Néma gyereknek az anyja se

Teszt: Audi Q8 e-tron Sportback – 2024.

2023.08.18. 16:29

A három német prémium közül kettő azt csinálja, amit unatkozó 14 évesek és Toyota Priusok szoktak: direkt néznek ki hülyén szokatlanul. A Mercedes fekete BDSM álarcot húz az EQ modelljeire, a BMW meg a müncheni központ pincéjében, pszichoaktív zselében kitenyésztett elmeháborodottakkal rajzoltatja meg a (villany)autóit. Ott lennének még a koreaiak, meg a japánok is, csak hát a Genesist még nem ismeri senki, a Lexust meg már nem, így az Audi marad a luxuskompániából az egyetlen, aki még a normalitásra épít.

De hiába 2 milliós rajtad a Galamb zeke, a Burning Manen vagy a velencei karneválon a kutyát nem érdekel. Ellenpélda lehetne ugyan a Tesla, aminek dizájnja egyáltalán nincs is, de náluk a tech, a hájp és Musk biztosít kellő extravaganzát. 30-50 millió forint már látszani akar, a számok is azt mutatják, hogy a visszafogottság, az understatement ezen a szinten nem működik, az Audi eladásai elmaradnak a két közvetlen versenytárstól. Csak a dizájnra fogni a lemaradást nyilván túlzás, de hiba volna elbagatellizálni a szerepét (ld. a kínai ízlés).

A Q8 e-tron, az Audi legnagyobb elektromos SUV-je, technikailag nagyot frissült, a nómenklatúrában is rendet vágtak azzal, hogy behúzták a Q8 név alá, de ha tippelni kellene, mindennek dacára sem lesz nagyságrendekkel sikeresebb az elődjénél. Anti anno “Ha hal lenne, visszadobnám” címmel hozta le az eredeti e-tron tesztjét, de ez a hal ezekkel a génekkel kapitális sosem lesz.

   e-tron 2023  Q8 e-tron 2024  e-tron Sportback 2023  Q8 Sportback e-tron 2024 
Akkumulátor (bruttó)  95 kWh  114 kWh  95 kWh 114 kWh 
 Teljesítmény  408 LE 408 LE  408 LE  408 LE 
 0-100 km/h  5,5 mp 5,4 mp  5,5 mp  5,4 mp 
 Légellenállási együttható  0,31 Cd  0,29 Cd 0,28 Cd  0,27 Cd 
 EPA hatótáv (a WLTP-nél reálisabb)  363 km 458 km   362 km 476 km

De még mielőtt felhív a hazai forgalmazó, hogy rámcsapja a telefont, a Q8 e-tron egy tisztességes, jó kiállású villany-SUV. A facelift minimális: új a hűtőrács, kicsit húztak az első-hátsó lámpákon, a logó innovatíve fehér és kétdimenziós, de a legmarkánsabb részlet továbbra is a sportbackség. Az Audi tudja, hogyan kell lejtős tetőívet rajzolni, a Q8 e-tronon is jól eltalált és lendületes, nem krumpli, mint a GLE Coupé, de nem is egy X4/X6-féle bárgyú Valton-tarkó.

A műszaki tartalom frissítésére az angol refurbished szó illik legjobban, nagyjából gyárilag felújítottnak lehet fordítani. Kapott egy új akkumulátort, ami a régi, nettó 95 kWh-s kapacitás fizikai helyére tuszkol be 106-ot (öröm, hogy a korábbiaknál kevesebb kobaltot használtak benne), a töltési teljesítményt 170 kilowattra tekerték fel a korábbi 150-ről, a töltési görbe pedig 80 százalékos töltöttségnél kezd csak beesni. A villanymotorok 14-szer tekercseltek a korábbi 12 helyett, így hatékonyabb a működés, a teljesítmény viszont maradt 408 lóerő. Becsületesen mozog is a 2,5 tonnás test, de az élmény csak annyira emlékezetes, mint manapság fizetni bárhol: mellbe vág, de megszoktuk. Ezek a nyomorult villanyautók elinflálták a gyorsulásélményünket, he.

Emiatt a teljesítmény helyett már a hatótáv az új mantra: a Q8 e-tronból a hatékonyabb hajtáslánccal, a nagyobb kapacitással és a 0,27-re faragott légellenállási együtthatóval 24 százalék plusz kilométert csikartak ki, így a Sportback a WLTP szerint 533 kilométert is elmegy egy töltéssel. Ezzel hozza a kategória átlagát, a 20-22 kWh/100 km-es fogyasztást hellyel-közzel teljesíti (nyáron), sőt, autópályán, 4 felnőttel, sok csomaggal, klímával, 150 km/h környéki autópályázással is beállt 24 kWh/100 km-re.

Ez nem az Audi hibája

Villanyautóztam már eleget ahhoz, hogy a hatótáv ne paráztasson, kiemelkedően ütődöttnek kell lenni ahhoz, hogy idő előtt kifogyjon az áram. A töltögetés viszont még ezzel az 500+ kilométeres hatótávval is tud macerás lenni, főleg ha bő 900 kilométert akar menni az ember egy nap, mint én: Somogy hónaljából felvinni a családot Pestre, aztán haza, aztán megint vissza. Este nyolckor, egy utolsó töltés után állítottam volna le a balatonkeresztúri Ionityt, nyilván hiába.

A Mobiliti app azt se tudta, hogy az imént töltést indítottunk, az oszlop képernyője szintén nem reagált a stop chargingra. Végül a próbálkozások és a kelletlen telefonálás után a diszpécser egy távoli országban megnyomott egy gombot, a töltő leállt és elengedte az Audi tökét. A 10 ezer forintosra tervezett töltésből meg - a kiszolgálók hibájából - lett 20 ezres.

Ennyi pénzen egy Audi-tulaj nem rugózik (vagy pont hogy de), de nekem nem ért ennyit az idegeskedés, legközelebb majd használom az oszlopon lévő QR-kódot, azzal napközben működött. De hogy egy angolul nem tudó, nálamnál harciasabb természetű tulajdonos mit kezdene egy ilyen helyzettel? Hazaérvén dízelolajba mártaná megfáradt testét, és csendben, összekulcsolt ökleire hajtott fejjel felesküdne a villanyautók ellen indított szent háborúra. Nem is hibáztatnám.

Ez a csomag így rendben van, az egyre nagyobb számok hajszolása meg amúgy sem feltétlenül jó irány, de egy annyira kiélezett versenyben, amilyen most a villanyautók között folyik, az alapvetően belső égésű motorra tervezett MLB Evo platform ballaszt. Mázsás ballaszt: a Q8 e-tron 2510 kiló ("tényleges menetkész tömege" meg 2732 kg), ami több, mint az egy számmal nagyobb, idióta szárnyasajtókkal terhelt Model X legkomolyabb, P100D verziója; de igazán egyéb villanyautós területeken sem nyújt kiemelkedőt. Igaz, hogy az alapoktól elektromosra tervezett EQE SUV-val nagyjából egálban vannak, de a Mercedest se nagyon dicsérte eddig senki a villanyautóiért. Emiatt gondolom azt, hogy igazán az új, 800 voltos, PPE platformra érkező autók mutatják majd meg, hol tart valójában az Audi, a Q8 e-tronból meg addig is kihozták a legtöbbet, amit a technika engedett.

A beltér szerencsére a status quo felé billenti a viszonyokat. A Teslák belseje bűzlik a Chrysler 300C-féle ócska plasztik-aurától, az EQS 70 millióért nyikorog és a HyperScreen sem osztatlan siker, az iX meg... najó, az iX azért eléggé rendben van. A Q8 e-tronban mindeközben feszített víztükör a csend, csobbanásmentesen műugranak bele a csukódó ajtók, és ha nem kéne spórolni a súllyal, bizisten látszóbetont is öntenének bele. Ezt csak tetézi az intelligens forgalomkövetés, ami gyakorlatilag egy állandóan bekapcsolt adaptív tempomatként dolgozik a sofőr alá. Rákívánsz tőle a fullos önvezetésre.

Egyedül a felhasználó botlik a koncepción, mert az érintőképernyőkön való  kényszerült matatás a haptikus visszajelzések és a megfelelő méretű nyomófelületek ellenére is iszonytató: képernyő a sofőr előtt, képernyő középen az infotainmentnek, képernyő lent a klímapanelnek. És muszáj odanézni. Az összkép persze kifogástalan, körben állítható színű rejtett LED-csíkok mindenütt, annyi a kidolgozott formai részlet, hogy a Biciklitolvajok emberekkel teli római utcaképei jutottak eszembe, könnyű beleszeretni a tumultusba.

   Audi Q8 Sportback e-tron 55 quattro Mercedes EQE 500 4Matic SUV  BMW iX xDrive50
 Akkumulátor (nettó) 106 kWh  90 kWh  105 kWh
 Teljesítmény  408 LE  408 LE  523 LE
Töltési teljesítmény 170 kW 170 kW 195 kW
 Súly  2510 kg  2485 kg  2585 kg
 Valódi hatótáv (evdatabase) 525 km   435 km   505 km
 Hossz / Tengelytáv 4915 / 2928   4863 / 3030 4953 / 3000 
Alapár 36 769 000 39 605 000 40 320 000

Kellemes odabent, és bár a Q8 Sportback e-tron érezhetően kisebb a hagyományos Q8-aknál, a normál Q8 e-tron pedig 2 centivel több fejteret kínál, hely így is van bőven. Hátul befér a tenyér a térd elé, a csomagtartó 528 litere is elég mindenre, külön üdvös, hogy a frunkot sem spórolták el az orrából.

A kerekek és a kormány között nincs késés, az áttételezést szűkebbre vették a korábbi e-tronhoz képest (14,6:1), úgyhogy élénk, az Alpokban és az Autobahnon is ugyanolyan észrevétlenül fordul el. A futómű elöl-hátul multilink, igazából nehéz eldönteni, hogy az úthibákat a légrugók simítják ki, vagy a súlyánál fogva tapos magának síkot az aszfaltba.

Divat manapság hangosnak lenni, a Q8 e-tron nem ordítja magáról, hogy elektromos, de igazából semmi mást sem. Ember nem mondaná meg róla, hogy ebben a felpimpelt S-Line verzióban 49 millió forintot kérnek érte, de aki egy sallangmentes, korrekt villany-SUV-t szeretne, ami púpos is, megelégedhet a 35 milliós változatokkal is, ezekkel egyébként is egy fokkal a konkurensek alá lő az Audi.

Annyira más lett a három német márka karaktere, műszakilag pedig annyira hasonlítanak, hogy rövid távon inkább az ízlés és a márkahűség dönt, a potenciális vásárlók brosúrák hasonlítgatása nélkül is el tudják dönteni, hogy Audi, BMW, Mercedes vagy Tesla logóval akarnak akkumulátort vásárolni.