2006.02.17. 08:52

Mindig nagy élmény belenézni a tükörbe, és végigpillantani a mögöttünk elhúzódó többméternyi krómon, lakkon. Meg persze előre is jó nézni: másfél méter króm és lakk. És oldalra is: a műszerfalat ugyancsak másfél méter szélességben, ugyancsak króm és ugyancsak lakk borítja. Uramatyám, még a kisujjnyi vastag, de annál nagyobb átmérőjű kormány is lakkozott.

Elöl-hátul egybeszabott, széles, puha kanapék várják az utasokat. Az elegancia és a térérzet végett nincs B-oszlop, de ez nem megy a biz­tonságérzet rovására. Ha oldalról belenézünk az ajtókba, esetleg becsap­juk őket, úgy érezzük: ezt a tankot, de főleg a benne ülőket semmi baj sem érheti. Az első pad természetesen villany­motorral mozgatható előre-hátra, ahogy a négy jókora oldalablakot is motorok mozgatják. Az ablaktörlők szükség esetén kiállnak oldalra szervizállásba, cseréhez. Ezt manapság újra feltalálták, például a 307-es Peugeot-n. Közben 48 év telt el.

Eddigi szerény veteránarchívumunkból hirtelen az ugyancsak '58-ban megalkotott 311-es Wartburgot tudom ajánlani összehasonlításra: hogyan is gondolták a családi tucatautót mifelénk és a Nagy Vízen túl.

FTC-szimbólumok

Egy ennyire zöld-fehér autó elemzésekor természetesen nem kerülhető el a Ferencváros megemlítése. Tekintsük át a patinás klub felségjelzéseit:

A Ferencvárosi Torna Club 1899. május 3-án alakult meg, első elnöke dr. Springer Ferenc volt. A sportegyesület címerében található öt zöld és négy fehér csík Budapest IX. kerületét, a Ferencvárost szimbolizálja.

Az egyesületi embléma zöld pajzs, benne három, egymásnak fordított E betű. Jelentésük: erkölcs, erő, egyetértés. Az embléma a címerben is látható, ott van ni, az alján, az évszámba építve.

A labdarúgó-szakosztálynak külön címere is van, 1928-ban, a profizmus kezdeti éveiben készült Manno Miltiades tervei alapján. A jelvény fő alakja egy bronzsas, karmai között futball-labdával. A labda körül zöld-fehér pajzs, benne FERENCVÁROS felirat, arany vagy zöld betűkkel.

Az FTC futballcsapatának legszebb évada az 1931-32 évi bajnokság volt, százszázalékos teljesítménnyel, döntetlen és vereség nélkül nyerték meg. Máig példátlan eredmény a magyar ligában.

/Forrás: ftc.hu /

A motor alighanem - nem tudjuk pontosan - a GM 283 köbhüvelykes (magyarul 4,6 literes) V8-as blokkja. A szelepfedél Edelbrock felirata egy máig létező alkatrészgyártót és tuningcéget jelöl. Ez problémás, mert az Edelbrock bevallása szerint '59 előtti Chevy-V8-hoz nem gyártott ilyet. Ajjaj. Egyre kevésbé informatív ez a cikk.

Na mindegy, ha a motor eredeti lenne, 185 lóerős lenne. Csúcsteljesítményét 4600-as fordulatszámon adná le, de a 275 Nm nyomatékmaximum már 2400-nál megérkezne. Különben nincs jelentősége, a zöld Bel Airben jó erős, igazi ámerikai V8 volt, és ez a lényeg.

A gyakorlatban ez úgy nyilvánul meg, hogy a behemót a háromsebességes váltóval álló helyzetből pillanatok alatt felugrik 60 mérföld/órás kényelmes utazótempójára. Egyenesfutásról természetesen szó sincs, a kormány csaknem négy és felet fordul faltól falig, a felfüggesztés épp olyan puha, ahogy az autó megjelenéséből feltételeznénk. A sebességmérőt 120 mph-ig skálázták, hát mit mondjak, a felső harmadban már biztos csorogna rajtam a víz. A Bel Air rettentő volánja mögött klasszikus amerikai filmek kormánybillegető hősének képzeli magát az ember.

Lehetne vele gumit égetni, erőlködés nélkül, csak egy laza gázadással; a hatalmas kerekek úgy forognak el, mintha ez a világ legkönnyebb dolga lenne. Azon már meg sem lepődtem, hogy a gumikon sincs méretjelzés. Hát nem ez lesz életem legátfogóbb kvantitatív jellemzést adó autós cikke. A fék éppoly könnyedén működtethető a büszke Power Brake feliratú pedállal, mint a kormány. Hatásos is: elöl tárcsa, hátul dob.

Közben a kipufogókon két hatalmas gomolyban dől ki a füst. Erősen benzinszagú. Az égés korántsem tökéletes, a különben tökéletes állapotú, egyenletes járású motor gurgulázását hallgatva, esetleg egy-két karosszériabillegető gázfröccsöt is adva hamar ráérezni, mi is vezetett annak idején az olajválsághoz.

Chevrolet Bel Air - 1958

De így, hogy már csak pár darab akad belőle, nagy élmény vezetni a valamikori tucatautót. Giccs, fényűzés, történelemóra egy másik kontinensről. Hálás vagyok a sorsnak, hogy kipróbálhattam. Bele is szerettem. Azt hiszem, ha Amerikában élnék, ilyennel járnék be a totalcar.com-hoz dolgozni (tudom, jellemhiba, most itthon épp egy 123-as dízel Merci beszerzésén töröm a fejem).

A neten keresgélve alig akadtam eladó '58-as Bel Airre Amerikában. Kevés maradt belőle, még kevesebbre csaptak le a gyűjtők, hiszen ami nálunk exkluzív ritkaság, az ott kommersz tömegcikk volt. Impala, kabrió, még kombi is több van, mint ilyen szerény, közönséges négyajtós szedán. 8500 dollárért már kifogástalan állapotú, 150-200 000 kilométert futott autókat kínálnak. 1,8 millió forint, egy új Dacia ára, igaz még rájön a vám és a veteránminősítés költsége. Többet eszik, de nagyobb is; ki-ki döntsön belátása szerint.

Duci Juci (Hungária: Hotel Menthol, 1981)

A jampecok a Chevroletben agyba-főbe nyomják a dudát.
Úgy bírom a dumád!
Hulla jó a szipkád,
Mindened tömény,
Erre bukom én.
Gyere velem, rázzuk meg
A rockabillyt, kis csibém!

Oóó!
Duci Juci, vár a házibuli.
Duci Juci, hallod, szól a boogie.
Duci Juci, ó a szívem elég.
Duci Juci, ó a csókodért.
Duci Juci, ha szól a rádió.
A rock'n'rollt rázni veled bomba jó.

Csinibaba, figyelj!
Nájlonblúzt viselj!
Ha pörög majd a ruhád,
Minden jampi téged imád.
Ilyen szédületes jó bulát
Még nem pipált a nagy világ.

Duci Juci, micsoda szexepil!
Duci Juci, száguldó automobil.
Duci Juci, miattad bezsongtam.
Duci Juci, el is dobom magam.
Duci Juci, haláli
Járni véled, rázni véget. Go, go!

Ez a rock, ez a dili, ez boogie,
Ez a rock, rockadilly boogie,
Ez a rock, rockadilly boogie,
Ilyet ráz a Muci meg a Juci.
Rockadilly, rockabilly boogie, boogie óóó!

Duci Juci, a ház is szét esik.
Duci Juci, rockizzunk reggelig,
Duci Juci, karomba pörögj be,
Duci Juci, maradj örökre!
Duci Juci, ha valami isteni.
Ez rockabilly, rockabilly, boogie, boogie go!

Tükrözöm a szemed.
Te még csak észre sem veszed.
Ha bedobok csumát.
Lerúgom a csukát.
És a jampecok a Chevroletben
Agyba-főbe nyomják a dudát.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.