Nem nekem való

2005.02.07. 10:47

Nincs hát hiba az A4-ben? Dehogy nincs. Bár ez egy Audi, ennek megfelelő tökéletességérzettel, tömbszerűséggel és kiforrottsággal, mégis akad egy-két olyan apróság, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. A pohártartó néha nem nagyon szeret kinyílni, mondjuk tízből egyszer. Más autóban észre sem venném, de ez egy Audi, 5000 km-rel. Jó, hogy van sízsák a hátsó könyöklőben, de az már nem jó, hogy használat után (ha létezik olyan ember, aki a síboxok korában még használ ilyesmit) alig-alig lehetséges a zacsit visszagyömködni a helyére.

Apró hiba a fedélzeti számítógép működési elvében, hogy az A4-es álltó helyben 0,0-tól 40,7 literig fogyaszt gázolajat százkilométerenként, fényképpel tudom bizonyítani. És következzék a legdurvább hiba: a fék- és a gázpedál között van vagy négycentis szintkülönbség (a fék áll magasabban), ami nem csak elméletben, de a gyakorlatban is okozott néha hőhullámot, enyhe bőrpírt és verítékezést. Ez a tervezési hiba egyszerűen méltatlan az autóhoz, vért kíván. Ja, és ha már úgyis belepiszkál a TotalCart nyilván figyelemmel kísérő tervezőgárda a pedálokba, a gázt is cserélje bátran függesztettről állóra. Stílusosabb lenne.

És még egy hiba: hátul nincs hely. Ha előre két 180 centis ember kerül, a hátul ülőknek bizony bealkonyul. Hiába a mélyítés az első ülések háttámláin a térdeknek, magam mögött gyakorlatilag nem tudtam elférni. A VW AG az új A4-gyel visszahozta azokat a Golf IV-időket, amiről már azt hittük, végleg letűntek. Szerény kárpótlás a hátsó kínpadért a 460 literes csomagtér - melybe egyébként csak nagy nehézségek árán tudtam beszuszakolni egy összecsukott normál babakocsit, annyira szűk nyílás tárul csak fel az Audi egyébiránt csodaszép fenekén.

Az új A4 huszonhatféle hajtáslánccal létezik. A mienk ugyancsak a lista végéről való: legnagyobb dízel, Quattro hajtás, automata. Ezek közül csak az utolsóval volt probléma, azzal viszont bőven. Az még a legkevesebb, hogy a meglepően magas, 800-as alapjárat mellett 14 km/h az autó sebessége, ennyivel megy, ha kiszállok belőle és otthagyom. Ez már nem kúszás, ez biciklis tempó. Aztán: a váltót jobbra tolva kézi kapcsolásra van lehetőség - az automatika ehhez képest minden alkalmat megragad, hogy beavatkozhasson. Nem engedi például hetvennel hatodikban gurulni az autót, holott ezt a motor simán elbírná 1200 körüli fordulaton. Ha pedig S, azaz Sport fokozatba tolom a kart, a váltó hosszas stabil 130-nál is ötödikben marad. Minek?

Persze ez még mind tolerálható lenne, ha nem lenne a legsúlyosabb gond: a hatsebességes Tiptronic váltó nagyon lassan reagál és sokáig tart egy kapcsolás. Hiába kúszik le a csodaszép alumíniumdekoráció a váltókar köré, nem tudja elfeledtetni sem a rémesen lassú elindulásokat, sem a keserű legyintéseket, mikor indexelés után mégis inkább visszahúzódik az ember a megelőzendő autó mögé, vagy marad a sávjában. Az A4 3.0 TDI Quattro igazi terepe egyértelműen nem a zsúfolt városi forgalom, a futómű a budapesti gödrökön amúgy is kellemetlenül ráz. Sajnos a teszthét alatt nem volt normális hó és jég a városi utakon, így a Quattro előnye sem jelentkezett átütő erővel.

Országúton már jobb a helyzet. Itt háttérbe szorul a váltó, előtérbe kerül az erős motor és a kiváló futómű: négylengőkaros első, oldalerő-vezérelt trapézlengőkaros hátsó felfüggesztés. Fejér megye alsóbb rendű útjain már lefagyásokkal is találkoztam - az A4 Quattro észre sem vette őket. Már-már túlzott biztonságérzettel autózhattam hegyen-völgyön, kanyarban-lejtőn egyaránt. Az A4 utazósebessége egy egyszerű országúton messze a forgalom és a törvény által meghatározottak felett van, a száznegyvenet olyan természetességgel prezentálja, mint egy átlagos - senkit nem akarok megsérteni - golfastra a százat. A minőségérzet és a presztízs mellett ez kerül 12,2 millió forintba.

Természetesen volt ESP az autón, méghozzá fejlett, nyolcadik generációs, a kerekeket egyenként fékezni is képes fajta. Ezzel együtt az A4 tényleg szinte lehetetlen kanyarsebességet enged meg a felelőtlen pilótának, de ha kikapcsoljuk, akkor is messze stabilabb az autó, mint egy akár első-, akár hátsókerék hajtású kategóriatárs. Ugye most meglepődtek: 4>2, nahát. Nem is azért nem szeretjük a 4X4-et, mert rossz, hanem mert drága és gazdaságtalan. Nos: az A4 3.0 TDI Quattro átlagfogyasztása űzött vegyes használatban 9,2 liter gázolaj volt százkilométerre. Szerintem nem vészes.

Az autó sztrádán van igazán elemében. 150-nél minden ugyanolyan, mint 50-nél. A motor kábé 2600-at forog percenként, semmi zaj, finom surrogás. És itt, 150-nél kezdődnek azok a dolgok, amitől ez sokkal-sokkal jobb, mint egy normális váltóval társított kétliteres dízel. Bőségesen elegendő erő van még a további gyorsításhoz, a sebességmérő mutatója egykedvűen ballag el kétszázig és tovább - a végsebesség papíron 233 km/h. 204 lóerő, 450 Nm - nem csak papíron, valóban, fenékkel, háttal érezhetően.

Audi A4 Quattro 3.0 TDI

Az Audi A4 3.0 TDI Quattro ideális autó, két esetben. Ha történetesen fiatal német yuppie az ember, nem szereti a BMW-t és gyakran hóban kell gyorsan áttűzni Frankfurtból Münchenbe az autópályán (382 km), akkor az autó jó választás. Ha német nyugdíjas az ember, nem szereti a Mercedest és néha télen is le kell ugrani a nyaralóba a Chiemsee-hez (95 km), akkor is jó választás. Nem a legjobb választás az autó akkor, ha a tempós sztrádás haladáson kívül néha másra is kellene használni: például elvinni sok cuccot vagy sok embert valahová. Különösen ennyi pénzért nem, hiszen ott van például a Passat. Akár egy Passat Variant 4Motion 2.5 TDI, igaz csak 180 lóerővel, de kétmillióval olcsóbban. Nekem inkább az kéne. Vagy ha mégis ez, hát kézi váltóval.

  Értékelés: Gyönyörű és hatásos, de méltatlanul szűk hátul és méltatlanul kellemetlen a váltó viselkedése. Méltatlan négy csillag.          

Mivel Németországban élek, van rálátásom az itteni autópályaforgalomra és biztosíthatom, nem az Audi az autópályák ördöge, hanem egyértelmüen a Mercedes és a BMW. Ha megnézzük az eladásokat, láthatjuk, hogy az 5-ös BMW-t már teljesen elfogadta a közvélemény, söt az utóbbi hónapokban, megverte az E-Klasse-t is. Nem akarom túllihegni a dolgot, vagy idegesítöen okoskodni (gondolom sok ilyen levélben van része) , hanem csak leszögezni: Németországban a közvélemény nem tartja egy szinten az Audit a BMW-vel, különösen nem a Mercedes-szel, amely mint a német ipar büszkesége külön kategória. Mondom ezt persze annak ellenére, hogy az Audi tarolt az ams felmérésen, de az utca embere szerint a sorrend (és persze a legöbb "szakértö") szerint: Mercedes BMW Audi. Az Audi addig biztosan nem tud felülkerekedni a két ellenfelén míg nem nyújtja a technikai exkluzivitást-gondolok itt a VW konszern motorfelhsználási módszereire stb. Az Audi nagyon jó autó, de a Mercedes sokkal jobb. Drágább is, de azért a penzért tudom, hogy az autó motorjával nem találkozom fél év múlva egy VW-ben vagy Skodában... Az Audi automatájával megegyezik az én tapasztaltom is, a váltó a nyomatékos diesel-re erölteti a pörgetést. -

MJ