Clarksonnak igaza volt!

Teszt: MG3 Hybrid+ – 2024.

2024.11.13. 17:12

A japánok és a koreaiak után ezúttal a kínaiak indultak Európa meghódítására. Őket is ugyanolyan kétkedés fogadja, mint egykor ázsiai szomszédaikat, csakhogy amíg Japán neve évtizedek óta összeforrt a minőséggel és precizitással, Kína sokkal inkább az olcsó vackok szinonimájává vált. Ebből a szempontból a frissen Európába érkezett kínai gyártóknak biztosan nehezebb lesz kivívnia az emberek bizalmát.

Bizonyára ez is közrejátszott abban, hogy a SAIC vezetői a nyílt támadás helyett tervet eszeltek ki: magukat valami egészen másnak álcázva, inkognitóban kezdték a nyugati offenzívát. Elvégre Odüsszeusznak Trójánál már bejött.

A faló az MG lett, amit 2006-ban megvásárolt a Nanjing-csoport, 2007-ben pedig bekebelezett a SAIC Motor. Most itt vagyunk 2024-ben, a taktika pedig működni látszik. Az új, kínai MG sikeresen beférkőzött Európa falai közé, és meglepően erős eladási számokat produkál. A kezdetben szegényes modellkínálat is szépen kiszélesedett mára: van már nagy SUV, kis crossover, kompakt elektromos kombi, és sportos elektromos hatchback is, de egy tipikusan európai modell – egy megfizethető ötajtós ferdehátú – még hiányzott a mezőnyből. Ezt a rést hivatott betömni jelen teszt alanya, az MG3 Hybrid+.

Kishal a cápák között

A feladat rendkívül nehéz, elvégre az európai piac egyik legtelítettebb szegmenségről, a kisautókról beszélünk. Olyan évtizedek óta bevált típusok uralkodnak itt, mint a Volkswagen Polo, a Toyota Yaris, a Peugeot 208, a Dacia Sandero, az Opel Corsa, a Skoda Fabia és a Hyundai i20, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Egy ennyire zsúfolt kategóriában egy új jövevénynek csak akkor van esélye a felszínen maradni, ha valami kiugróan jó ajánlattal rukkol elő.

Márpedig az MG3 Hybrid+ papíron nagyon meggyőző: 195 lóerős hibrid hajtáslánc, 4,4 literes fogyasztás, kategóriájában bőséges helykínálat és 7 év garancia? Már csak egy kellően alacsony ár, és kész is a győzelmi recept!

Ez már egy kicsit becsapós téma, ugyanis az MG3 elsőre nem tűnik olyan olcsónak. Sőt! A 8 millió 649 ezer forintos indulóár hajszálnyival több, mint amit egy hibrid Toyota Yarisért kérnek. Csakhogy amíg a japán kisautónál 11 millió forint a legmagasabb felszereltségi szint, a kínaiaknál 9,7 milliónál megáll a számláló. Cserébe LED fényszórók, 360 fokos kamerarendszer, kulcs nélküli ajtónyitás, fűtött első ülések, fűtött bőrkormány, hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, sávtartásra figyelmeztetés, holttérfigyelő, 16 colos könnyűfém felnik, automatikusan behajtható tükrök, 6 hangszórós audiorendszer, 7 colos digitális műszeregység, 10,25 colos infotainment rendszer, fedélzeti navigáció, vezetékes Android Auto és Apple CarPlay támogatás, MG Pilot vezetéstámogató rendszer és adaptív tempomat is jár.

Az MG3 tehát a kategóriájában nem kiugróan olcsó, de az biztos, hogy nagyon sokat ad a vevő pénzéért. Papíron tehát továbbra is minden rendben. Ha ez az európai álruhát öltött kínai jövevény még jó autó is emellé, nem kérdés, hogy remek vétel.

Clarksonnak igaza volt!

Jeremy Clarkson, még a legendás Top Gear-trió összeállása előtt saját autós műsort vezetett a BBC kettes csatornáján. A Clarkson's Car Years 2000-ben csupán egyetlen évadot és hat epizódot élt meg, de így is rengeteg izgalmas autóipari kérdést és problémát dolgozott fel. Külön epizód foglalkozik a szupersportautók felemelkedésével és hanyatlásával, a brit autógyártás bukásával, de arra is kitér, miért nem létezik tökéletes családi autó.

A sorozat legellentmondásosabb része azonban a második epizód, amiben Clarkson azt taglalja, hogyan hódították meg a világot a japán autógyártók, majd vesztették el mégis a vezető szerepüket. Clarkson végső következtetése az, hogy bár a japán autók műszakilag rendkívül kiforrottak, megbízhatóak és alacsony áron kínálnak kiemelkedő felszereltséget, egyszerűen nincs személyiségük. A legmenőbb sportautóktól kezdve a hétköznapi modellekig minden japán autó lélektelen, tömeggyártott tucatterméknek érződik, amiben egyszerűen nincs meg az a szenvedély, az a karakter, ami a legtöbb európai márka sava-borsát adja.

Persze a világ sokat változott azóta, Clarkson szavai pedig egyre kevésbé állják meg a helyüket. Ennek ellenére tény, hogy fenti korszakon valamivel később a koreai gyártóknak is át kellett esniük, most pedig minden jel arra utal, hogy a történelem harmadszor is megismétli önmagát.

Az MG3 külseje ugyanis olyan, mint az összes többi Európában kapható kínai autóé: semmilyen. Sportosnak nem sportos, vagánynak nem vagány, aranyosnak nem aranyos, cserébe viszont nagyon ismerős. Nincs mögötte határozott dizájnkoncepció, üzenet vagy szenvedély. Tökéletesen tükrözi a kínai márkák hozzáállását: az autógyártás csak egy üzlet, az autó pedig csupán egy termék.

Persze mindez annak az eredménye is lehet, hogy a kínaiak még nem egészen tudják, mi kell az európaiaknak. Mi ilyenkor a teendő? Le kell másolni a többiek házi feladatát! Egy elcsent részlet innen, egy kölcsönzött ötlet onnan, majd még egy amonnan. Csakhogy ha a kékhez sárgát és pirosat is keversz, szürke lesz a végeredmény.

A különbség olcsó és silány között

Belül már valamivel jobb a helyzet. Szokványos modern autóbelsőt kapunk, de az összkép valahogy mégis sokkal egységesebb, mint a külsőnél volt. Forradalmi megoldásokra persze itt sem kell számítani, érezhetően a funkcionalitás a vezérelv. A legyen minden fekete, mert abból nem lehet baj hozzáállás tagadhatatlanul jelen van, de az összképet minimálisan színesíti az itt-ott felbukkanó narancssárga varrás. Jópofa részlet még a szellőzőrostélyok között végigfutó díszítőcsík, ami elsőre szövet benyomását kelti, de sajnos ahogy majdnem minden más, ez is műanyag.

Ezzel nem feltétlenül lenne gond. Elvégre ez a szegmens sosem a prémium kárpitról volt híres, és a jelenlegi Toyota Yaris belseje is kész fekete műanyag bemutatóterem. Csakhogy amíg a japán apróság egy olcsó, de minőségi autó benyomását kelti, az MG3 inkább silánynak érződik. Erről kisebb részben a dizájn, nagyobb részben az anyaghasználat és a felhasználói élmény tehet.

A középkonzollal például érezhetően nem tudtak mit kezdeni a dizájnerek, terveztek hát rá egy gigantikus forgatható váltógombot, rajzoltak köré egy nagy zongoralakk pocsolyát, majd az egészet körbevették a legolcsóbb fekete műanyaggal. Ha ez nem lenne elég, az összes utastéri gomb és kapcsoló minőségérzete rettenetes. Legyen szó a kormányon elhelyezett kis joystickokról, a középső gombsorról vagy az említett váltóról; megnyomni, eltolni, elforgatni mindegyiket szivacsszerű, bizonytalan, kellemetlen élmény. Ezen pedig a lassú infotainment rendszer sem segít.

Többször előfordult velem, hogy megnyomtam egy gombot a műszerfalon, de nem történt semmi. Mivel a kapcsolási érzet borzalmas, először azt hittem, nem voltam elég határozott, de a képernyőn végül mégiscsak megjelent a kívánt menü, a maga komótos tempójában. A fedélzeti navigáció utasításait is érdemes fenntartásokkal kezelni. Engem annak ellenére is vígan felvitt az M7-esre, hogy kifejezetten az ellenkezőjét állítottam be.

Jó autó a felszín alatt

Az MG3 azonban mindezek ellenére mégis valami olyat tud, ami manapság egyre ritkább: jó vezetni! Normál, hétköznapi használat mellett az üléspozíció remek, a kormány kényelmes, a pedálérzet pedig kifogástalan. A hibrid hajtáslánc is észrevétlenül teszi a dolgát, de a legnagyobb meglepetést számomra mégis egy olyan elem szolgáltatta, ami hagyományosan a kínai autók gyengéje.

Ilyen zseniális futóművel már rég találkoztam! Szinte bármilyen útviszonyok között remekül csillapít, de közben mégis beton stabilan tartja a karosszériát, még sportos vezetésnél is. Emellé az autó remekül fordul: nem tolja az orrát, nem dobja a hátulját. Arra megy, amerre a kormány áll, kész.

Normál használat mellett a hajtáslánccal sincs probléma: a 102 lóerős, 1,5 literes benzinmotor, a 136 lóerős villanymotor és a 3 fokozatú automata váltó remek összhangban, erőteljesen dolgozik együtt. A fogyasztás is kedvező: a teljes tesztidőszak átlaga nekem 4,9 literre jött ki, de kis odafigyeléssel egy közepesen hosszú út alatt a 4,5 litert is sikerült elérnem. Ez már csak hajszálnyira van a gyári 4,4 literes értéktől.

Mindez azt eredményezi, hogy ha az éjszakai sötétben nem látszik a silány beltér, huligánkodás helyett pedig nyugodtan autózunk a városi vagy országúti forgalomban, az MG3-at őszintén jó vezetni. Csak hirtelen gyorsítani ne kelljen!

Ha álló helyzetből indulunk kövér gázzal, még nincs probléma: a gyorsulás többnyire egyenletes, még ha az elektronika egy darabig fél is a kerekekre engedni mind a 195 lóerőt. Ha azonban menet közben adunk padlógázt, a jelenetsor inkább komédiába illik: az azonnal reagáló elektromos motor szépen elkezd húzni, és néhány pillanatra az 1,5 literes négyhengeres is felbőg, majd hirtelen csönd lesz. A váltó ugyanis csak gondolkodik, töpreng, ábrándozik, majd körülbelül 1,5-2 másodperccel később ráeszmél, hogy bizony vissza kellene váltani. Ezután már hangosabban bőg a belső égésű, de még mindig várni kell egy kicsit, hogy tisztességesen meginduljon a durván 1300 kilós karosszéria. Mindez azt eredményezi, hogy az autó rendkívül darabosan gyorsul, az elméletben 195 lóerős csúcsteljesítmény pedig ritkán érződik 150-nél többnek.

Nem rossz, de a jó nem ilyen

Az MG érezhetően próbálkozik, de valahogy mégsem az MG3 Hybrid+ lesz az a modell, ami elhallgattatja a kínai autók szkeptikusait. Nincs vele komoly baj, inkább az éretlenség, kiforratlanság érződik rajta.

Ne feledjük el, hogy bár most minden erről szó, nem csak az európai gyártóknak lesz nehéz megküzdeni a kínai offenzívával, a kínaiaknak sem lesz könnyű megvetnie a lábát az európai piacon. Mindkét fél számára hosszas tanulási folyamat lesz ez az időszak, az MG-nek pedig még időre van szüksége, hogy végképp elfogadtassa magát.

Az oldalról ajánljuk

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

1 órája
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08