Volkswagenből ilyen jó Ford még nem készült!

Ford Explorer - 2024.

2024.06.26. 06:03

Kétmilliárd dollárt tapsolt el a Ford az 1930-ban alapított kölni üzemére, hogy villanyautókkal tölthesse fel európai kínálatát importvámok és más kellemetlenségek nélkül. Az Explorerként bevezetett kompakt crossoverhez szükség volt az ID.4 műszaki alapjaira, de épp elég figyelmet kapott, hogy saját fejlesztésnek nevezhessék. Ennél is fontosabb, hogy szerethető és versenyképes az első Európában fejlesztett, tisztán elektromos Ford.

Értünk is spóroltak

Megszokhattuk, hogy a márkák közötti együttműködésekről maguk a márkák valójában nem szeretnek beszélni. A bemutatón általában ködösítenek a fejlesztés körülményeiről, és arra a néhány selling pointra koncentrálnak, amit a kereskedőknek tudniuk kell. Csak hát mi nem kereskedők, hanem újságírók vagyunk, és szeretünk vájkálni a részletekben, akkor is, ha a jövőbeli vevőket nem hatja meg a dolog. Az Explorer esetében megtehetik, hogy fittyet hánynak a kulisszatitkokra, mert a kölcsönzött technikát most arra használta a Ford, amire való, kiindulási alapnak.

Egy rakás pénzt és időt spóroltak azzal, hogy a régi-új együttműködésben átadott MEB platformot a hozzá tartozó akkumulátorokkal és perifériákkal együtt készen megkapták, arra viszont költöttek, hogy saját karosszériával, utastérrel, sőt hangolással dobják piacra. A cég kiadásai mellett ezúttal a vevőkéből is lefaragtak egy keveset, ugyanis az Explorert olcsóbban adják az ID.4-nél . Bár néhány centivel kisebb, de vásárlásnál nem a collstok dönt majd, fontosabb szempont lesz az Explorer karaktere, amiben házon belül a Skoda Enyaq is erős versenyző.

Kapcsolódó
Hölgyeim és uraim: az új normális

Hölgyeim és uraim: az új normális

Ideális kapudrog a villanyautózás felé, a gondok majd akkor kezdődnek, ha elkezdesz vágyni valami keményebbre.

A végtelenbe és tovább

A Ford most amerikai identitását hangsúlyozza, Amko Leenarts csapata a tisztán európai tervezés és gyártás ellenére is kitartott az amcsi stílus mellett, de tudatosan kerülték, hogy ez a családi autó nagyzoló vagy agresszív legyen, ők letisztultnak és modernnek szánták. A hatodik generációjánál járó, eredeti Explorerről nem vettek át formai megoldásokat, ezt az új crossovert nem is sorolja abba a vérvonalba a cég. A jól ismert nevet azért kapta meg, hogy ezzel is megerősítsék, a villanyautók alkalmasak a nagy utazásokra, a biciklik vagy tetőboxok cipelésére.

Ezt a szlovéniai bemutatón kiállított, gyári kiegészítőkkel felszerelt, vonóhorgos autókkal is igyekeztek megmutatni, sőt, tavaly odáig mentek, hogy bevették a buliba Lexie Alfordot, aki egy előszériás példánnyal megkerülte a Földet. Ezzel nem csak Aloha Wanderwell 100 évvel korábbi teljesítménye, hanem a praktikus, hétköznapi nyúzásra alkalmas Fordok vevői előtt is tisztelegtek... Bevallom, hozzám is közelebb hozza a villanyautózást, hogy végre nem a marketing szempontok miatt fontos extrém teljesítmény és gyorsulás, hanem a célszerűség volt a fő csapásirány.

Hozzáadott érték

Ami képeken lélektelen, háztartási gép dizájnnak tűnt, élőben éppen annyival működik jobban, hogy elkezdjünk szimpatizálni vele. Már csak azért is, mert nem túl nagy, nem tűnik pazarlónak vagy öncélúnak. A lekerekített dobozforma jól ellensúlyozza a hűtőmaszk nélkül futurisztikusnak ható összképet. Utóbbi szintén szándékos húzás, lássák csak, hogy ez egy villanyautó! Említésre érdemesnek tűnik a hátsó oldalablak csíkozása, valójában egy kis fűszer, ami ha nem lenne, nem hiányozna. Cserébe úgy aerodinamikusak a felnik, hogy közben jól néznek ki.

Ez az utóbbi időben nem mindenkinek szokott sikerülni, ahogy a belső ergonómia sem, az emlegetett ID sorozatú Volkswagenekben például nem érzem magam igazán jól. Öröm, hogy Robert Engelmann csapata a letisztultság helyett a mindennapi használhatóság fonalát vette fel, és egy klasszikus autóbelsőt hozott össze. Körülölelnek, mégsem rabolják a helyet a formák, változatosak és színvonalasak az anyagok. A műszerfal és az ajtókárpit közötti nagy réstől eltekintve pontosak az illesztések, becsületes az összeszerelés, nemcsak a hangszigetelés miatt van síri csend.

Ezt nézd meg!

A műszaki háttér adja magát, ezért ki is használták a váltó és a kardántengely hiányát, és kitöltötték a helyet egy rekeszekben dúskáló dobozzal. A könyöklő alatti tálca, sőt még a pohártartó is kivehető, ide akár egy laptop vagy nagy üdítők is beférnek. Biztonságos helye van két telefonnak, és dobpergés, az integrált és az odabiggyesztett kijelzők közötti vitát is feloldották. A Sync Move fantázianevű képernyő egy elektronikus kapcsolóval igény szerint dönthető, alatta extraként még egy zárható rekesz is van, ahol kisebb értéktárgyakat rejthet és zárhat el a család.

Én ezt a jópofa, de nem forradalmi megoldások közé sorolom, a vezető elé helyezett, a jobb olvashatóság kedvéért leegyszerűsített kijelző fölött látható B&O hangprojektort viszont már a nem fontos, de menő kütyük halmazába teszem. A Volkswagen kapcsolók maradtak, mert az elektromos rendszer ezekkel működik együtt, a változtatás sok pénzbe került volna. A kisebb tengelytáv ellenére bőséges a lábtér, a rövidebb kasztni miatt ha csak pár literrel is, de elmarad az ID.4-étől a 470 (tetőig pakolva 536) literes csomagtartó, frunk biztonsági okokból nincs.

Nyári élmények

A töltőkábelt a raktér oldalsó rekeszébe tették a gyáriak, ennél láttunk már jobb megoldást is, alapvetően mégis praktikusnak tartom az Explorert. Felépítését és kisugárzását tekintve a Renault Scenic E-Tech versenytársa lesz. Így már nem is kell gondolkodnom, hol láttam utoljára szögletes kormányt. Tudom, hogy divatos, nekem nem jön be, viszont a mérete és a fogása tökéletes. Az ID-kben nehezen elérhető, ideális pozícióban ülve, mindkét oldalon könyökölve hosszabb útra is hajlandó lennék elindulni vele, pláne, ha kanyarog, mert hiába szintetikus, egy élmény vezetni.

Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztésbe is belepiszkáltak, hogy az érzés fordos legyen. Nem mintha az ID-knek nem lenne rendben a futóműve vagy a kormányzása, nekik mégis sikerült az egészet élettel megtölteni. Bátran belemehettem vele a Bled környéki szűk kanyarokba, az alacsony súlypont és az érzékkel finomhangolt kezelhetőség semleges és kiszámítható, egyben szórakoztató játékká tette a haladást. Ez egyformán igaz a hátsó- és az összkerékhajtású változatra, hibátlan aszfalton, nyári melegben semmi különbség nem érezhető közöttük.

Egy kis feltöltődés

Ez mutatja, mekkora különbség van egy villanyautónál az egy motorral 286 és a kettővel 340 lóerős teljesítmény között, és azt is, mekkora jelentősége van a nyomatéknak, ami mind a két változatban egyformán 545 Nm. A 77 kiló plusz nem olyan jelentős, az 1,1 másodperces különbség sem a 0-100-as sprintben. Csak kevesen érzik meg az eltérést 5,3 és 6,4 másodperc között, az viszont fontos, hogy a 2,1 tonna körüli tömeget csak úgy repíti a hajtáslánc, autópályán is kiegyensúlyozott, az egységesen 180 km/h-s végsebességgel még a németek is kiegyeznek.

Rugózási komfortja a műfaj felső ligájába sorolja, nem zavarta az örömködést kemény zöttyenés, igaz úthibák sem. Nem csak nekem fog tetszeni, hogy mindkét pedálérzet természetes, benzinesnek hihetnénk, ha nem tudnánk, hogy erre csak villanyautók képesek, ráadásként a továbbra is jelentős tömegét sem lehetett különösebben érezni. Szép teljesítmény egy rendes tömegautótól. A legjobbat még nem is mondtam, a közepes, 77 kWh-s akkuval az egymotoros kivitel a WLTP szerint 14 kWh/100 km alatti átlagra és 602 km megtételére képes.

Egyre elérhetőbb

Ez a legjobb konfiguráció, listaára 19 350 000 Ft (akciósan 18,2 millióért elvihető), két felszereltsége közül a gazdagabb Premium 1,45 millióval kerül többe, de adaptív Mátrix LED fényszórót, 19 helyett 20 colos felnit, elektromos működtetésű csomagtérajtót és hét- helyett tízhangszórós audiorendszert kapunk vele. A nem árnyékolható üvegtető csak a Premiumhoz elérhető 550 ezer forintért, a hőszivattyú majdnem ennyibe, 500 ezerbe kerül. Sajnos a 185 kW-os DC töltést csak az AWD-hez tartozó, 79 kWh-s akksival tudja az Explorer, a 77 kWh-s 135 kW-tal tölthető.

28 perc alatt így is felugrik 10-ről 80 százalékra, mégis jobban mutatott volna egy 150 kW-os adat. Ezen persze nem múlik majd a sikere, a nagy reménység Mustang Mach-E mellett tuti, hogy többen látnak majd benne fantáziát, mert ez egy sokkal életszerűbb csomag. Miközben a hagyományos autók megdrágultak, a villanyautók egyre elérhetőbbek lesznek, ezen segít az augusztustól rendelhető alapmodell. A 170 lóerős, 52 kWh-s akkumulátorral érkező hátsókerekes akciós áron 15 900 000 Ft-tól indul. Meglepő, de olcsóbb lesz a 243 lóerős plug-in hibrid Kugánál!

Az oldalról ajánljuk

Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

3 órája
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17