítéssel, és nagyjából úgy megy, mint egy tizenéves 1,6-1,8 szívó. És annyit is eszik.
Kezdő szerzőként óvatosan bánok a negatív kritikával. Nem azért, mert félek tőle, hiszek benne, hogy ami szar, az szar, és azt csak úgy szabad mondani, és nem úgy, hogy “lehetne jobb.” De könnyű átesni a ló másik oldalára, és a fikatorony lőréseiből osztani az áldást, úgyhogy ami nem tetszett, arról kértem másodvéleményt. Az egyik súlyos észrevételem, hogy, akárhogy állítgatom, iszonyúan kényelmetlen a két első ülés. Fél óra után úgy sajgatott a hátam, mintha 10 órát ültem volna az irodai székben. A szerkesztőségből erre csak Bence erősített rá egy rövid út után, más nem. A feleségem viszont, aki sok időt töltött mellettem, egyenesen imádta. Már nem a szenvedésem, hanem a Focus ülését.
A másik, amivel nem voltam kibékülve, az a fék. Hagyományosan azt szoktuk mondani, hogy a Fordot nem kell megtanítani féket és futóművet gyártani, de én 11 milliós alapáron valahogy nem ezt várom. Elvis - aki sokkal több autót vezetett, mint én - ezzel nem értett egyet, szerinte egyedül az adagolhatósága nem elég jó, de az én véleményem végül nem változott: fékerőből is többre számítottam. Az adagolhatóság hiányosságaiban viszont teljesen aláírom Elvist. Ahogy a lábfejemmel megérintem a pedált, már biccent is egy nagyot, majd hiába adagolom tovább, nem történik semmi érdemi. Aztán egy pár milliméterrel később megint elkezd váratlanul erősen fogni, tehát a finoman fékezésből szánalmas billegés lesz. Persze, ezt is meg lehet szokni, de a jó az nem ilyen. A fékerőről pedig annyit, hogy okozott kellemetlen pillanatot, amikor az M0-ról Halásztelek felé a lehajtóra ráesve ott próbáltam fékezni, ahol a 15 éves autómmal. Nem mondom: megálltunk. De egyértelműen később, mint elvártam volna.
Az Active kivitel emelt futóműve viszont állat. A 30 milliméterrel felhúzott magasság pont arra jó, hogy a hazai, kényszeresen magas fekvőrendőr-tornyok ne legyenek olyan félelmetesek. Amin harminccal vagy negyvennel lehet átmenni, azon ezzel nem csak elvileg lehet átveretni ennyivel. Azt gondoltam, hogy ez a kanyarokban fog visszaütni, mégsem lett rossz vele. De nem ez a magasítás az igazi selling pointja, arra csak sötétedés után jöttem rá: pont annyival ülsz így magasabban, hogy nem süti ki a szemed a többi autós. Az SUV-k sem. És ez bűntudatmentes öröm: a Focus adaptív fényszórója ügyesen felismeri a szembejövő forgalmat, látványosan takarja ki a másik felet elvakító fényforrásokat, miközben a közúti táblák és a kanyarok külön figyelmet kapnak.
Azon gondolkodtam, hogy ha olyan irodai majom lennék, mint amilyen egyébként vagyok, akkor elégedett lennék-e, ha egy ilyen 2023-as Ford Focus 1.0 Hybrid Active X-et vágnának hozzám céges autóként. És őszintén szólva, igen. Megy, amennyire kell, elférek benne családostul, az új 13,2” Sync 4 kijelző gyorsan és ügyesen kapcsolódik a telefonommal, a mély hangokra optimalizált B&O hangrendszer rockzenével ugyan szarul szól, de autózás közben még pont viselhető, a parkolóasszisztens pedig jó játék.
Az autó belül még nagy tempónál is csendes, és engem a háromhengeres motor börrögése sem zavar - bár megértem azt, akit igen. A Focus kombi alapmotorral, elektromos rásegítés nélkül 11 millióról indul, Corollából egy kombi ennél másfél millióval drágább. A tesztben is szereplő 155 lóerős hibrid, Active X felszereltségben pedig már túllépi a 13 milliót, ami már inkább egy hasonló felszereltségű, DSG-váltós, hibrid Golf bekerülésével vethető össze.
Tetszik, hogy Ford nem volt gyáva egy olyan autóval előállni, ami céltudatosan férfi célközönségnek szól. Semmi lágy gömbölydedség, nulla organikus dizájn. Még a műszarfal is szögletes, mint a piramis. Engem is megfogott: a futómű, a kütyük, meg a tágas utastér - szóval a pasis dolgok. Csak, ha már férfierőről mesél a forma, egy kis póver még elfért volna. Meg egy normális pótkerék, hogy kicserélhessem a kereket az út mellett, ahelyett, hogy megsemmisülten guglizom a közeli gumist egy nyamvadt defekt miatt. Na az férfias lenne.

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
