Az autók rántott húsa
Teszt: Skoda Kamiq 1,0 TSI 115 LE – 2024.
A komfortkaják verhetetlen királya a rántott hús. Nem tartozik a leggazdabb ízvilágú étkek közé, kissé unalmas, de mindenki szereti. Nem tartogat meglepetést, tudjuk mit ad és elrontani is nehéz. Egy biztos pont, amihez jó visszatérni. Az autók rántott húsa pedig a Skoda Kamiq.
A Kamiq sikerét mi sem bizonyítja jobban, minthogy a 2018-ben debütált, de 2019 második fele óta kapható modell túlszárnyalta a nála régebb óta kapható Kodiaqot, Karoqot és Enyaqot összesített eladási számban. Így mondhatni elvárt, hogy a Kamiq időközi frissítése is hasonlóan sikeres legyen.
Tojás, liszt, zsemlemorzsa
A finom rántott hús titka a bundában rejlik, amibe belecsempészhetünk különböző fűszereket, ha azt szeretnénk, hogy a végeredmény ne vasárnapi ebéd ízű legyen. Ilyen kis extra lehet a pirospaprika, egy kis kefir vagy fokhagymapor. A csehek viszont hűek a hagyományokhoz, a reformkonyha elmehet a francba – só, bors, más nem kell.
Így a faceliftes Kamiq külseje alig változott, de ami más, azt is nagyítóval kell keresni. A fényszórók és lökhárítók elöl-hátul egyaránt minimálisan változtak, oldalprofilja ugyanazt a felfújt Skoda Scala érzést adja, egyedül az alapáras 16 colos felnik dizájnja más. Viszont mindenképpen dícsérendő, hogy az alapáras fényezése ez az Atlanti kék, ami kimondottan jól áll a Kamiqnak.
A beltér is csak minimálisan változott, inkább csak a technológia lett modernebb. A tekerős klímát digitális váltotta (kivétel az Essence felszereltségnél), a mai képernyőméretekhez képest parányi központi kijelző nagyobb lett, a műszeregység pedig teljesen digitális. A 8,25 colos központi kijelzőnek a képe éles, a rendszer rajta pedig stabil, de annyira puritán, mintha az csak azért lenne, mert kell, így amint lehet, csak Android Autót és Apple Carplayt használjunk rajta, akár kábelmentesen.
A szövetborítású műszerfal dekorbetét a kevés újdonságok egyike, de abból is a jobb fajta, ami hangulatosabbá teszi az egyszínű belteret, ad neki egy nappali-szerű hatást – végülis én ezt éreztem rajta. Ugyan nem szokás ezt az elemet fogdosni, de tapintásra mégis minőséginek érződik. Ez pedig az autó csaknem minden elemére igaz, egy egyszerű, de stabilan összerakott autó érzését adja.
Az első üléssor mögött viszont csaknem változatlan a frissített Kamiq. Az ajtófalc miatt kényelmetlen a ki- és beszállás, de a fej- és lábtér még mindig elegendő. Kartámasz továbbra sincs, de legalább hátulra is jutott két USB-C bemenet. 400 literes csomagtere pedig sokak számára elegendő, főleg, hogy praktikusak a rejtett akasztók, oldalzsebek és az extraként kérhető rengeteg csomagrögzítő hálók.
A Kamiq kommersz, sótlan megjelenése és beltere ellenére van egy kellemes varázsa, amitől hosszútávon képes megszerettetni magát. A teszthét alatt egy negatív benyomásom sem volt, de kiemelkedően pozitív sem – és pont ezt vártam ettől az autótól: első ránézésre tudod mit ad, csakúgy mint a rántott hús.
A karaj elfogyott, csak csirkemell van
Ami sokak számára rossz hír lehet, hogy a frissítéssel kiesett a dízel a motorpalettából, a Kamiq már csak benzinesként kapható. Az 1,0 literes TSI evo2 95 és 115 lóerős verzióban kapható, míg a 1,5 literes TSI 150 lóerős.
A Kamiq főként városi és agglomerációs környezetben brillírozik. Ez a puhára hangolt futóművén, rövid áttételes hatsebességes kézi váltóján és könnyű kormányzásán érezhető igazán. A 115 lóerős verzió pedig akár fürgének is nevezhető, ha kétezres fordulatszám fölé pörgetjük, nagyjából innentől simogat minket a turbónyomás. Ez a fürgeség viszont 110 km/h felett kifullad, efelett erőtlennek érződik. De ezt legalább csöndben vehetjük tudomásul, ugyanis egészen 140 km/h-ig alig hallani a menetzajt.
Az autó vegyes fogyasztása papíron 5,5 l/100 km, nekem ez a teszthét alatt 6,6 volt. Ebbe viszont beletorzít a tény, hogy április elején tesztelt autón téligumi volt és erre az időszakra a napsütés és 20 fok feletti hőmérséklet volt a jellemző. Budapestről Szalajka-völgyig is elmentem vele kirándulni, erre 6,4 liter/100 km kellett neki.
A vezetési élmény abszolút hiánya miatt kissé húztam a számat a Kamiqkal kapcsolatban, de átgondolva valójában nem az élményt, hanem a komfortos utazást kell tőle elvárni. Ezt viszont teljes mértékben megadja. Nem élményt, hanem nyugalmat ad.
Olcsó hús?
A crossover piac nagyon telített, rengeteg opció közül lehet választani ebben a méretkategóriában, Volkswagen-konszernen belül és kívül egyaránt. A négyhengeres, másfél literes VW T-Roc 11,2 milliótól, a már-már elhanyagoltnak nevezhető Seat Arona viszont 7 milliótól kapható - ezzel a Skoda Kamiq a 8 milliós indulóárral a középmezőnybe kerül. Konszernen kívül pedig ott van a 11,5 millióról induló, de hibrid Toyota C-HR, vagy a hazai kedvenc Suzuki Vitara 7,8 millióért, lágyhibrid hajtással.
Drágálhatjuk a Kamiqot, de akkor minden új autót is. A modell gyártón belüli sikere viszont biztosan nem a magyar piacnak köszönhető, ugyanis 2022-ben csak 181 darabot adtak el belőle, tavaly pedig 500-at. Viszonyításképpen 2023-ban a B-SUV szegmensben a Vitara volt az első 4979 eladott darabbal.
A Skoda Kamiq frissítése nem hozott új ízvilágot, csak a megszokott recept alapanyagai mások. Annak a rétegnek való, akik érzelmileg nem akarnak kötődni autójukhoz, de a hétköznapokban támaszkodhatnak rá – legyen szó utazásról, kényelemről, pakolásról. De fontos számukra a magasabb üléspozíció, – így a Scala szóba se jöhet –, de az egy mérettel nagyobb Karoq már felesleges vagy éppen drága. Vagyis továbbra sem akar több lenni annál, mint a rántott hús: van nála szebb, jobb, ízesebb, nem a kedvenced, de biztos lehetsz benne, hogy jóllaksz tőle.