Nincs hát hiba az A4-ben? Dehogy nincs. Bár ez egy Audi, ennek megfelelő tökéletességérzettel, tömbszerűséggel és kiforrottsággal, mégis akad egy-két olyan apróság, ami mellett nem lehet elmenni szó nélkül. A pohártartó néha nem nagyon szeret kinyílni, mondjuk tízből egyszer. Más autóban észre sem venném, de ez egy Audi, 5000 km-rel. Jó, hogy van sízsák a hátsó könyöklőben, de az már nem jó, hogy használat után (ha létezik olyan ember, aki a síboxok korában még használ ilyesmit) alig-alig lehetséges a zacsit visszagyömködni a helyére.
Apró hiba a fedélzeti számítógép működési elvében, hogy az A4-es álltó helyben 0,0-tól 40,7 literig fogyaszt gázolajat százkilométerenként, fényképpel tudom bizonyítani. És következzék a legdurvább hiba: a fék- és a gázpedál között van vagy négycentis szintkülönbség (a fék áll magasabban), ami nem csak elméletben, de a gyakorlatban is okozott néha hőhullámot, enyhe bőrpírt és verítékezést. Ez a tervezési hiba egyszerűen méltatlan az autóhoz, vért kíván. Ja, és ha már úgyis belepiszkál a TotalCart nyilván figyelemmel kísérő tervezőgárda a pedálokba, a gázt is cserélje bátran függesztettről állóra. Stílusosabb lenne.
És még egy hiba: hátul nincs hely. Ha előre két 180 centis ember kerül, a hátul ülőknek bizony bealkonyul. Hiába a mélyítés az első ülések háttámláin a térdeknek, magam mögött gyakorlatilag nem tudtam elférni. A VW AG az új A4-gyel visszahozta azokat a Golf IV-időket, amiről már azt hittük, végleg letűntek. Szerény kárpótlás a hátsó kínpadért a 460 literes csomagtér - melybe egyébként csak nagy nehézségek árán tudtam beszuszakolni egy összecsukott normál babakocsit, annyira szűk nyílás tárul csak fel az Audi egyébiránt csodaszép fenekén.
Az új A4 huszonhatféle hajtáslánccal létezik. A mienk ugyancsak a lista végéről való: legnagyobb dízel, Quattro hajtás, automata. Ezek közül csak az utolsóval volt probléma, azzal viszont bőven. Az még a legkevesebb, hogy a meglepően magas, 800-as alapjárat mellett 14 km/h az autó sebessége, ennyivel megy, ha kiszállok belőle és otthagyom. Ez már nem kúszás, ez biciklis tempó. Aztán: a váltót jobbra tolva kézi kapcsolásra van lehetőség - az automatika ehhez képest minden alkalmat megragad, hogy beavatkozhasson. Nem engedi például hetvennel hatodikban gurulni az autót, holott ezt a motor simán elbírná 1200 körüli fordulaton. Ha pedig S, azaz Sport fokozatba tolom a kart, a váltó hosszas stabil 130-nál is ötödikben marad. Minek?
Persze ez még mind tolerálható lenne, ha nem lenne a legsúlyosabb gond: a hatsebességes Tiptronic váltó nagyon lassan reagál és sokáig tart egy kapcsolás. Hiába kúszik le a csodaszép alumíniumdekoráció a váltókar köré, nem tudja elfeledtetni sem a rémesen lassú elindulásokat, sem a keserű legyintéseket, mikor indexelés után mégis inkább visszahúzódik az ember a megelőzendő autó mögé, vagy marad a sávjában. Az A4 3.0 TDI Quattro igazi terepe egyértelműen nem a zsúfolt városi forgalom, a futómű a budapesti gödrökön amúgy is kellemetlenül ráz. Sajnos a teszthét alatt nem volt normális hó és jég a városi utakon, így a Quattro előnye sem jelentkezett átütő erővel.
Országúton már jobb a helyzet. Itt háttérbe szorul a váltó, előtérbe kerül az erős motor és a kiváló futómű: négylengőkaros első, oldalerő-vezérelt trapézlengőkaros hátsó felfüggesztés. Fejér megye alsóbb rendű útjain már lefagyásokkal is találkoztam - az A4 Quattro észre sem vette őket. Már-már túlzott biztonságérzettel autózhattam hegyen-völgyön, kanyarban-lejtőn egyaránt. Az A4 utazósebessége egy egyszerű országúton messze a forgalom és a törvény által meghatározottak felett van, a száznegyvenet olyan természetességgel prezentálja, mint egy átlagos - senkit nem akarok megsérteni - golfastra a százat. A minőségérzet és a presztízs mellett ez kerül 12,2 millió forintba.
Természetesen volt ESP az autón, méghozzá fejlett, nyolcadik generációs, a kerekeket egyenként fékezni is képes fajta. Ezzel együtt az A4 tényleg szinte lehetetlen kanyarsebességet enged meg a felelőtlen pilótának, de ha kikapcsoljuk, akkor is messze stabilabb az autó, mint egy akár első-, akár hátsókerék hajtású kategóriatárs. Ugye most meglepődtek: 4>2, nahát. Nem is azért nem szeretjük a 4X4-et, mert rossz, hanem mert drága és gazdaságtalan. Nos: az A4 3.0 TDI Quattro átlagfogyasztása űzött vegyes használatban 9,2 liter gázolaj volt százkilométerre. Szerintem nem vészes.
Az autó sztrádán van igazán elemében. 150-nél minden ugyanolyan, mint 50-nél. A motor kábé 2600-at forog percenként, semmi zaj, finom surrogás. És itt, 150-nél kezdődnek azok a dolgok, amitől ez sokkal-sokkal jobb, mint egy normális váltóval társított kétliteres dízel. Bőségesen elegendő erő van még a további gyorsításhoz, a sebességmérő mutatója egykedvűen ballag el kétszázig és tovább - a végsebesség papíron 233 km/h. 204 lóerő, 450 Nm - nem csak papíron, valóban, fenékkel, háttal érezhetően.
Az Audi A4 3.0 TDI Quattro ideális autó, két esetben. Ha történetesen fiatal német yuppie az ember, nem szereti a BMW-t és gyakran hóban kell gyorsan áttűzni Frankfurtból Münchenbe az autópályán (382 km), akkor az autó jó választás. Ha német nyugdíjas az ember, nem szereti a Mercedest és néha télen is le kell ugrani a nyaralóba a Chiemsee-hez (95 km), akkor is jó választás. Nem a legjobb választás az autó akkor, ha a tempós sztrádás haladáson kívül néha másra is kellene használni: például elvinni sok cuccot vagy sok embert valahová. Különösen ennyi pénzért nem, hiszen ott van például a Passat. Akár egy Passat Variant 4Motion 2.5 TDI, igaz csak 180 lóerővel, de kétmillióval olcsóbban. Nekem inkább az kéne. Vagy ha mégis ez, hát kézi váltóval.
Értékelés: Gyönyörű és hatásos, de méltatlanul szűk hátul és méltatlanul kellemetlen a váltó viselkedése. Méltatlan négy csillag. |
Mivel Németországban élek, van rálátásom az itteni autópályaforgalomra és biztosíthatom, nem az Audi az autópályák ördöge, hanem egyértelmüen a Mercedes és a BMW. Ha megnézzük az eladásokat, láthatjuk, hogy az 5-ös BMW-t már teljesen elfogadta a közvélemény, söt az utóbbi hónapokban, megverte az E-Klasse-t is. Nem akarom túllihegni a dolgot, vagy idegesítöen okoskodni (gondolom sok ilyen levélben van része) , hanem csak leszögezni: Németországban a közvélemény nem tartja egy szinten az Audit a BMW-vel, különösen nem a Mercedes-szel, amely mint a német ipar büszkesége külön kategória. Mondom ezt persze annak ellenére, hogy az Audi tarolt az ams felmérésen, de az utca embere szerint a sorrend (és persze a legöbb "szakértö") szerint: Mercedes BMW Audi. Az Audi addig biztosan nem tud felülkerekedni a két ellenfelén míg nem nyújtja a technikai exkluzivitást-gondolok itt a VW konszern motorfelhsználási módszereire stb. Az Audi nagyon jó autó, de a Mercedes sokkal jobb. Drágább is, de azért a penzért tudom, hogy az autó motorjával nem találkozom fél év múlva egy VW-ben vagy Skodában... Az Audi automatájával megegyezik az én tapasztaltom is, a váltó a nyomatékos diesel-re erölteti a pörgetést. -
MJ