Nem feltétlenül fordulsz már utána, mégis kívánatos maradt a Mazda 6, főleg sportkombiként. Más kérdés, hogy tudsz-e még élni érintőképernyők nélkül, vagy kárpótolhat-e némi hasított bőr.
Az a con panna. Mármint a szokásos a tejszínhabbal. A Mazda pedig csuda egy márka, hiszen rutinos és fantáziadús fejjel is nehéz kitalálni, mi lesz a hirosimai cég következő lépése. Egyedi megoldások minden körben, a maguk furcsa útját járva. A szokásost közben pedig cukor nélkül iszom, jobb úgy.
A Mazda gyárt népszerű crossovereket, amik mellesleg elég jók is, főleg vezetési szempontból. Aztán ott az örök MX-5, a nagyobb luxusra vágyóknak immár lehajtható targatetős formában is. Lesz utódja majd, várjuk nagyon.
Elektromos fronton a Mazda ajánlata a szintén egész más filozófia szerint fejlesztett, így hát limitáltan népszerű MX-30, a szent cél érdekében hamarosan a misztikus Wankel hatótávnövelő generátorral is a fedélzetén.
És hogy még jobban megzavarodjunk, az új CX-60-ba egy teljesen friss sorhatos dízelmotor került, ami 3,3 literes, és rendesen odacsap a kételkedőknek. Kifinomult és szórakoztatóan sportos, pedig jó nagy disznót hajt.
Ám a sok újdonság mellett kár lenne megfeledkezni a Mazda 6-ról is. Az autó, ami klasszikusan sportos japán szedánként, valamint még kívánatosabb sportkombiként is maradt annyira népszerű, hogy állandóan szembejön az utcán, mindenféle korú rendszámmal. Az biztos, hogy volt időnk megszeretni a formáját. Ettől még csinos maradt, hiába érződik, hogy egy korábbi generáció. Tradicionális, mégis bátor dizájn ez, aminek nem járhat le az ideje egy rendes hattyúdal nélkül.
A Mazda 6 következő evolúciója közben még kérdéses, hisz pletykálnak hátsókerékhajtásról és rendes motorokról is. Addig viszont itt a 20th Anniversary.
Az orrában a benzines, 2488 köbcentis szívómotor, mögötte a Mazda saját fejlesztésű hatsebességes automatája, ami szerintünk ötvözi a duplakuplungos, a CVT és a hagyományos nyomatékváltók minden előnyét, a szélesebb tartományban záró mechanikus tengelykapcsolóval 4-7 százalékos fogyasztáscsökkentést elérve.
És a legnagyobb trükk, a szuperkondenzátor! Majdnem úgy, mint a Lamborghini Sián FKP 37-ben. Az i-ELOOP sokkal könnyebb, mint egy akkumulátoros hibrid rendszer, mégis hosszan képes üzemeltetni az autó elektromos funkcióit. A Mazda 6 gyorsítás közben még a generátort is lekapcsolja, annyira jól áll a tárolt energiával.
Nincs érintőképernyő, a telefontükrözés kábeles, a hajtáslánc pedig akkor is benyel 8,5-9 liter benzint, ha teljesen racionálisan vezetünk. Ennyit tud segíteni a szuperkondenzátoros technológia két és fél liternyi égéstéren, valamint 194 lóerőt hat automatizált sebességfokozaton keresztül az útra szabadítva.
Mit tud még a 20th Anniversary a maga 16,686,800-os listaáráért? Természetesen mindent, amit a Mazda 6-hoz rendelni lehet, plusz Nappa bőr komfort üléseket logózott fejtámlákkal, színben passzoló hasított bőrrel az ajtókon és a műszerfalon. A Rhodium White ráadásul nem is feláras szín.
Ha túltettük magunkat rajta, hogy a Mazda 6 sportkombi egy új funkciókat nagyjából teljesen nélkülöző, az életciklusának közepén esedékes ráncfelvarrástól is öt évre lévő, egyébként számos piacon már be is szüntetett autó, végre lehet élvezni azt, amiért ezt a Mazda 6-ot egész kitartóan szeretik a vásárlók.
A kényelmes, emberközpontú utasteret a jó ülésekkel, a viszonylag nagy lökettérfogatú négyhengeres motor visszafogott, simán járó karakterét a megfontoltan váltogató automatával, a pontos kormányzást, és persze a tudatot, hogy egy dögös kombit választottunk a crossoverek helyett. Klasszikus műszerek, gombok és tekerőkapcsolók ergonomikusan elhelyezve, a hasított bőr pedig szépen öltve, hogy az érzékeny anyagra az első perctől öntudatlanul vigyázzon a felhasználó.
Mielőtt még megkaptam volna a kulcsát, kollégáim a szokásosnak mondható össze-vissza rohangálás miatt elégettek benne fél tankot. Röviden és tömören: nem voltak lenyűgözve a Mazda kombijától.
Ennyi tesztautó után finnyás a nép, a Mazda 6 különkiadását pedig sportosnak és sem nevezném, még ha majdnem kétszáz lóerő elég is a tempós haladáshoz. A turbós konkurencia teljesítményét ismerve a takarékosságot sem lehet ráfogni.
Ezzel együtt szerintem a luxus része az önfeledt pazarlás is, a Mazda pedig olyan kombinációt ajánl a 20th Anniversary csomagban, amilyet már senki más a piacon. Egy klasszikust újonnan, minden jól ismert funkcióval a megszokott helyén, még utoljára azoknak, akik nem kitűnni akarnak, vagy nagyobb autót villantani a szomszédénál, hanem élvezni egy bevált recept minden előnyét.
Akciósan ilyen kombit láttam már 14,929,800-ért is. Magyarországon mit kapsz ma annyiért? Prémiumra hajazó kombit 4,8 méteres hosszal és a tengelytávból adódó helykínálattal nem igazán.
Akira Tamatani formaterve 13 év után is a helyén. Nem csoda, hogy a Tesla is egy korábbi Mazda dizájn főnökkel vágott bele 2008-ban, mert a Mazdánál már a húsz évvel ezelőtt kezdődött Zoom-Zoom korszakban rájöttek, milyen dizájnnal lehet erős rajongótábort építeni a nagy japán autógyártók költségvetése nélkül.
Itt van például ez a fehér Mazda 6 20th Anniversary. Ránézek, és örömet érzek. Kis extra króm, azok az új 19 colos kerekek, meg persze az embléma, mely szerint gyűjtői darab. Kell ennél több? Sokaknak biztos. Más viszont ezt a csomagot kívánja 2023-ban is, lehetőleg akciósan. Én megértem.