Szegény Audi A3! Mindig mostohagyerek volt az igazgatói, a miniszteri és a menedzseri nagytestvérek árnyékában. Az elmúlt egy évben bárhogy is néztük, a 2,0 FSI, és az 1,6-os benzinmotorral is arra a következtetésre jutottunk, hogy legkönnyebben a túlárazott Golf jelzővel jellemezhetjük. Az Audi most ezen próbált változtatni, mikor megalkotta a Sportback fantázianevű, jelentősen átalakított ötajtóst.
Az első és legfontosabb változás, hogy az új tepsiorr-divatnak megfelelően a legkisebb Audi is - remélem az A2-esről már csak múltidőben beszélhetünk - megkapta a nemrég az A6-ossal bevezetett Singleframe fantázianevű, óriási trapéz alakú krómkeret által ölelt fekete hűtőmaszkot. Bár ezt a formát korábban is sejteni lehetett az A3-as orrában, a lökhárító most az egységes márkadizájn jegyében szerényen félrehúzódott, utat engedve az óriási szájnak, ami mintha az autó rendszámtábláját készülne felfalni. Ez annál is inkább elképzelhető, mivel az összehúzott szemek mellett már szinte látni, hogyan ráncolja a homlokát az új Sportback.
Oldalról, miután felkészítettek minket a látványra, senkit sem ért váratlanul, hogy a megszokottnál több ajtóval találkozott. Az ajtók mennyiségének növekedésével együtt az oldalablakok száma is gyarapodott. Hely van bőven, bátran lehetett újabb üvegfelületekkel bővíteni a képet, ugyanis a háromajtóshoz képest - változatlan tengelytáv mellett - 83 mm-es hossznövekedést eredményezett az ajtószaporulat. Igaz ebből 15 mm az új hűtőmaszk kialakításának köszönhető, amely többlet funkcionálisan úgymond elhanyagolható. Így a hátsó túlnyúlás 68 mm-es gyarapodása az, amivel bátran büszkélkedhet a Sportback. A 20 literes csomagtér növekedéssel 370 liter egyenletesen terülő anyagot szállíthatunk a csomagtartóban, aminek ajtaján újabb formai változásokat lehet tetten érni.
Mint ahogy az A4-es , úgy az ötajtós A3 is megkapta az új formavilágot képviselő, rövid egyenesekkel határolt, mégis igen tetszetős, befelé szűkülő lámpatesteket. Aki eddig el-el aludt egy A3-as után cammogva a reggeli dugóban, annak most azzal a jó hírrel szolgálhatok, ezentúl még a kávét is megspórolhatja, ha sikerül egy Sportback mögé keveredni. Ilyenkor aztán elmerenghet a lámpák gyönyörűsége mellett a lökhárító alól előkandikáló kipufogócsöveken is, melyeket az egyre inkább elterjedő lökhárító alá rejtő divattal szembeszállva az Audi szándékosan, szinte kihívóan továbbra is az üldözők orra alá tol, az erő és hatalom fitogtatása jegyében.
A túlnyúlás növekedése és a Sportback szó tökéletes érvényesülése miatt a csomagtérajtó felső vonalához egy a háromajtósénál meredekebb hátsó ablak vezet. Innen egy-egy tetőbe integrált léc követésével juthatunk vissza az oldalajtók fölé, amelyek célja, hogy megkönnyítsék a tetőbox és a plusz csomagok makulátlanul dizájnos, és az autó lényének megfelelően stílusos elhelyezését. A sportos pakolás végeztével tágra nyithatjuk mind a négy ajtót és megpróbálhatunk beülni - akár öten is - a megújult utastérbe. Hely van bőven. Bár a hátsó ülés középső része nem éppen az utascsalogató forma jegyében született, fejtámla és biztonsági öv azért ehhez a púphoz is jár.
Ezzel szemben lábtér látszólag bőven áll rendelkezésre, még egy 180 cm körüli vezető is könnyen beülhet maga mögé, amiben az első ülések hátulján kialakított térdtartó vájatok is segítségére vannak. Igaz a bemutatón diszkréten hallgattak a pontos méretekről, de a hely növelésének céljából - az azonos tengelytáv miatt - csak a hátsó ülés helyzetével játszadozhattak a mérnökök. Ez a játékosság a vezetőülésben is megfigyelhető. A Singleframe motívummal díszített kormány hivatott percről percre eszünkbe juttatni, hogyan is néz ki autónk elölről, így sosem feledhetjük, miért is menekülnek fejvesztve az autópályán utolért közlekedőtársak, egy A6-ost gyanítva a kis A3-asban. A műszerfal többi része már nem okozhat ilyen meglepetést. Legszembetűnőbb változás, hogy a klíma kicsit feljebb, a rádió lejjebb, a pohártartó és a vészvillogó kapcsolója pedig legfelülre került, amitől a középkonzol sokkal harmonikusabb képet fest, nem beszélve arról, hogy végre a klíma által befújt hideglevegővel folyamatosan hűthetjük italunkat.
Arról pedig, hogy menet közben ne csak hidegen, hanem illemtudóan a helyén, a pohárban is maradjon az üdítő, háromféle futómű gondoskodhat. Mindegyiknél elöl könnyűfém konstrukció, hátul négy lengőkar áll a komfort és a stabilitás szolgálatában. Az alapváltozaton kívül egy 15 mm-rel ültetett normál sportfutómű és egy 25 mm-es S-line változat található az Audi stabilitásfejlesztő részlegének kínálatában. Ezekhez szorosan kapcsolódik a szériában szerelt, oldalszélben és döntött úttesten az egyenesfutásról gondoskodó automatika, amely szükség szerint a szervokormány elektronikus vezérlésébe is beleszól.
Ilyenkor bátran kapcsolhatunk egyet és kezdhetünk vidám előzésbe, mivel reményeim szerint szélárnyékba kerülve a kerekek ismét egyenesbe állnak. Ebben a vidám kapcsolásban hagyományos, tiptronic vagy DSG rendszerű váltó segít, amelyek közül már csak az alap 1,6-oshoz és az 1,9-es TDI-hez járó kézi kapcsolásúak ötsebességesek. A hatsebességes DSG tulajdonképpen egy automatizált hagyományos rendszerű szerkezet, kettős tengelykapcsolóval, ami által menet közben egy pillanatra sem kell megszakítani a hajtásláncot, így minden lusta, de sportos érzésű pilóta örömére a kézi váltóénál rövidebb kapcsolási idők is elérhetők.
A fent említett, de ehhez az autóhoz továbbra is kissé gyengécskének tűnő 102 lóerős 1,6-oson és a 105 lovas 1,9 TDI-n kívül további négy benzinüzemű és egy dízelmotor kapható. Még a 115 lóerős 1,6 FSI-vel kapcsolatban is van némi kétségem, ami a 2,0 FSI 150 lóereje és ugyanezen blokk turbós változatának 200 tagot számláló ménese láttán szinte teljesen eloszlik. Ráadásul ez utóbbi TFSI jelű egységet is Magyarországon gyártják, ami annál nagyobb öröm, mivel a feltöltő és a hengerenkénti közvetlen benzinbefecskendezés párosának első komoly próbálkozásásról van szó. Aki mégis többre vágyik egy Golfnál alig nagyobb autóban, az megvásárolhatja 3,2 literes, 250 lóerős, jól ismert benzinessel is. Ezt természetesen már csak és kizárólag quattro hajtással, amely rendszert a TFSI motorhoz is bátran merem ajánlani. Emellett a dízelpárti négykerékmeghajtás-rajongókra is gondoltak. Nekik a 2,0 TDI lehet jó választás 140 lóerővel és 6 fokozatú kézi váltóval.
Az Audi a tavalyi 383 értékesített A3-as után idén 450 darab eladását tervezi, amiből 105 darab ötajtós változatnak kívánnak gazdát találni. A német cég magyar képviselői nincsenek könnyű helyzetben, mivel a kétzónás automata klímán, a kipörgésgátlón, a 16"-os kerekeken és a riasztón kívül a vetélytársak is rendelkeznek minden elképzelhető alapfelszereltséggel. Ezért a többletért és a négy karikáért pedig ki fog majd egy millió forinttal többet fizetni? Talán az, aki presztízsmárkára vágyik. Az A3-asban pedig végre úgy tűnik, megjelenik ez a nem könnyen beszerezhető plusz szolgáltatás. Most már nem csak egy nagy Golfhoz, hanem valóban egy kis A4-eshez jut aki a Sportbacket választja. Ahogyan azt az Audi mérnökei mindig is szerették volna.
|