Alfának máshogy nincs értelme
Alfa Romeo Giulia Tributo Italiano - 2023.
Ha az európai autógyártás gatyára van vetkőzve, akkor az olasz meztelenül gubbaszt az oldalára fektetett, forgó kerekű Vespája tetején. A tömegmodelleken kilátszanak a Stellantis-bordák, hogy német, francia vagy olasz rajtuk a bőr, teljesen mindegy. Nem így a Giulia, mert a Giulia műszaki csemege, hosszmotoros, hátsókerekes, a közös Giorgio platform miatt inkább Maserati, mint nyamvadék Fiat. Vagy Peugeot. Vagy Opel.
De mivel Kínában már inkább hónapokban mérik a modellciklusokat, a szűk 10 éves Giulia mára inkább fosszília, mint csúcsmodell, múmia, aminek feltárása közben ősi mérgező spórák mentek az orromba. Ideiglenesen bayerzsolttá változtatott az autó, a magyar szókincs erjedékbűzös legaljával igyekeztem megdöbbenteni a srácokat a szerkesztőségben, micsoda egy váladékos fertelem ez az Alfa. De már elmúlt.
Na, mitől fél a BMW-s?
Ha én lennék a konkurencia, gyorsan vennék egy Giuliát, és szétszedném, hogy megnézzem, mi a fenétől ilyen jó vezetni.

Illetve nem egészen múlt el, mert a 2024-es mainstream standardok szerint tényleg elavult a Giulia. A motor és a kardán között egy pici szicíliai bácsi ücsörög egy hokedlin, és ráérősen tologatja a fogaskerekeket az abakuszán, miközben a konkurenseknél kvantumszámítógép kapcsolgat szuperpozíciókat a sofőr testzsírszázaléka, a kormányszögek és a motor üzemállapota alapján. Pedig ugyanez a 8 sebességes ZF máshol tud ügyes lenni, de normál városi használatban, ebben az Alfában tényleg lassú és nehézkes, le van maradva tíz évet. De erre még visszatérünk.

Ugyanez van a fedélzeti rendszerrel: a menürendszer ósdi, a tolatókamera képe egy pointillista festmény, a gyenge hardver miatt akadozik, késik az egész, közelebb áll a Videoton tévékhez, mint a mai iparági középhez, épp csak olyan piros kis tekerentyű pöcköt nem adnak hozzá, amivel a csatornákat kellett hangolni.
A facelifttel az analóg mérőket kiváltó digitális műszeregység néhány fokkal jobb, sokat dob rajta, hogy a három stílus/nézet között van egy dögös klasszikus – a Mustangnál csinálják ugyanezt, ott is működik. Teljesen igaza van a rajongóknak, amikor azt mondják, hogy mindez semmit nem számít, az Alfa Romeo nem egy tablet-márka, a gond az, hogy ez az autó itt, mármint az erősebbik benzines Tributo Italiano változat 24 millió forint, és 2024-re nagyon is eltechnobuzult közönségtől kéne elkérni ennyi pénzt – zseniális konkurencia ellenében.
Ámde
A Giulia a sebességgel arányosan rohamosan javul. Turbós létére a kétliteres négyhengeres kívánja a fordulatot, a teljesítmény egyenletesen épül fel, nem sokkal szabályzás előtt éri el a csúcs 280 lóerőt. Az olcsó villanylóerők korában ez nem is tűnik soknak, de ha az ember képes távol tartani magát a Quadrifoglio tébolyától, a 400 Nm nyomatékkal együtt tökéletes mennyiség – és valószínű, hogy több is az, mint 280. Sokat hozzátesz ehhez, hogy az autó könnyű, az alumínium blokk, futóműalkatrészek és ajtók, plusz a karbon kardán miatt összkerékhajtással is 1600 kiló körül mozog, a 2-2,5 tonnás plug-inek után olyan, mintha a Holdon szerpentinezne az ember.
Dobogókőre fel, Dobogókőről le, át a Pilisen. Azistenit. Dynamic-ban, tempónál rendbejön a váltó, az alu füleket pengetve még jobb. Elöl kettőskereszt-lengőkar, hátul multilink, ragad a kanyarba, gázadásra megpöccinti a hátulját a sperr, cigarettavégi zsarátnokként hullik az ívre. Az összkereket sem bánom, alapból 100 százalékban hátul hajt (ha nagyon muszáj, 60 megy előre), de még azt se, hogy nem lehet kikapcsolni a kipörgésgátlót, a végén még feltekerném magam egy fára, pedig híresen nem az a fajta vagyok.
Mit mondok a srácoknak? Hogy vissza az egész, tévedtem? Bayerből Csikós lett a Zsoltom, veszett jó ez az Alfa. Szarik a mainstreamre, nem álmos andalgásra van optimalizálva, de hogy lenne, olasz: nem vesz bukósisakot, nem villanycigit szív, hanem kapadohányt, dudál, mutogat, ordibál – jó, a hangja kicsit vánnyadt. A kínaiak meg csak frissítgessék naponta a vackaikat, ez 10 éve kész van.
És pont 10 éve nem is veszi igazán senki. Az eurómilliárdokért fejlesztett Stelvio-Giulia párostól több százezres évi darabszámot remélt az Alfa, ennek a töredéke sikerült. Utolérte a rossz hír, a korai Giuliák sorsszerűen megbízhatatlanok voltak, és mire rendbeszedték az autót, késő volt. A beszámolók alapján mára teljesen átlagos a szervizigénye, fikarcnyival sem rosszabb a németeknél, töréstesztje kiváló, megvannak a kötelező biztonsági bizbaszok, a fogyasztása sem kirívó, 10-12 literrel elvan, csomagtartója pedig éppen annyi, mint egy 3-as BMW-é – 480 liter. De annyira más karakter amazoknál, az Audinál és a Mercedesnél főleg, hogy nehezen látom a cross-shoppingot, viszont a számok rámutatnak, mire van igény manapság.
Úgy megy, ahogy egy Alfának kell, és úgy néz ki, ahogy egy Alfának kell: semmi Stellantis-csont, csak hús és zsír, amibe nő és férfi egyaránt a körmét vájná, nem véletlenül bámulják még ma is az utcán, láttam öreg bácsit a Giulia láttán a cserepes szájába harapni. A Tributo Italiano a diszkrét trikolórokkal és az eszményi füstszürke felnikkel a Quadrifoglión innen egy tökéletes csomag - feltéve, ha szeretsz gyorsan haladni. Hétköznapokra sem borzalom, de egyszerűen van arra nála sokkal jobb. A techsallangokat oldja meg a Stellantis, az Alfa feladata most az, hogy a fentieket átmentse a következő generációra. Különben nincs értelme.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
