Kevesen tudják, a többiek szerint egy Bentley lehet
Teszt: Genesis G80 4WD 2.5T
A Genesis G80 a második legnagyobb koreai luxusszedán, melyet a 2,5-ös turbós négyhengeressel és összkerékhajtással sikerült megjáratnom, háromszáz lóerővel gazdálkodva a nyolcsebességes automatán át. Itthon még abszolút kuriózumnak számít ez az autó, hiszen a Genesis szedánok és SUV-k csak kerülőúton át szivárognak a kereskedőkhöz. A G80-at épp ezért mindenhol megnézik, miközben érzetre inkább egy jó brit luxusautó hangulatát hozza, mintsem egy németét.
A Genesis a Hyundai luxusmárkája. Mint Toyotának a Lexus, Nissannak az Infiniti, Hondának az Acura, vagy egykor a Mazdának az Eunos, illetve az idejében elfelejtett Amati is. Ázsiai gyártóknál szinte kötelező ez, főleg az amerikai piacra hangolva, ahol a vásárlókat a nyolcvanas évek végén meg kellett győzni arról, hogy éppenséggel a Corolla gyártója is építhet kihívót az akkor még szintén csak készülő Mercedes-Benz W140, vagyis az 1991-es S-osztály ellen. A hangyányival rövidebb Lexus LS 400 két évvel korábban kész volt, most pedig a Hyundai játszik hasonlót a Genesis a német konkurenciánál szintén olcsóbb kínálatával.
Hogy mitől válik luxussá a prémium, arról persze Európában a DS-t vagy a Cuprát is érdemes megkérdezni. Mondjuk a bárpult zárása után, de még a minibár kifosztása előtt.

Ez gyakorlatilag a G80 harmadik generációja, hiszen az első még Hyundai Genesis néven jött ki 2008-ban, az amerikai John Krsteski tervei alapján. Ezt követte a 2016-os Genesis G80, majd négy évvel később a mostani, tengelytávját nézve a normál 5-ös BMW és Audi A6, illetve ezek hosszított verziói közé belőtt luxusszedán.
A jelenlegi G80 formatervét az a Luc Donckerwolke jegyzi, aki az első modern Škoda Octavia, a forradalmi Audi A2, az időtlenül menő Lamborghini Murciélago és a második Bentley Flying Spur atyja is egyben.
A második Genesis G80-ból létezik hátsókerekes és összkerékhajtású verzió is, míg a csúcsverzióban a 3,5 literes V6-os benzinmotor, a belépőkben pedig 2,5-ös benzines, vagy 2,2-es dízel dolgozik. 2021 óta van G80 Sport kormányzott hátsó tengellyel, valamint teljesen elektromos G80 is, ami két motorral, 272 kW összteljesítménnyel támogatja a gondtalan életérzést.

A Hyundai és a Kia harmadik-generációs hátsókerekes platformja okosan kitalált szerkezet. A korábbinál merevebb és jelentősen könnyebb, miközben másfél centivel alacsonyabbra helyezi a motorokat, valamint 5-15 milliméterrel az üléseket is lejjebb pozícionálja, mint az előző. Alumínium segédkereteket használ vastagabb szilentekkel, erősebb és okosabban vezetett lengőkarokkal. Az első futóműben a függőcsapszeg tengelye és a fogasléchez tartozó fogaskerék közti távolság rövidülésétől sokkal gyorsabb lett a kormányzás is, miközben a lengéscsillapítók a kamerakép segítségével aktívan készülnek az úthibákra, fekvőrendőrökre, kimosott földutakra.
A négyhengeres benzinmotorral és összkerékhajtással, a hűtött-fűtött bőrülésekkel, a hátsó érintőképernyőkkel, valamint az igényes és majdnem fából, ám mégis inkább drága műanyagból faragott borításokkal a műszerfalon 1,930-kilónyi dél-koreai főnök-érzet ez. Acélrugókon, egyedi 20-colos felniken, nyomokban a Bentley eszköztárában is fellelhető formai megoldásokkal.
Luc Donckerwolke, a már említett belga dizájner 2015-ben hagyta ott a Volkswagent, azon belül is annak brit divízióját, hogy felépíthesse előbb a Hyundai, majd a Genesis jelenlegi termékpalettáját.
Az inspirációt nehéz lenne tagadni, ám ebben a szegmensben önálló üzenetet sem könnyű megfogalmazni, mert miközben meglehetősen konzervatív a közönség, az unalmasra sem kíváncsi senki sem. A Genesisnek nagyrészt összeállt a receptje, a G80 pedig dinamikai szempontból is érdekes ajánlat. A műszaki kirakós végén leginkább a Jaguarokra jellemző tempós nyugalom jött ki, főleg ezzel a hajtáslánccal. Megjegyzem, egy Jaguar XJ-t mindenkinek érdemes lenne kipróbálnia, csak a hangulat kedvéért.
Az S-osztály ellen van ennél nagyobb Genesis, a 2021 óta kapható G90. Az csak a V6-os motorral elérhető a szerencsés piacokon, akár 409 lóerővel, süllyesztett kilincsekkel, 48-voltos hibrid rásegítéssel. A G80 ellenben a hosszított Mercedes E-osztály kategóriája magas felszereltséggel, tudatosan a hátsó utasok maximális kényelmére hangolva.
300 lóerő alapnak számít ezen a szinten, a G80 pedig leginkább a Hyundai saját nyolcsebességes automatáján hasal el, ha gyorsabb haladásra késztetjük. Nagyon jó a kormányzása. Pontos, valóban gyors és megfelelően súlyozott. Kiválóak a fékek is, meg sem kottyan nekik a közel két tonna. Az összkerékhajtás teszi a dolgát, húz ki a kanyarból, a futómű pedig keményebb, mint egy légrugós rendszer, ám ettől magabiztosabb is terhelés alatt, miközben így is egész ügyesen nyeli az úthibákat. Ettől még létezik ennél jobb rendszer 2023-ban, és a következő körben talán a Genesisnek is jól állna egy fokkal több puhaság, ha már a motor ilyen finoman jár, a duplán rétegelt üvegeknek és a triplán rétegelt gumiszigetelésnek hála pedig amúgy sem hallunk utunk során semmi kellemetlent.
Az viszont szent, hogy a váltó a kimért megfontoltsággal azonosítja a luxust. Így hát lassú, miközben sokat pazarol a 2,5-ös motor egyébként maximum 422 Nm-es nyomatékából is. Sport módban a négyhengeres szintetikus motorhangja egy rossz vicc, így pedig a G80 hamar leszoktat az ökörködésről, hiába tud meglepően élvezetes lenni a kanyargós utakon. Egyenesben csak úgy suhanni szeretne, mivel alapvetően erre is készült.
Ha már suhanás és nyugodt pihenés a második üléssorban, érdemes arról is beszélni, mennyi mindent lehet irányítani a hátsó konzolról. Zene, klíma, és persze a jobb első ülés pozíciója is csak egy gombnyomás kérdése. A tekerőkapcsoló természetesen elől-hátul világít, miközben az érintőképernyő talán a váltóhoz méri frissülési sebességét, miközben a telefontükrözés is kábeles.
A G80 2020-ban jött ki. Ez az autó is három éves, Németországban kezdte, és nálam fordult át a 19,000 kilométeres tartományba. Az átlagfogyasztását levittem bőven tizenkét liter alá, de biztos lehet karcolni a tizenegyet is, ha valaki roppant finoman bánik a gázpedállal, és marad mindig a kigurulásokról lelkesen tájékoztató Eco módnál.

Ezt az ebben az állapotában durván 25 milliós, és időközben már értékesített autót nagyon megnézik az utcán. A márkajelzés is megtévesztő, noha a Genesis jó név, ezt Phil Collins is megmondhatja.
A végtelen mennyiségű szürke vagy fekete német limuzin között egy a papírjai szerint kék, a napfényben pedig inkább zöldes Genesis G80 igazi kuriózum. A hátuljában ugyan van egy adag olvadt műanyagos formatervezés, a sok króm egyesek szerint lehet ódivatú, a kabin pedig szintén semmi újat nem mutat azon túl, hogy kényelmes, legalább tudja a holttérkamerát is a műszeregységben, amihez mondjuk elég vennünk egy Hyundait is.
Amit például eltanulhatott volna még a Jaguaroktól, az a start-stop rendszer gázpedálos aktiválása, a szokásosnak számító fékfelengedés helyett. Sokkal elegánsabb megoldás. A sávtartás kikapcsolása a szokásos démonom, a Genesisben sem egyszerűbb. Aztán elsüppedek a bőrülésben, a hőhullám csúcsán mélyhűtöm pár másodpercig az alfelem is, kicsit kritizálom a hangrendszert, majd rájövök, hogy menő luxusautó ez, és hogy a Hyundaihoz csábított német szakemberek továbbra is tudják, mi fán terem a hagyományteremtés.
Mint a Bentley-k vagy a Jaguarok, a Genesis szedánjai is ritkák maradnak Magyarországon, és feltehetően Európa más országaiban is. Ár-érték arányát tekintve nagyon jó a G80, luxusautóként pedig legalább valami új, még ha nélkülözi is a valóban forradalmi megoldásokat. Aki értékeli, a Hyundai milyen hatalmas energiát szentelt a márka felépítésébe, azt is szeretni fogja, amit kihoztak ebből a hátsókerekes platformból.
Érdekes lehet elektromosan is, ami pedig a többi Genesist illeti, egy mérettel lejjebb a G70 Shooting Brake nagyon bátor vállalás. Még jobb, hogy miután az ember vesz egy külföldről behozott G80 szedánt használtan, akciósan, legalább beszélgethet a barátaival arról is, hogy hol van Ulsan, és mi az a két dolog, amiből ott van a legnagyobb a világon. A HD Hyundai ugyanis nem arról kapta a nevét, hogy nagy felbontású.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
