Ez a BMW elhozza neked Amerikát

BMW X7 M60i xDrive

2023.03.06. 16:54

Mi is él a köztudatban az amerikai autókról? Hatalmasak, kényelmesek, gazdagon felszereltek, a motorjuk V8-as és sokat fogyasztanak. A BMW Amerikában készülő legnagyobb SUV-ja mindezt nyújtja, csak éppen a márka jellegzetességeivel megfejelve. A legutóbbi modellfrissítés erre csak ráerősített, kivéve talán a fogyasztást, ami a módosítások eredményeként egy leheletnyit csökkent.

Jól nekiestek a BMW-sek a modellfrissítésnél az eredetileg 2019 márciusában bemutatott X7-nek. Két csíkká vágott első fényszórójával, új formájú veséivel és új hátsó lámpáival szinte rá sem ismernénk, ha bődületes méreteivel – öt méter húsz centis hosszával, kétméteres szélességével és egy méter nyolcvanas magasságával - el nem árulná magát.

Ráadásul belül is teljesen új kép fogad, ami leginkább a műszarfal felét kitöltő, a műszeregységet és a központi érintőképernyőt egyesítő kijelzőnek tulajdonítható. A Mercedesekben már korábban elterjedt, de most már egyre több BMW-ben feltűnő megoldás elegáns, és még jól is működik. A képe tűéles, a műszeregység kijelzéseit egyszerű változtatni és a mindentudó érintőképernyőn sem vagyunk elveszve.

Viszont kicsit éppen a mindentudás a fedélzeti rendszer hátránya. Ugyanis a klíma is a hatáskörébe tartozik, annak külön kezelőfelülete nincs. Igaz, a hőmérsékletet állandóan állíthatjuk az érintőképernyőn, és a Klíma menü felirat is ott virít folyamatosan az érintőképernyő alján, csakhogy ha megérintjük, akkor az aktuális kijelzés megszűnik és helyette egy olyan bonyolult klíma menü bukkan elő, amit ajánlatosabb csak álló helyzetben nyomkodni.

Kicsit még zavaró az érintőképernyőnél, hogy nem jelenik meg mindig visszaléptető gomb – ilyenkor a helyzetet a legegyszerűbb a házikóval jelzett, alapmenübe visszavivő gombbal megoldani. Vagy esetleg az átdolgozott, legújabb generációs i-Drive kontrollerével, amivel továbbra is minden egyszerűbb - már csak azért is, mert mellette ott sorakoznak azok a gombok, amikkel a főbb menüpontokat közvetlenül lehet elérni.

Maga az utastér egyébként tiszta Amerika. Bődületesen tágas, és nemcsak elöl és a második sorban, de még a széria harmadik üléssorban is több a hely, mint a legtöbb három üléssoros típusban. Az ülések is hatalmasak, különösen, ha mint a tesztautóban is, a második sorban a három helyett csak két utas foglalhat helyet a különálló üléseken, aminek a felára egyébként 287 100 forint. Talán mondani sem kell, hogy minden, de minden villanymotorral mozgatható. Az első üléseknél nemcsak az üléspárna és a háttámla, de a fejtámasz és a combtámasz is. Elektromosan állíthatók a második üléssor ülései is, de még a harmadik sor két ülése is motorral emelkedik ki a padlóból, vagy csukódik vissza a padlóba.

Motoros mozgatás segít a harmadik sor elfoglalásában is: a második sor háttámláját még kézzel kell előrebillenteni, de ebből az ülés már tudja, mit is szeretnénk, és a billentés után a motor elkezdi előretolni úgy az ülést, hogy közben egy másik motor a hátsó részét kicsit meg is emeli, hogy még könnyebben lehessen bejutni. Visszafelé gombnyomásra megy a játék, a háttámlát ellenben kézzel kell a helyére billenteni.

Szintén motor nyitja a csomagtartó vízszintesen kettéosztott ajtaját. Ha minden ülés foglalt, akkor a tekintélyt parancsoló külső méretek ellenére sem fogunk hanyatt esni a mögötte feltáruló helybőségtől, kalaptartóig pakolva ugyanis 150 liternél alig több holmit lehet berakni. Menti a menthetőt, hogy a padló alatt még 80 literhez férünk hozzá, és itt tárolhatjuk azt a rolót is, ami négy- (vagy alapáron) ötüléses berendezés esetén takarja a már 545 liternyi cuccal megpakolható csomagtartót.

A modellfrissítés a külső megjelenés és az utastér mellett a bő ruha alatti műszaki tartalomra is kiterjedt. Az BMW M szakosztálya által hangolt, minden BMW-s műszaki finomsággal (VANOS, Valvetronic, hengersoronként egy-egy kettős megfúvású turbó, közvetlen benzinbefecskendezés, stb.) teletűzdelt, immár S68 névre hallgató V8-as motornak ugyan sem a lökettérfogata, sem a teljesítménye, sem a nyomatéka nem változott, maradt a 4,4 liter, az 530 lóerő, illetve a 750 Nm, de megerősítették a forgattyús hajtóművét, hidraulikus helyett elektromos állítású benne a VANOS, lefújószelepet kapott a turbófeltöltés, és új az olajszivattyú is.

Ennél talán nagyobb horderejű újítás, hogy a modellfrissítéstől kezdve minden X7-es kapott egy kis villanymotort a nyolcfokozatú ZF automataváltó házába. Tényleg nem nagyot, hiszen a teljesítménye írd és mondd 12 LE, igaz, a nyomatéka már látványosabb, 200 Nm. A hozzá tartozó 48 voltos lítiumion akkumulátor kapacitása 0,96 kWh. Talán ennyiből is sejthető, hogy a villanymotor feladata elsősorban nem az, hogy egyedül vigye a hátán a 2,7 tonnás X7-est. Sokkal inkább az, hogy lassításkor némi energiát nyerjen vissza, majd azt felhasználva - a start-stop rendszer indítómotorjaként – újraindítsa a V8-ast. Ennél többet is tud azonban. Ha az üzemmód kapcsolóval, vagy ahogy a BMW nevezi, a vezetési élmény kapcsolóval Eco Pro üzemmódra váltunk, akkor az X7-es gázelvételre előszeretettel vált vitorlázó üzemmódba, amikor az elektromotor segíti gurulásban tartani a gigantikus SUV-t.

Apró probléma, hogy amikor a villanymotorral suhan az X7, akkor egyáltalán nem hallani fülbemászó, gurgulázó hangját, ami amúgy is erősebb kívül, mint belül. Ahhoz, hogy teljesen kiélvezhessük a V8 orgánumát, Sport üzemmódba kell kapcsolni, és amúgy becsülettel rálépni gázpedálra – bár, tegyük hozzá, ilyenkor is inkább a sajátos hanghordozás emelkedik meg, semmint a hangerő. A zavaró hangokat a kiváló hangszigetelés és a dupla üvegek végig távol tartják az utastértől, hogy utazás közben helyettük a Bowers & Wilkind Diamond surround hangrendszer kristálytiszta és az utolsó frekvenciáig állítható hangszínű zengését hallgathassuk (az ára amúgy: 1 502 800 Ft).

A jellegzetes V8-as hang kicsikarása mellett azért érdemes néha gyors ütemben a padló felé küldeni a gázpedált, mert megtapasztalhatjuk, mit tesz az 530 elszabaduló lóerő a 2,7 tonnás tömeggel. Úgy meglódítja, hogy az ember már-már kifehéredő ujjakkal próbál a kormányba kapaszkodni. A gyorsulás mértékét számszerűleg az próbálja leírni, hogy álló helyzetből 4,7 másodpercig tart elérni a 100 km/órás tempót, ami amúgy alig gyengébb, mint némelyik Porsche 911, például Carrera T ideje, amely alig két tizeddel teljesíti gyorsabban (4,5 másodperc) a feladatot. Ám talán még ennél is meggyőzőbb, hogy gázadásra az X7 bármilyen épeszű (értsd szabály-közeli) tempóról indítva retteneteset szakít, sajnos a felett, vagy pláne a 250 km/órás végsebesség közelében nem próbál(hat)tuk.

Jó, jó, mondhatja erre bárki, egyenesben a malomkő is elgurul, de hogyan viselkedik ez a (még mindig 2,7 tonnás, egy méter nyolcvan magas) behemót kanyarban? A meglepő az, hogy messze nem olyan rosszul, mint az adatai alapján gondolnánk, sőt! Ha gond adódik, annak inkább a hazai utak keskenysége az oka, mert kétméteres szélességével egyszerűen betölti a sávot, ezért nagyon kell vigyázni az út szélére éppúgy, mint a szembejövőkre. De ha tényleg elereszthetjük a gyeplőt, mert éppen nem jár arra senki, akkor arra jutunk, hogy masszív önbizalommal veszi a fordulókat az X7.

A 285 széles gumik mint harkály körmei a fába, úgy kapaszkodnak az aszfaltba, miközben a karosszéria mozgásait aktív dőlésgátló rendszer tartja kordában. A játékból az összkerékhajtás, a hasmagasság csökkentésével a légrugózás, és az ilyenkor feszesebbre váltó adaptív csillapítás is kiveszi a részét, no meg az aktív összkerék-kormányzás, amely ilyenkor az elsőkkel azonos irányban fordítja el kissé a hátsó kerekeket. Túlzás lenne persze azt állítani, hogy nem érezhető a nagy tömeg, de korántsem annyira, mint az a méretekből következhetne.

Ezzel együtt nem a száguldozás az X7 igazi élethivatása, még akkor sem, ha M60i xDrive-nak hívják. Jobban szeret végighömpölyögni az úton, mint egy cunami hullám az óceánon. Érzetre megállíthatatlanul nyomul előre (valóságban nagyon is megállítható a családi pizza méretű tárcsafékeivel), miközben a Comfort üzemmód kiválasztásával élvezhetjük a kényelmes rugózást. Legalábbis a tesztautóra szerelt 285/45 R21-es gumikkal a légrugózás-adaptív csillapítás páros hatásosan semlegesíti az úthibákat. Ugyanakkor azért érdekes lenne tudni, hogyan viselkedik az X7 a hozzá felárért kapható - egyben BMW-hez valaha árusított legnagyobb - 23-as kerekekkel (gumiméret elöl: 275/35 R23, hátul: 313/30 R23).

Bizonyos szinten a kényelemhez, méghozzá leginkább a vezetés kényelméhez tartozik, hogy az X7 M60i-ben alapáras összkerék-kormányzás kis tempónál a hátsó kerekeknek az elsőkkel ellentétes elfordításával szűkíti a fordulókört. Méghozzá hatásosan, mert a három méter tízcentis tengelytáv ellenére még a szűkebb mélygarázsokban sem okoz problémát navigálni vele. (Azért sokat segítetenek a kamerák is.)

Nem jött össze viszont egy másik trükk. Mivel az X7 elég magas, pláne a tetőlécekkel (és akkor még az esetleges tetőcsomagtartót nem is említettük), ezért kapóra jönne a magasságot a légrugózás leeresztésével csökkenteni. A középállásból azonban az erre szolgáló kapcsolóval menet közben legfeljebb 2 centit enged meg a rendszer, míg a további 2 centi (összesen 4) csak álló helyzetben kapcsolható. Vagyis ennek csak ki- és beszálláskor vehetjük hasznát, igaz, akkor jól jön. A középállásból egyébként a két centis süllyesztés automatikusan is megtörténik, ha a tempó 138 km/óra fölé emelkedik, vagy ha Sport üzemmódba kapcsolunk.

A középhelyzethez képest – például földúton - felfelé is lehet emelni a karosszériát, összesen 4 centivel, két lépésben. A teljes emelést azonban csak 30 km/óráig élvezhetjük, felette csak a fele, azaz két centis emelés áll rendelkezésre, de az is csak 55 km/óráig. E felett az automatika a középszintre engedi le a karosszériát. Bizonyos mértékű terepakadályok leküzdésére az emelés mellett jól jöhet még az xDrive összkerékhajtás, terepfokozat azonban – ami például a hasonló méretű Range Rovereknél alaptartozék – nincs.

Amint az sejthető, egy olyan méretű, képességű és alapfelszereltségű autó, mint az X7 M60i, nem egy családi kombi árcéduláját viseli magán. Főként, ha tudjuk, hogy alapáron az említett technikai extrákon kívül olyanokat is tartalmaz, mint a dupla üveg napfénytető, a bőrkárpitozás, a head-up-display, az automatikus ajtóbehúzás, az ülésfűtés, a teljesen ledes fényszóró, vagy a már-már megszámlálhatatlan vezetést támogató rendszer. Mindezért 44 millió 874 ezer forintot kell leszurkolni, amit azonban könnyű akár negyedével megtoldani olyan további extrákkal, mint a harmadik üléssorra is kiterjedő klíma, a vonóhorog, az állóhelyzeti fűtés, a 23-as kerekek, vagy akár az M karbon tükörburkolatok (csak ez utóbbi 304 ezer forint).

Ezek után mondhatná bárki, hogy akinek ennyi pénze van autóra, annak a fogyasztás sem nem oszt, sem nem szoroz. Lehet, hogy neki nem, de a BMW nem hagyja annyiban, a módosítások eredményeként az M60i papíron egy icipicit takarékosabb, mint az M50i jelzést viselő elődje. A különbség kereken kettő deci: 12,3 liter helyett 12,1. És mi a valóság? Átlagos, a sportosságot alkalmanként megengedő használat mellett 15-17 liter közötti értékekre lehet számítani. Tényleg úgy fogyaszt, mint az amerikai cirkálók, tényleg olyan nagy, nehéz és gazdagon felszerelt is, de legalább megy!

Az oldalról ajánljuk

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53