Ajjaj, sóhajtottam fel, amikor megláttam a tesztautót. Hiszen hosszú combú és hajú, vékony, szőke, erősen festett lánynak kellene lennem, hogy méltóképp értékelhessek egy piros, alapmotorral szerelt A3-ast. Aztán együtt töltöttünk pár napot, párszáz kilométert, és ha nem is mondom, hogy valaha ilyen autóra vágyom majd, megtanultam együtt élni a géppel. Igazából nem rosszabb, mint egy 1.4-es ötös Golf. Nem is igen jobb.
De szebb! Kevés autó képes az A3-nál agresszívabb arckifejezéssel firtatni a forgalmat. Sportautósan mélyre húzott krómkeretes légbeömlő, gonoszan szűkülő szemek, félelmetes ködlámpák a két alsó sarokban - igazi belső sáv-takarító szörnyeteg. Oldalról is kellemesen erőszakos a látvány, az A3 övvonala meredeken emelkedik és Volvósan masszív érzetet sugározva hajlik az ablakokra. A küszöb spoiler nélkül is elég súlyos, tömör ahhoz, hogy sportosnak hassék. Az elöl- és oldalnézeti látvány megtervezésébe kissé belefáradhattak az ingolstadti mérnökök, a far már icipicit jelentéktelennek hat, nem durvább egy alapkivitelű Seat Leon fenekénél.
Tesztautónk látványos külsejéért Neckersulmban is találunk felelőst, itt székel ugyanis a Quattro GmbH, az Audi gyári tuningműhelye. S-Line felszereltségű A3-asunk itt kapott sportfutóművet, 17 hüvelykes alufelniket és kis táblácskákat az oldalára. A különleges kivitel belső jellemzői: állítható gerinctámasz az első üléseken, bőrrel bevont kormány, váltógomb és kézifékkar. Nem is mondhatok többet: annyira szép és annyira sugallja a gazdagságot, hogy a lámpáknál mindig nekem kínálták fel először megvásárlásra a Fedél Nélkült.
Mit is mond az Audi magyarországi honlapja az A3 Ambition-ről? " A sportosság és dinamikusság érezhető és látható az új A3 Ambition-nál. A sportülések, a sportfutómű, és a 3 küllős bőrkormány biztosítják a sportos vezetés élményét." Valóban, elöl McPherson, hátul négylengőkaros futómű lapul segédkerettel és keresztstabilizátorral, ami kitűnő útfekvést ad a kocsinak. De a sportautó-építés sajnos nem ilyen egyszerű. Nem árt, ha az ülések és a kormány mellett egy jó motor is támogatja kicsit ezt az élményt. A tesztautóban nem támogatta.
Hitetlenkedve lapozgattam a prospektust: 2004-ben ilyen? Nyolcszelepes motor egy ilyen presztízskirály autóban? Pedig tényleg. És egy vezérműtengely. A technikai veterán 102 lóerőt és 148 Nm-t képes produkálni, ami még tán nem is lenne rossz, ha nem nehezedne szegényre 1205 kilogrammnyi tömeg is, ráadásul. Állítólag 185 km/h végsebességre is képes, amit nem volt türelmem kipróbálni. Annyit tanúsíthatok, hogy 160-nal még képes tartósan suhanni, az autópályán még emelkedőn is csak néha kellett félrehúzódnom egy-egy Astra vagy Fiesta elől.
Kanyarokban, országúton könnyen meghasonlik az 1.6-os Ambition pilótája: ilyen jó futóművel ennyire óvatosan haladni?! Ha lendületből beesünk egy-egy sodrós kanyarba, mindjárt kiderül, milyen stabil és jóindulató az A3. Egy szerpentin - szigorúan lefelé - kifejezetten kellemes élmény. Ja, a kitörésgátló kikapcsolható, nem mintha lenne jelentősége, csak úgy mondom.
A katalógus 11,9 másodperces gyorsulásról számol be nulláról százra. Nem is vitatom, nem mértem utána, de az biztos, hogy sokkal többnek tűnik. A gyorsulás mindenképp hatékony, a 205-ös gumik hasztalan elforgatására ennek a motornak alig van esélye. Nagyon szép, kellemesre fojtott, mélyen dörmögő motorhang mellett gyorsíthatjuk az autót, de valódi, háttal és szemmel érezhető eredmény annál kevesebb mutatkozik. A motor 6500-nál kíméletlenül tilt, egyesben ekkor 52-vel, kettesben 92-mal haladunk - ülhetnénk sok mindenben, ki gondolná, hogy ez a sportos vezetés élménye. Ellenben van szinte takarékos vezetés élménye: 7,2 liter 100-120-as országúti, 130-140-es autópálya és némi városi menetre nem rossz. Azonban vigyázzunk: a klíma bekapcsolására a fedélzeti számítógép fogyasztásmérője azonnal felsétál egy liternyit.
Ha ehhez a szűk nyolc és félhez hozzáteszünk még egy litert, akkor pedig már annál a fogyasztásnál járunk, amit az Octavia RS 180 lóerős turbómotorja produkált másfélszeres sebességek és kétszeres gyorsulások mellett. Igaz az mégsem Audi. És 6 022 000 forint, tehát olcsóbb vagy kétszázezerrel. Xenonnal. Bocs.