13 éve velünk van a Duster, azóta 2,2 millió készült belőle. Nekünk egyértelműen Dacia, a világ másik részének, pl. Indiának, Dél-Amerikának viszont Renault, globálisan 40-60 arányban osztozik a büdzsé-SUV-n a két márka. Sőt, még a Nissan is megkapta, ők Terrano név alatt árulták a Dustert. Jövőre érkezik a harmadik generáció, két héttel ezelőtt Portugáliában, még titokban, fekete függönyök és taktikusan elhelyezett díszcserjék mögött mutatták meg a sajtónak. Első ránézésre hazafutásnak tűnik, ha tippelni kéne, azt mondanám, fogyni fog.
A külsőn nem látszik a Daciával azonosított spórolás, a széria Duster meglepően közel maradt a két évvel ezelőtti Bigster koncepcióhoz. Utoljára az Ioniq 5-öt rajzolták ennyire koherensre: ahogy a Hyundainál a négyzet, a Daciánál a halszálka/Y motívum visszhangzik a lámpáktól a lemezmunkán, a küllőkön át a szellőzőrostélyokig mindenhol, de hátul kis Skodát, elöl pedig Jeepet is bele lehet látni. Nőtt a hasmagasság, a maximális 217 mm kategóriaelső érték, a szőlőjárás helyett lift-kites átépítéseket és Northface-es falmászókat idéz a terpesz. Nekem nem volt vele bajom, de megértem, ha a formatervre kényes fájnsmekkerek minimum rusztikusnak látták a korábbi Dustert, az új generáción viszont már nehezebb fogást találni. Ha amaz főtt krumpli volt sósan, Tarr Béla módra, az új proteines grenadírmars.
Büdzsé-márka büdzsé-SUV-je, fitymálja is az orrát a Kékes magasságában hordó magyar, holott Hegyeshalmon innen a többségnek a 7 milliós új autó még csak nem is realitás, a jövedelmekhez mérten a 3-4 milliós használt is irrealitás, pedig valójában egy modernkori Citroen 2CV lenne nekik a guruló szűr – realitás. Hehe. Az anyagi túlvállalás nyilván nem hungarikum, ha autóvásárlásról van szó, Minszktől La Pazig weimari köztársaság van, meg Üvöltő Húszas Évek all over again, csak a zene szarabb: a gyártók kegyeskednek kiszolgálni a dekadenciát, a nép meg technológiai transzban, bankkártyával, fehér csíkokból húzkodja az extralistán az x-eket. Öreg vagyok én ehhez, ráadásul bántóan józan, ami rosszabb, racionális – mint egy Dacia.
Okkal túlfűtött az előző bekezdés, valamivel érzékeltetni kell, hogy 2023-ra komikusan túlkomplikált és felesleges gizmókkal (máltai x'jismu: hogyishívják, biszbasz) teli lett az autó. Eközben a Dacia ellenmozgalmat épít, márkaidentitásának pillérévé tette az egyszerűséget és a robusztus praktikumot, a sajtóban pedig már-már punkos szenvedéllyel mondogat oda a divatnak: amit ti gombbal oldotok meg, én megoldom biztostűvel. No nem mintha lett volna más opciójuk: hozták, amit hoztak, kis túlzással a Renault alja nekik az üvegplafon, de amúgy is hiteltelen volna, ha a Dustert a terepszögek (elöl-hátul 31/36 fok) és a mosható belső borítások (opciós) helyett a kormánybőr varrásával próbálnák eladni.
Ezen a vonalon a vezetéstámogató- és kényelmi motyók közül csak azokat építették be nagy vonakodva, amiket az uniós szabályok miatt muszáj, mondván, az átlagos Dacia-vásárló nem használja őket, azt se tudja, hogy vannak. Mi ez, ha nem észszerű slankítás. Az infotainment felülete is egyszerűsödött, kiszórták a felesleges menüpontokat, cserébe az Extreme verzió kapott offroados műszereket (hossz- és keresztirányú dőlésszög, első-hátsó tengely közti teljesítménymegoszlás).
Plusz innováció a YouClip, ami az autó neuralgikus pontjain elhelyzett kis pöcök, amire a megfelelő csíptetővel telefont, piatartót, zseblámpát, egyebeket lehet rögzíteni. A kiállított autókon még hervasztóan lötyögött, érzésre az első kósza gyerektérd lerúgja, meglátjuk, a széria verzió jobb lesz-e.
A motorpaletta ismerős, benzinesek, mild hibridek, egy gázos és egy fullhibrid közül lehet választani, sokaknak fájhat viszont, hogy dízel már nincs, illetve van, de Észak-Afrikáig kell menni érte, oda még gyártják a sátán motorját. Statikus bemutató lévén a futóműről, menetkomfortról, offroad-képességekről egyelőre nem tudunk mit mondani, a CMF-B platform adott (ismerjük Renault-kból és Daciákból), kérdés, hogy a magasra emelt kasznit mennyire sikerül majd stabilan, dülöngélés nélkül az úton tartani.
A Dustert 13 éve az ár-érték aránya adja el, de 2023-ra tartunk már ott, hogy a kompromisszum se rövid, se hosszú távon nem tör az életedre. A nem látszó összeillesztések eltaknyolását, az üléseket, amikben annyi a tartás, mint a pénzcsörgést neszelő államférfiak hátában, meg a tajtékos műanyagok gyötrelmét a többség láthatóan megbocsájtotta, mert sprórolt velük. Az új Duster valamivel drágább lesz a kifutó generációnál, remélhetőleg nem annyival, hogy megboruljon az értékes balansz. Hogy a vásárló el tudja magát helyezni a kivitelekben, a Dacia mankót adott hozzá: legalul az Essential ül, közepes felszereltséget képvisel az Expression, a csúcsverziót pedig kettéválasztották az offroadosokra (Extreme) és messzeutazókra (Journey). Gyanús, hogy a két szélsőértékből fogy majd a legtöbb.
Igazából divatba kéne hozni az effajta puritánt, valószínűleg jobban járnánk, mint a villany-SUV-kal. Az új Duster egy jó lépés efelé.