Villannyal szerethetőbb

Teszt: Peugeot e-2008 - 2023.

2024.02.11. 13:54

Közel 400 kilóval nehezebb, mint a benzines változata, odabent francia kisautós hagyományok szerint nagyon olcsó hatást kelt. Belépőmodellnek szánják a kategóriában, de mostanra alig több pénzért sokkal jobb autót lehet venni nála és a platformtársainál. Mégis imádtam a játékautós kormányát, a vezető felé fordított központi kijelzőt, és egy kicsit darabja lett a TC-történelemnek is – elhozta az utolsó hivatalos Erőmérő forgatás összes maradék cuccát, és még úgyis belefért minden, hogy Bencével és Ricsivel együtt autóztunk vele vissza a szerkesztőségbe.

A Peugeot e-2008 olcsó villanyautónak született, 2020-as megjelenésekor, 11 millióért el lehetett hozni az első szériát, ennyi év elteltével bő 3 milliós drágulás pedig nem is számít meglepőnek, viszont a piac időközben bekeményített, és az azonos pénzért sokkal több autót ígérő Volvo EX30, illetve a még agresszívabban árazott MG4 mögött sokkal nehezebb lesz most labdába rúgni.

Az e-2008 ugyanannak a Steallantis-féle, kisautóból felhízlalt kis crossover-családnak a része, mint az Opel Mokka, a Jeep Avenger vagy az új Citroen e-C4, szóval platformszinten fogtak egy 4 méteres kisautót, kicsit megnyújtották, majd az ajtólemezénél fogva megemelték, és már el is készült a trendi, nem olyan kisautónak kinéző kisautó.

Beleülve érezni ezt a koncepciót: viszonylag nagyot lépve ülsz bele, cserébe alacsonyan érzed magad, mert az övvonal föléd magasodik, általánosan nem jó belőle a kilátás, ami egy kezdő, rutintalannak sofőrnek konkrétan problémás is lehet, de rutinosaknak sem túl kellemes, nekem az általános közérzetem sokkal jobb egy sima 208-asban, ami nem akar kívülről nagyobb autónak tűnni, mint amekkorának eredetileg tervezték.

Persze nem akarom azt mondani, hogy a két autó érdemei felcserélhetők, a teszt alatt mi egy háromfős stábbal elvittünk egy komplett Erőmérő forgatási csomagot nagy táblával, Motul oszloppal, olajakkal, kamerákkal, állványokkal, fénnyel, mindennel együtt, szóval kihasználtuk a 60:40-es ülésdöntögetést is.

Ugyanezt a műveletet egy 208-cal valószínűleg nem csináltuk volna meg, bő 100 liter extra az alap csomagtartóméretben (311 helyett 434 liter) sokat számít, nyújtottak a tengelytávján is, tehát normálisan ülve hátul is elfér benne két teljes méretű ember, én abszolút nem gondolom azt, hogy ennél nagyobb autóra lenne szüksége egy kis családnak, viszont az alapstruktúra felhízlaltsága egyértelműen érződik a vezetőülésben, és ezt a furcsa kettősséget csak tovább erősíti az apró méretű kormány, amin keresztül viszont dodgemszerűnek érezni a mozgását.

Noha a jelenlegi 2008-generáció építésekor már eleve számoltak a villanyos változattal, alapvetően nem egy villanyplatformra épül, szóval nincs frunk (első csomagtartó), a hatékonyság közepes, és helyből is lehetne több benne azonos alapterületen. Egy sima benzines változat 1260 kiló körül van, ez a nagyobb akkuval szerelt e-2008 viszont 1600 kiló fölött nyom üresen is, amit érezni a dübögős, ugyanakkor korlátozott kanyarképességű futóművén, viszont a villanymotor azonnali nyomatéka miatt nem lomha, és a bruttó 54 kWh kapacitású NMC kémiás lítium-ion akkumulátor már abszolút elég bele.

Optimistán nézve akár 400 kilométert is el tudna menni egy töltéssel, de ehhez 13 kWh/100 kilométer alatti fogyasztás kéne, amihez művészi szintű fillérmegcsinálási képességek kellenek üres, sík országutakon. Valójában a nagy átlag 16-17 kWh/100 kilométer körül alakul óvatos, de a forgalom ritmusát egészségesen tartó vegyes használattal, 300 kilométeres hatótáv viszont így is jut, az én személyes rekordom 340 kilométer volt, de az nagyon óvatosan és szerencsésen jött össze a hidegben.

A 100 kW-os DC töltőteljesítmény jól hangzik, és egyébként 30 perces megállássokkal számolva tényleg folyamatosan lehet vele autózni, viszont ez a 100 kW csak a töltés legelején érvényesül, 30% környékén már van egy beesés 80 kW környékére, ami nagyjából 60%-ig tart ki, és körülbelül 80%-ig érdemes villámtölteni, ahol már beesik 50 kW alá a töltőteljesítmény. AC-töltésnél a szokásos 11 kW jut, úgy körülbelül 5 óra kell neki 0%-tól 100%-ig.

Zongoralakk-bomba és fólia hatású műkarbon uralja a belteret: az olcsóság nagyon érződik rajta, ugyanakkor az összeszerelési minőség van olyan jó, hogy fájdalomküszöb alatti legyen az összhatás, nyugodtan rámarkolhatsz az ajtóbehúzóra, a kevés fizikai gomb érzete is rendben van, azt meg el kell fogadni, hogy a kapacitív érintőgombokon látványosan megmarad az ujjlenyomat, és hogy az ajtókárpit és a műszerfal között akkora a tervezett hézag, hogy befér a telefonod.

A lényeg, az ülés rendben van: egyhuzamban 5 órát ültem a vezetőülésben, és nem roskadtam össze benne, ez sokszor középkategóriás autóknál sem jön össze, pedig szemre nagy trükk nincs benne, hagyományos tesztelői szemmel valószínűleg nem dicsérném, mert az ülőlap elég rövid, oldaltartásból nem sok jut, és az állítási lehetőségek is szerények.

Jobban ment ez régen, pedig most erősebb. Tényleg furcsa, de a korábban 136, mostanra 156 lóerő névleges teljesítményű villanymotort addig-addig hangolták hatékonyságra, amíg kicsit lassabb is lett, a korábbi 8,5 másodperces 0-100 mostanra csak 9,1 másodperc, ez egyébként nem jelent problémát, városban nyilván fürge a 260 Nm-es, lényegében nulláról induló nyomatékkal, országúti és autópályás tempónál kifullad, de a 130-at stabilan tartja, és még gyorsulni is tud onnan, tehát többre igazából nincs szükség.

Talán most éljük az utolsó pillanatok egyikét, amikor az e-2008 ára még nem tűnik túlzónak, de további drágulást már biztos nem bírna el: tartják még a korábbi, 100 kW-os, első elektromos változatot is 13,8 milliós alapáron, a frissített, 115 kW-os, 54 kWh kapacitású akkus változat belépőára 14,5 millió forint, egy kicsit felkamerázva és egy panorámatetővel 15,3 millióig megy fel, mást én nem is kérnék bele. Egy Kia Niro EV drágább, de nagyobb is az akkuja, az MG ZS EV viszont egy erős alternatíva: a hasonló hatótávú alapmodellt 12,7 millióra árazták épp le, az e-2008 áráért pedig 440 kilométer hatótávú modellt adnak.

A szoftverproblémák elhárítása után hamarosan érkező Volvo EX30 egy erős ellenfél lesz, és néhány millióval drágábban kinyílik a világ, elég, ha csak a 17 millióig árcsökkentett, az e-2008-hoz képest ég és föld különbséget jelentő Tesla Model Y-ra gondolunk. Egy ideális világban ez egy 10 millió alatt megbocsátható hitványságokkal bíró, alapszintű villanyautó, de ideális világ ugyebár nincs.

Az oldalról ajánljuk

Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

47 perce
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17