Sorhatos dízelmotorjával és a Mazdától megszokott klasszikusan autószerű belsejével az űrhajó szerű új autók között az új CX-80 vasmacskaként kapaszkodik a szilárd talajba.

Belsőégésű motoros, ráadásul még dízel is és sok hengeres? Micsoda felelőtlenség ez 2025-ben! És a Földre ki gondol? Szörnyű gaztett egy ilyen dinoszauruszt árulni még, amikor már mindent meg lehet oldani elektromossal is! – Aki így gondolkodik ma, annak nem érdemes tovább olvasnia, nem venném a szívemre, ha bármilyen egészségügyi problémákat okoznának a következő sorok. Mindenki másnak íme, a Mazda CX-80, egy rendhagyó sorhatos dízel csatahajó!

Ha rövid az SUV-d, toldd meg 25 centivel!
Nem a szemed csal, valóban minden irányból ismerős modell, mégiscsak más. Úgy nyúlt hozzá aMazda a CX-60-hoz, mintha hozzá se nyúltak volna, hogy elkészüljön a nagyobb testvér. Elölről és hátulról teljesen azonosak, még az első ajtók is ugyanazok, a B oszloptól hátrafelé kell keresni az újdonságokat.

Feltűnően hosszabb, a kereken 25 centit toldottak bele a tengelytávba, 2,87 méterről 3,12 méterre növelték, a teljes hossz is pont ugyanennyivel változott, öt milliméter híján eléri az öt métert. Ha eddig furának láttad a CX-60 arányait, most lehetne igazán jó a forma, de valahogy még mindig kilóg a lóláb. Nehezen tudnám körbeírni, mi vele a gond, de a szememet még mindig zavarja valami. Talán a szélesség vagy a látványosan hosszú hátsó ajtó.
Kiválóak a részletei, bejön a géptető hossza is, amin egy C130 bármikor fel tudna emelkedni, az első kerekek és az ajtó közti szünet pedig jelentős szusszanásnyi időt ad, mielőtt elkezdene hullámozni a szemem az oldalsó paneleken. Jók a szűk ledes fényszórók, az aprólékos hűtőmaszk és nálam az új metál bronz fényezés is működik a nagy testtel.

Tisztességes motor
Soros hathengeres dízelmotort dugtak az óriási géptető alá, amit egy pillanatig nem akart elrejteni a Mazda, sőt, az az érzésem, hogy szándékosan előtérbe is helyezték. A műszerfal bal oldaláról hallom felhörrenni a 3,3 literes dízelt, ahogy beindítom, mintha egy kis hangszóróból szólna. A szabálytalan dízeles köszörülés szabályosan jelenik meg minden alkalommal, valahogy bevezették az utastérbe a hangját.

Igazi arculcsapás ez a rengeteg új villanyautó és hibrid között, mégis valahogy megnyugtat a motor hangja. Nem hibáztatok senkit, aki ezt túl nyersnek találná, mégis, aki szeret hallani ilyen mechanikai zajokat, annak ez kedves lesz. Néha azon kapom magam, hogy csak úgy kihúzatom lámpától elinduláskor, vagy gyorsításkor, hogy halljam. Nem érdekel a sebesség vagy a gyorsulás (0-100 km/h 8,4 s), egyszerűen tetszik, ahogy a sorhatos szól. Ez ilyen audiofil dolog, jó hallani a 3,3-ast.

Ércesebb egy átlagos modern dízelnél, mert a Mazdánál trükkös dugattyúkat használtak. Egy átlagos dízelmotor dugattyútetején egy gyűrűt látnánk, ami így egy örvénylés teret hoz létre a keverék számára. A 3,3-as Skyaktiv-D esetében ebből kettő szerepel, vagyis az égéstérben egyszerre két szinten gyullad be a keverék. Ezt találták ki a hatékonyabb égés számára, ami a fogyasztásnak tett nagyon jót, hangban pedig kihozta belőle ezt a nyers orgánumot.

Nagy lökettérfogatból nem túl sok lóerőt, 254-et hozott ki a Mazda, az 550 Nm nyomaték már komolyabban hangzik. Kevésbé az erő, inkább a hatékonyság és a fogyasztás a szempont, ami gyárilag 6 liter alatti érték, a valóságban pedig 7,2 liter tankolás szerint, ami kimondottan jó, főként városi használat mellett. Ugyanezzel a motorral CX-60-ban sikerült 3,4 litert fogyasztani tankolás szerint spanyol hegyvidéki utakon, szóval tényleg döbbenetesen takarékos.

Egyébként megy is tisztességesen, ebben a tesztautóban már a nyolcfokozatú váltó is tökéletesen működött. A két kuplungcsomaggal és egy 17 lóerős villanymotorral működő szerkezet nem egyszerű és a szoftverezésével küzdött is a Mazda az első autókban, most viszont minden rendben volt vele. A CX-80 csak összkerékhajtású lehet, így ebben is dolgozik.
Igényes futómű
Elöl dupla lengőkaros felfüggesztést kapott alumínium alkatrészekből, hátul pedig szintén többlengőkaros multilink. Érzésre is hatalmas autó, fölényesen mozog, mint egy limuzin, imádom az ilyet. Messze áll tőle a sportosság, amit a több mint kettőt forduló volán is hangsúlyoz, ez egy anyahajó, nem cirkáló.
A hazai utakra lehetetlen futóművet tervezni, ha sikerül, az is csak a véletlen műve. Sajnos a CX-80 nem tartozik közéjük, miután a sorozatos úthibákat hangos és nyers dübbenésekkel közvetíti az utastér felé. Főként azért zavaró ez, mert általában kiváló bent a csend és a futómű minden tekintetben teszi a dolgát. Stabil jármű minden környezetben, még ha húzogatom is a bajszát, nem igazán hibázik.

Fékezgetéssel egyengeti a kanyarstabilitást az ívbelső hátsó keréknél és csak nagyon fagyos szakaszon volt hajlandó hangsúlyosan hátsókerekesként viselkedni. Semmi sem kívánja benne igazán az izgága viselkedést, mégis minden mozdulatában érezni valamennyit abból a közvetlen bizsergésből, amiért a Mazdákat szeretni lehet.

Otthonosan klasszikus
Könnyen érzem benne úgy magam, mint egy 15-20 éves autóban, ez a beltér legalább annyira “klasszikus”. Teljesen hagyományos az elrendezés, vannak jól kattanó gombok, egy teljes értékű, gombokkal kezelhető klíma panel tökéletesen elegánsan beépítve, és egy 10 colos, egyáltalán nem hivalkodó és uralkodó képernyő, ami érintős, mégis kapott kezelőszervet.
Általánosan jó az anyaghasználat, jellegzetesen mazdás a kidolgozottság és a részletesség is, összereteltség szempontjából csak a hátsó plusz két ülés felől hallottam indokolatlan zörgéseket. Irtózatosan tágas, a plusz 25 centivel már a második sorba is megérkezett a lábtér. Pont annyi, hogy még előre tolva is elférek úgy, hogy a harmadik sorba is be tudok ülni. Leghátul már nem kényelmes, de rövid távon azért túl lehet élni.
258 liternyi raktér marad hét ülés mögött, néhány hátizsáknak elég, lehajtott harmadik sorral pedig 687 literes a tér. Állítható a középső sor üléseinek dőlésszöge, ha pedig nincs szükség ennyire, hatüléses foteles változat is létezik, középen akár szekrény is lehet, amiben hasznos tárolókat találtok.

Csatlakozó jut majdnem mindenkinek, összesen hat USB-C-t számoltam össze, de simán lehet még több is. Fedélzeti wifi és bluetooth már szintén nem újdonság, a vezeték nélküli Apple CarPlay pedig továbbra is egy rendkívül hasznos funkció. Ezekben a bőr ülésekben bármikor szívesen üldögélek, bár a sötét utastér hangulata nem a legjobb. Ezért lehet jobb választás Homura helyett a Takumi, ami a japán sódzsikhoz hasonló borítást kap a műszerfalra és törtfehér bőr üléseket. Tudom, hogy hétköznapra nem mindenki szereti, de megéri inkább vigyázni rá, annyival jobb a hangulata.

Számokban
20,6 millió forintról startol a dízel összkerékhajtással, és 23,9 millióról a plug-in hibrid. Ez egy Homura Plus, amihez járnak a bőr ülések, a nyitható üvegtető, Bose hifi, 360 fokos kamera rendszer és az összes vezetéstámogató rendszer a távolságtartó tempomattal, sávtartóval, holttérfigyelőkkel és apróságokkal. Összehasonlításként Skoda Kodiaqot érdemes nézni, ami 18,2 millióról indul dízellel, vagyKia Sorentót, ami 18,7-ról.

Csak hibrid kapható a Santa Feből hét üléssel 24,2 millió forintért és szintén benzinesként érhető el a Volvo XC90 34 millió forinttól. Innen nézve a Mazda arányaiban sok helyet ad a pénzéért remek minőséggel és hamisítatlan stílussal. Hozzáteszem, ekkora dízelmotort prémium márkákon kívül más nem kínál, így akinek ez vonzó nem lesz kérdése. Én nem hibáztatok senkit, akit elcsábít. A legtöbb új autó között kimondottan klasszikus és elegáns érzés fog el benne, ez pedig eléggé megnyerő.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
