Nosztalgiaháború
Adatlap Mini Mini II Cooper D - 2007
Adatlap Fiat 500 1.4 16v Lounge - 2007
Milyen szép, ahogy ott feszítenek egymás mellett ezek ketten! Európa autós albumának talán legtöbbet nézegetett fekete-fehér fotója, felfrissítve, kiszínezve, digitálisan újrakeverve, 3D-ben, itt, Magyarországon, a gazdagréti lakótelep parkolójában.
A
nemzetközi bemutatón már vezettük a kis olaszt, de hivatalos tesztautót talán
januárban kapunk a Fiattól.
Hogy is bírnánk olyan sokáig várni, évek óta nem volt ilyen markáns
megnyilvánulása Európa autóiparának, mint ez az 500-as. Folyton
csak hitegettek a
Trepiuno tanulmánnyal, a reklámkampányt már hónapokkal a gyártás
megindulása előtt elkezdték, annyit sulykolták, hogy lesz, hogy már el
sem hittük, hogy tényleg. És most tessék, itt van, az olaszok
feltámasztották az egyik valaha volt leg
kisebbnagyobb legendát, a csinkvecsentót, és pár napja
szépen el is nyerték vele a
2008-as Év Autója címet.
A hasznaltauto.hu adatbázisában már most ott figyel pár 500-as. Van pár kamu hirdetés, melyekben csak rendelhetőként szerepel az autó, de találtunk két vérkomolyat, igazi kocsikkal. Feldobtunk egy ötszázast, és a fehéret választottuk. Felhívtuk a kereskedést, mondták, hogy menjünk nyugodtan, próbáljuk ki bátran. (Köszönjük a lehetőséget a SolCar-nak! )
Miután megvolt, ott várt ránk az 500-as, vad vita vette kezdetét a szerkesztőségben: mit vigyünk mellé mércének? Jómagam a racionalitás jegyében valódi városi kisautóra gondoltam, mondjuk egy C1-re, 107-re, Aygóra, uram bocsá’ Sparkra. A múltba szívesen révedő kollégák inkább egy eredeti 500-ast, vagy legalábbis egy Kispolszkit küldtek volna az újdonság mellé, hadd lássuk, mennyivel van kevesebb vas, több plasztik egy új kis Fityóban. Végül a legtriviálisabb megoldás győzött: uszítsunk rá egy Minit. Drágább, magasabbra pozicionált, de tagadhatatlanul ugyanaz az alapkoncepció ihlette.
A BMW Magyarország épp tudott is szolgálni egy új Minivel, egy dízel Cooperrel. Vajsárga test, fekete tető, fekete küszöb, fekete sárvédőívek, fekete tükrök: nem a legattraktívabb színkombináció, de visszafogottságában is mutatós, elegáns ékszer. És milyen jó autó!
A BMW a Mini feltámasztásával nem egyszerűen csak csinált egy retroautót, de mindjárt példátlan piaci sikersztorit írt. Ki hallott még olyat, hogy egy nosztalgiaszörfölés ennyire bejöjjön: az újkori Mini megért egy komplett generációváltást. Az első szériát 2001-től 2006-ig gyártották (illetve a kabriót még most is), az újnak állítólag minden porcikája más.
A BMW Vecsésen székel, az 500-ast a Budaörsi úton kellett felvennünk. Élmény volt átminizni kelet-Pestről nyugat-Budára. Kényelmes ülések, sportosan feszes futómű, direkt kormányzás, elegendő nyomaték és teljesítmény a Cooper jelzéstől elvárt fürgeséghez. (Az elődmodell kompresszoros csúcsváltozata és a mostani legerősebb, az 1,6-os turbómotor persze sokkal jobban tol, de sokkal többet is eszik velük a Mini.) Mindössze egy zavaró jelenséget lehet felróni az autónak: a dízelmotor csúf kerregését. A dízel BMW-k valahogy szebben, fojtottabban szólnak.
A remek műszaki alapok élvezete mellett leginkább csak a piros lámpánál jut idő egy Miniben a belsőt csodálni. Ilyen nem volt, és nem is igen lesz, hogy szépség, stílus és funkcionalitás ilyen zseniálisan találkozzon. Kezdjük mindjárt ott, hogy a szép és kicsi autóban kényelmesen el lehet férni elöl-hátul (181 centi és 98 kiló nem panaszkodik maga mögött).
A lapostányér méretű sebességmérőt legszívesebben kiakasztanám dísznek a konyhában, de nem csak szép, leolvasni is folyamatosan le lehet a szemünk sarkából. A Mini-embléma formájába rendezett klíma- és rádiókonzol hamar átlátható, megszokható. Nagyon elegáns a gombbal nyitható kesztyűtartó. Az egyetlen buta hiba, hogy a kézifékkar belever a lehajtott könyöklőbe.
A legjobbak pedig a gombok. Amik nem gombok, hanem kis pöckök, egy sor a tetőn, egy lent középen, a raliautók utólag bekendácsolt kapcsolótábláit idézve. De gombok, nem kapcsolók, hiszen nem áramot adnak fogyasztóknak, hanem jelet az elektronikának. Például a beltérvilágítás pöckét le is, fel is billegtethetjük: egy pöccintés egy impulzus. És ha már beltérvilágítás. A tükör alatti és a B-oszlop tetején lévő kis lámpák színe az egyik kis pöcökkel változtatható, nagyjából rózsaszíntől ibolyáig. Hangulatfüggő háttérvilágítás éjjeli krúzinghoz, fantasztikus.
És akkor egyszer csak megérkeztünk az 500-ashoz. Ami külsejében ugyanaz, csak más. Tessenek megnézni: világos test, sötét tető, tökegyforma tükrök, még a lámpák formája, a világítótestek elhelyezése is hasonló. A Mini kicsit szélesebben terpeszt, az 500-as kicsit magasabbra nyúlik, előbbi inkább sportos, utóbbi inkább konzervatív öltönyhöz vagy estélyihez tervezett kiegészítő.
A Fiat nem teljesen önálló, eleve retrócuccnak fejlesztett modell, hiszen a Panda alapjaira épül, mégis, még hitelesebben idézi ősét, mint a Mini a sajátját. Külsejével azonnal levett a lábamról, ez a kisautó talán abszolúte is csinosabb a német-angolnál. Tökéletesen hozza az ötven éve bemutatott ősatya formáját, de a mai divatnak megfelelően semmi kiálló, lelógó dolog (lökhárító például) nem bontja meg az egy tömbből faragottságot.
Na de végül is most akkor hát melyik a jobb? Rögtön megmondjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
