Álmaimban az NSZK visszainteget

Veterán: Mercedes-Benz 300 CE-24 - 1992.

2023.08.06. 05:34

Ha W124-re vágysz, de megüt a guta, hogy nemcsak a találkozók vannak tele a boldog nyugdíjas éveiket töltő hobbiautókkal, hanem néha még a panelparkolókban is össze lehet futni egy-egy Sacco-deszkás túlélővel, a kupé a te autód! Alig van közös eleme a limuzinnal, sokkal, de sokkal kevesebbet gyártottak belőle, B-oszlop nélkül a klímára sincs mindenáron szükség, és még mindig van benne valami a vasfüggöny mögül annyira vágyott nyugati élet bizsergető hangulatából.

Tudomásul kell venni, hogy ami régen népszerű, masszív és tartós volt, abból sok éli meg a veteránkort. És ha valami, akkor a W124-es kimaxolja ezeket a pontokat, még akkor is, ha a német taxisok annak idején húzták a szájukat, hogy erre kell cserélniük bevált W123-asukat. A rajongók szemében ez az utolsó, igazi túltervezett stuttgarti konstrukció, és egy generáció szemében ez az igazi, hamisítatlan Merci. A W124-es akkora alapvetés, hogy ahhoz már jár a közhely státusz, mégis éppen elegen akarnak eltenni maguknak egyet, így nem kell amiatt aggódni, hogy a veterános világ kiszeret belőle.

Sőt, minél lélektelenebb, problémásabb és hozzá elérhetetlen új autók jelennek meg, annál többen fedezik fel maguknak a német autóipar gránitszobrát, és annál jobban vágynak arra, hogy fityiszt mutathassanak a kormánya mögül a fogyasztói társadalomnak. Emlékszem rá, volt idő, amikor a szerencsétlenebbek megfáradt rugókkal, lógó béllel húzták az utánfutót, a még pechesebbek lefóliázott ablakokkal, Rial felnikkel és teljes hűtőmaszkos csillaggal az orrukon küzdöttek gazdájuk társadalmi státuszáért, és csak a szebbek vívták ki maguknak a tiszteletet, ahhoz is szükség volt egy ősz bácsira.

Ma már egy kopottas W124 is vonzza a tekintetet, az enyémre legalábbis számíthat. Nekem még gyerekként, a Balatonnál égett a retinámba ez a forma, amikor a németek még gyakran jártak oda. Selymesen szóló dízelmotorja, méltóságteljes úszása, valószínűtlenül alászedett kereke a tele dísztárcsákkal örök emlék és állandó viszonyítási pont marad. Érdekes, hogy a kupé, pláne a kabrió legfeljebb autós újságokból rémlik, ezek annyival ritkábbak voltak, hogy esélyük sem volt az utcakép részévé válni, legalábbis mifelénk. Ezért is hiszem, hogy egy kupéval a W124-mánia egy másik szeletét kapjuk.

Egy C124-gyel sosem fognak taxisnak nézni, legfeljebb a kilencvenes évek éjszakai életéből ismert vállalkozónak hisznek, bár ez sem valószínű, ha egy olyan Almandine Rot színű példánnyal jelenünk meg, mint amilyet a Veterán Autó Kft. kínálatából kaptam kölcsön. Ha megtiszteljük azzal, hogy ragaszkodunk az eredetiséghez, egyre több elismerő tekintetet gyűjthetünk be a többiektől. Azt nem ígérem, hogy a laikusok tényleg veterán autónak látják majd, mert Bruno Sacco hiába véglegesítette Joseph Gallitzendörfer és Peter Pfeiffer formatervét 1981-ben, a műanyag lökhárítós W124 képtelen megöregedni.

Hogy még fokozzam is, a kupét három évvel a limuzin után, az 1987-es Genfi Autószalonon mutatták be, és egyből megkapta a kontrasztos színű, matt műanyag oldaldobozokat, vagyis a Sacco-deszkákat. A limuzint és a kombit csak az 1989-es első frissítésnél modernizálták a karakteres betétekkel, tehát nem tudunk olyan C124-et venni, ami elég réginek tűnne. Sebaj, ott az OT rendszám, abból mindenki érteni fogja, hogy betöltötte a 30. életévét. Csak hát azt nem puszira adják, és itthon csak a múzeumi, pontosabban a gyártás pillanatának megfelelő állapot az elfogadható, de élvezni addig is lehet.

Azért is szemeltem ki pont ezt a példányt, mert decens megjelenésével szimpatikusnak tűnt, és az együtt töltött idő alatt meg is győzött, hogy jó alap egy szép veteránnak. Már ebben az állapotában is alkalmas akár mindennapi járós autónak, ami egyáltalán nem túlzás, a tudása és a kitartása is megvan hozzá, de én inkább megadnám neki azt a törődést, amire szükség van ahhoz, hogy eredeti fényében lássam viszont. Hogy ez forintban kifejezve mennyi lenne, azt csak megbecsülni tudom, azért érdemes milliós költséggel számolni. Ez nem kevés pénz még ma sem, de vigasztaló a tudat, hogy megéri.

Egyrészt lesz egy örök darabnak bátran nevezhető klasszikusunk, másrészt a Mercedeseket a világ minden táján kultiválják, szóval szükség esetén új gazdát is viszonylag könnyű találni neki. De mennyibe kerül egy ilyen időgép? A Használtautón a legolcsóbb kupé kétmillió, van egy ötért és egy hatért, cikkünk főszereplőjét is hatmillióért kínálják. A Mobilén sokkal nagyobb a választék, és az árak is jobban szórnak, sok múlik az állapoton, és legalább annyi az adott konfiguráción. Motortól, felszereltségtől és persze évjárattól is függ, hogy mennyit ér az autó, ráadásul a Mercik tartósságuk miatt becsapósak.

Mechanikájuk extrém jól bírja, motorjaik legendásan nagy futásteljesítményre képesek, a kipróbált M104.980 blokkot ráadásul duplasoros vezérműlánccal szerelték fel. Ez nem jelenti azt, hogy nem igénylik a szakszerű karbantartást, az olajcserékre, sőt, a hűtőrendszer állapotára is oda kell figyelni. Gyakran okoz szivárgást a hengerfejtömítés elöregedése, ez a hathengeresekre fokozottan igaz. A karosszérián főleg sérülések és szakszerűtlen javítások indítják el a rozsdásodást, a tartós anyagokból álló utastérre talán az UV-sugárzás van a legrosszabb hatással, a kopás és karcolódás használatfüggő.

A képeken látható 300 CE-24 az 1989-től választható kivitel utolsó évében, 1992-ben hagyta el Stuttgartot. Húzós árát némileg megmagyarázza, hogy a legyártott 24 463 példány egyike, ráadásul kupéból összesen is csak 141 498 darab készült. Nem hangzik olyan kevésnek, de ha a limuzin 2 058 777 darabos szériájához mérjük, szinte már manufakturális mennyiség. A formai hasonlóság ellenére csak az orra és a hátsó lámpái egyeznek meg a négyajtóséval, a tető, a sárvédők, az ajtók és a hátsó lökhárító is egyedi. Alig látszik, mégis megváltoztatja az autó karakterét a 8,5 centivel rövidebb tengelytáv.

Ez jó hatással van a mozgására, a nagy dobás mégis inkább a B-oszlop nélküli karosszéria! Hogy a márka híres biztonságát garantálni tudják, az A-oszlopot, a küszöböket és az ajtókat is megerősítették, az akkoriban még újdonságnak számító nagyszilárdságú acélból is többet sütöttek el benne, mint a limuzinban. Még arra is figyeltek, hogy a hátul ülőknek ne csak úgy simán fejtér, hanem túlélési tér is jusson. Mivel elöl nem volt hova rögzíteni az övet, fogták a C126-ban megismert mechanikát, tudjátok, amire Kardos doktor pisztolyt rántott, és betették a C124-be. Az ilyen kütyüket nem lehet megunni.

A 31 éves tesztautó ezen kívül is jól el van látva extrákkal, a tolótető mellett még a fejtámla is elektromos, de jutott állítható deréktámasz és ülésfűtés is. Egyfajta német humor, hogy mindezek mellett csak az egyébként is kisebb, jobb oldali külső visszapillantó állítható motorosan. Naná, mert azt nem éri el a sofőr! Az is érdekes, hogy mi nincs benne, például a bőrülés és az automata is hiányzik, hiszen ez Sportline kivitel kockás kárpittal, kissé ültetett futóművel és fordított kulisszás kézi váltóval, ahol az egyes a kettes helyén van, a kettes az egyes helyén és így tovább. Ne ezen tanuljatok vezetni!

Túlzás, hogy nagyon megtornáztatná az agyat, tíz perc után már rutinosan húztam magam mellé az egyest, és jártam végig a többi fokozatot. Azért bevallom, néha menet közben is megakasztott egy pillanatra, hogy átgondoljam, most pontosan hol is vagyok, és hova kell majd kapcsolnom, de főleg kereszteződéseknél zavart össze, amikor már előre egyesbe tettem, és mire megadtam az elsőbbséget, már úgy éreztem, mintha kettesből akarnék indulni. Én a kézi váltót szeretem jobban, pláne hasonló korú autókban, végül már inkább az automata felé hajlottam volna ebben a nagyvonalú kupéban.

Egyszerűen jobban illik hozzá a semmittevés, mint a gépészkedés, hiszen a futóműve is csak a W124 univerzumon belül számít sportosnak, mai szemmel sokkal inkább éreztem hajósan ringatózónak, mint feszesnek. A jövőbeli tulajdonos helyében én a lengőkarokra is ránéznék, bár elképzelhető, hogy csak a kopott gumik miatt éreztem kissé bizonytalannak. A forradalmi ötlengőkaros Multilink bár fáradtan is ott van az úton, nem titok, hogy a tökéletes élményhez tökéletes állapot kell. A hajtáslánc például szépen egyben van, a 3,0 literes, 220 lóerős szívó sorhatosnak a hangja és a teljesítménye is szép.

Felturbózott világunkban is megállja a helyét 8,0 másodperces gyorsulásával és 237 km/h-s végsebességével, persze a száraz adatokon túl sokkal fontosabb a karaktere, ami szokatlan egy 124-estől. Pont annyival dinamikusabb az átlagos limuzinoknál, ahogy kinéz, még akkor is, ha az eredendően konzervatív, végtelen nyugalmat árasztó habitusát képtelen levetkőzni. Motorját biztosan minden mechanikus szerkezeteket kedvelő hobbista szeretni fogja, de 90-nél nem mennek majd gyorsabban vele, ugyanis ez az a tempó, ahol a nyitott tetőn és a körben lehúzott ablakokon beáradó légmozgás a legkényeztetőbb...

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Neked ajánlott