Kisautó dízelmotorral? Nem is olyan hülyeség!

Használt: Ford Fiesta 1.5 TDCi - 2013.

2023.09.10. 16:36

A Ford már eltemette a Fiestát, a használtautót keresőknek viszont érdemes fejben tartaniuk ezt a karakteres kisautót, főleg, ha nem kifejezetten városba szánják, ez különösen az 1,5 literes dízelekre igaz. A feleségem már hét éve imádja, elmondom, miért.

Bevallom, nekem sosem tetszett a Fiesta hetedik generációja. Tudtam, hogy mi benne a jó, megértettem a Fordot, hogy kijött egy ilyen extrém formatervvel, de többé nem tudtam volna elképzelni magam benne, pedig korábban mindegyik szériával szimpatizáltam. A nyolcvanas és a kilencvenes évekbeli XR2 és XR2i például ma is kéne. Stefan Lamm itt már túlságosan elment egy csajos irányba, azt hiszem, a fényszóróval sikerült is kimaxolnia a korra jellemző divatot. Ez nyilván szándékos volt.

A kisautók akkoriban leginkább az egyterűekre hasonlítottak, ami persze a biztonság és a térkínálat szempontjából is előnyös volt, a klasszikus arányokat viszont hiába keressük, az orrok hosszúak, a szélvédők laposak, az övvonalak magasak, a fenekek gömbölyűek voltak. A Ford jól rá is játszott erre, miért ne legyen a Fiesta merész és könnyen felismerhető? Azt egyébként újkorában is díjaztam, hogy nem álltak meg a hevesen meghúzott vonalaknál, és a műszerfalra is jutott energiájuk.

Így kaptuk meg az első, autóba épített, gyorsasági motorokéra hajazó műszeregységet, ami nem csak eredeti, tényleg ütős ötlet volt. Mondjuk ez még nem hozta meg a kedvem, pedig Jeremy Clarkson partra is szállt egy nagyon zöld tesztautóval. Nekem valahogy mindig hiányzott belőle egy kis erő (annak idején a dízel kisáruszállítót szerettem a legjobban), és csak akkor tudott egy kicsit megfogni, amikor 2012-ben átműtötték Aston Martinná, és kihozták az ST-t. De jót vezettünk Koncz Janival!

Kapcsolódó
Paprikás krumpli a Ford-konyhából

Paprikás krumpli a Ford-konyhából

Két lélek egy autóban: a Fiesta ST ha akarom, kedves társ a mindennapokra, ha akarom, vidám és tüzes örömautó. Ismerkedjünk meg a legfinomabb paprikás krumplival, amit a Ford mostanában kifőzött!

Egy kicsit beletekerek a sztoriba, egészen 2016-ig, amikor a leendő feleségem, Gyöngyi az első autóját kereste. 17 éves kora óta volt jogsija, de addig a belvárosban dolgozott és BMV volt a szolgálati járműve. Saját autó akkor kellett neki először, amikor Biatorbágyon talált új munkahelyet, és oda kellett minden nap Budaörsről eljutnia. Tudom, hogy nála akár egy villanyautó is játszana, de a kétmilliós keretébe nem fért volna bele, és különben is, univerzális autót keresett, lehetőleg hosszú távra.

Ismerős szerelő Fordhoz, Peugeot-hoz és Skodához volt. A férfias Fabia szóba sem jöhetett Gyöngyinél, a 208-as már tetszett volna neki, de a pár éves darabok drágábbak voltak, mint az ugyanolyan dízellel felszerelt Fiesták. A családban akkor már több dízel Ford szolgált jól, szóval nem is gondolkozott sokáig. A flottacégektől származó, egyformán sokat futott és megkímélt példányok közül az nyert, amelyiket nem a sablonos flotta kékben rendelték meg. Három F szabály? Döntés szín alapján? Ugyan már!

A hároméves, 155 000 kilométert futott 1.5 TDCi dízel Fiesta 1,9 millióért nem volt olcsó, de amikor először ültem benne, olyan érzés volt, mintha egy tesztautót vettem volna át, egyedül a fényes bőrkormányon és a kicsit fakó üléskárpiton lehetett látni, hogy valaki nem spórolt az autóhasználattal. Valószínűleg autópályán tekerték bele az évi 50 ezret. Gyöngyi hét év alatt kevesebb mint évi ötezret ment, az óra most fordult át 188 881-re. Egy hasonló Fiestáért ma 2,5 milliót lehetne kapni a piacon...

Kérni viszont biztos, hogy nem fogunk, mert közben nagyon megszerettük. Tudom, hogy a szakértők nem rajonganak a dízel kisautókért, de a miénk városi araszolásban ritkán vesz részt, reggel és délután is a tömeggel szemben, országúton jár, megállnia általában egy lámpánál kell, és évente egy-egy hosszabb balatoni, horvátországi utat is beütemezünk a rend kedvéért. Ezek a kirándulások egyébként arra is jók, hogy rájöjjünk, mennyivel többre hivatott az átlagos kategóriatársainál.

Az talán senkit sem lep meg, hogy ez a korosztály már elég tágas volt ahhoz, hogy egészen kényelmesen el lehessen férni benne. Ez főleg az első sorra vonatkozik, hátra a gyerekeket ülteti az ember nyugodt lelkiismerettel. 290 literes csomagtartóját sem nevezném kicsinek, két ember egy hétre simán el tud vele menni nyaralni. És miért ne menne? Ott a 75 lóerős, közös nyomócsöves turbódízel 1700-as fordulattól elérhető 185 Nm nyomatékkal, ráadásul 2015-től ezek 95 lóerőre és 215 Nm-re nőttek!

A 13,5 másodperces 0-100-as gyorsulás és a 167 km/órás végsebesség nem fejezi ki jól azt a dinamikát és rugalmasságot, ami az élmény egyik legfontosabb része. Egyik benzinessel sem ugrik olyan vehemensen alapjáratról, mint a PSA-val közösen fejlesztett gázolajos, és ami szintén fontos szempont, autópályán sem fogy ki a szuflából, sőt, a 130 km/órás tempó teljesen természetes ennek a hajtásnak, de 140-150 körül sem veszít a magabiztosságából. Nem hiába voltak vele tele a flottakezelők.

Mert ez a tudás még csak sok gázolajba sem kerül. Lehet, hogy az NEDC-ciklus szerint mért 3,7 literes átlagfogyasztás optimistának számít, de 4,5 literrel nyugodtan lehet kalkulálni, ami a kicsinek számító, 40 literes tankkal is közel 900 kilométeres hatótávot jelent. Tudom, nem minden, de a szén-dioxidot sem ontja ész nélkül a levegőbe, a hivatalos érték 98 g/km. Azért hátránya is van, a hangját nem sikerült úgy elszigetelni, mint mondjuk a nagyobb Fordokban, de nem vészes, mi el tudjuk viselni.

Nagyobb tempónál, vagyis már országúton is meghatározó a Duratorq motor hangja, pedig 90-nél éppen 2000-et forog, ami érezhetően egy ideális állapot, és bár 130-nál sem sok a 2700 körüli fordulat, egy hatodik talán javított volna rajta. Már csak azért is, mert ritkán kell pörgetni, nyomatékból általában mindent megold. A motorhang mellett a gördülési zaj tesz a legtöbbet a bent ülők elfárasztásáért, az ülés egész sokáig kitart, olyan három-négy óra után kezd benne fészkelődni a vezető.

Mondjuk ne szóljon egy szót sem, ennyire vagány futómű nem sok riválisában van, de még a nagyobb és drágább ferdehátúakban sem feltétlenül találunk ilyet. Hirtelen a padlóján osztozó Mazda 2 jutott eszembe, de emlékeim szerint annak feszesebb a hangolása. A nem is olyan kicsi Fiestában viszont nem csak a széles nyomtáv miatt is nagy kanyarsebességet, hanem a klasszikus rugózási komfortot is megkapjuk az egyszerű, de jó elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztéstől.

Szóval kis tempónál is élmény vele a kanyargás, és nagyobb sebességgel is biztonságos az utazás. 3969 mm-es hosszával, 1722 mm-es szélességével és 2489 mm-es tengelytávjával a kilencvenes években simán kompaktnak számított volna, és 10 évvel a gyártása után is jól teljesít abban a szerepkörben. Ilyen konfigurációt sajnos a közeljövőben hiába keresünk már az új autók között, érdemes megbecsülni. Vigyázunk rá, néhány rányitáson kívül ma is olyan jó formában van, mint hét éve.

Az elöl ülőket viszonylag jó minőségű anyagokkal vették körül, igaz az összeszerelés nem a szakma csúcsa, az egyik műanyag rács kiesett a helyéről, és egyszer a váltógomb ragasztása is elengedett, viszont közel 35 000 km alatt nem volt gond a technikával. Saáry Zoltán, az ESS Ford Szerviz szakértője is úgy tapasztalta, hogy a választék nagyjából negyedét kitevő dízelek kifejezetten megbízhatók, sőt, általában Fiestát is ritkán látnak a műhelyben. Ez egy jó tipp, és már nekem is tetszik!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53