Púder kompakt

Teszt: BMW 325 ti Compact

2001.09.19. 10:31

Számtalan sajtófotót fanyalogtam már sorra a Compact félresikerült külseje miatt. A feneke Lexus IS 200, az oldala semmilyen, az orra pedig simán csak csúnya, szoktam volt mondani. A BMW rúgja ki a sminkeseit: az autó élőben egész jó. Minden szögből gonosz kis izmos állat, de a még a szalonképes fajtából.

 
   
   

Többen megfigyeltük már, hogy a Winkler szemében furcsa tűz lobban, ha a BMW kerül szóba. Többen hallották már önkívületi állapotban azt mormolni maga elé, hogy "istenem, egy Bömbi mégiscsak Bömbi". E gyengeséget megbocsátjuk, de az objektivitás szellemében a 325 ti-t most nem ő kapta.

 
   
 

Hanem én. Én, aki nyáron már teszteltem egy 316i-t, amitől - érdemeinek elismerése mellett - szívfájdalom nélkül búcsúztam. Most pedig itt van ez a kishármas, ez a Compact, született Béemvé Golf. Kisebb, erősebb, sportosabb, direkt a szám ízére fűszerezve, hogy végre boldog sóhajjal aléljak oda, ahova a 316 után is kellett volna.

 
   
   

Hogy alélás lesz-e, legyen még titok. A modell célközönségét alkotó tehetős hajtós fiatalok nyugodtan nyomjanak egy ctrl-page down-t, és megtudják hamar, aztán iszkoljanak a legközelebbi márkakereskedőhöz. A többiek olvassanak tovább.





 
   
 

Belül is majdnem minden ilyen vidám. A legnagyobb motorhoz sportülés jár, ami már szemre is vérforraló. Még az ülőlap hossza is állítható, nemhogy a magassága meg a dőlésszöge. Annyi minden, hogy jó két napba telt, mire végre megtaláltam a nem kényelmetlen pózt. A hiba azonban bennem van, az ülés jó.

 
   
   

A műszerfal pont olyan, mint az elmúlt néhány évtized bármelyik Bömbijében, és ez így rendben is van. Minden kapcsoló minden kis kattanásán érezni, hogy egy darabka igényes technológiát utasítgatunk éppen. Az általános minőségérzet bosszantóan tökéletes, nem afféle kedveskedős, kényeztetős, hanem gáncstalan, makulátlan. Német.

 
   
 

Minden anyag az, aminek látszik, a bőr bőr, a szövet szövet, az alumínium alumínium. Ez utóbbit ugyan valamiért egy polírkoronggal félköríves karistokkal rakták tele, ami érthetetlen merénylet, de az anyag maga szép. Zömében minden drágának és elegánsnak tűnik, ami egy kvázi Ford Focus nagyságú 10 milliós autóval szemben talán nem is túlzott elvárás. Hogy miért nem lehet egyetlen gombnyomásra felhúzni az utasoldali ablakot, és miért nem juthatott egy könyöklő az amúgy is inkább kétszemélyes hátsó traktus üléstámlájára, azt én nem tudom.

 
   
   

Cserébe viszont jutott félretolható rolóval takart kivilágított sminktükör mindkét napellenzőre, automata légkondi, CD-s rádió, könyöklő az első ülések közé, mindent fényárban úsztató, szépen halványuló belső világítás és fényre sötétedő okos visszapillantó tükör. Meg 6 légzsák, elektronikus menetsabilitás-őr ASC (kikapcsolható), ABS, vészfék-asszisztens, elektronikus fékerő-elosztó, és talán még néhány hárombetűs, amiket most terjedelmi korlátok okán kihagynék.

 
   
 

Engem viszont most nem ez érdekelt, hanem az, hogy sikerült-e a kicsit nagypapás 316 után egy igazi élményautót összehozni. És íme a verdikt: sikerült.

A 325ti-t vezetni nagyon jó. A soros hathengeres motor méltó a hírnevéhez, selyemsima, rezzenetlen, gyönyörű a hangja és harap. A gázpedál lenyomására nagyon megindul, és csak a hihetetlenül sima teljesítményleadás miatt nem érezni igazán, hogy az ülésbe lapít. 192 lóerő és 245 Nm nyomaték még másfél tonnához sem éppen kevés, nulláról százra elég is 7,1 másodperc. A váltó újfent hibátlan, félreismerhetetlenül BMW.

 
   
   

A fékek elképesztően jók, nehezebb tárgyak és idősebb rokonok okvetlenül stabilan rögzítendők padlófék előtt, különben menthetetlenül átütik a szélvédőt. Olyan bizalmat adnak a felelőtlen közlekedéshez, hogy a büntetőpontok egy részét érdemes rájuk íratni.




 
   
 

A Compactot határozottan sportosra vették. Erről szólnak az ülések, a mord külső, az erős motor és a feszes futómű is. Dobálásról persze nincs szó, de itt most nem próbáltak légpárnát gyűrni az autó alá. Meg is van az eredménye, a kis Bömbi nem szívesen ereszti el az aszfaltot.




 
   
   

Annyira nem, hogy az már fáj. Adott ugyanis egy nagyszerű, erős motorral felszerelt, sportos hangulatú, klasszikus hátsókerékhajtású autó. Ehhez képest sikerült olyan közömbösen jóindulatú, alulkormányzott, félénken orrtologató futóművet alátenni, hogy személyiségzavar állt be. Ez a BMW nem fog esőben véletlenül gonoszul keresztbeállni, még kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával sem. De nem nagyon fog direkt se keresztbe fordulni senkinek. A tőzsdét még a végső rolólehúzás előtt elérni szándékozó száguldó brókerek nem fognak vigyorogva kilinccsel előre kanyarodni. Mindez zömmel az elektronika műve: a fondorlatos kétlépcsős elektronika-kikapcsolás után vidáman riszál, mint egy labdázó vizsla.

 
   
 

Nem gázelvevő, elpörgő kereket lefékező ASC, inkább csak egy önzáró differenciálmű kéne hátra, és kész lenne a makulátlan élményautó. Némelyik nagy testvérbe jutott is, a Compactnak azonban látszólag nem ez a fő profilja. Vezetni viszont így is zseniális, sőt, kikapcsolt hárombetűsökkel, esőben-hóban már-már túl lelkes is a keresztbefordulási hajlam.

A Compact szép, erős, hihetetlenül össze van rakva, és ízig-vérig BMW. Ezzel a motorral az ára sem irreális: 10 millió forint rengeteg pénz egy ekkora autóért, de nem kirívóan sok, ha a 200 lóerő körüli teljesítményt is beleszámoljuk. A rendes méretű 325i-nél majdnem pont egymillióval olcsóbb, cserébe 20 centivel rövidebb, ennyivel szűkebb hátul, és - valljuk be - rútabb.

Ájulás nem környékez, de mály meghajlás kijár: nagyon jó autó született.


 
 
 
  Tesztautóink külső-belső pucoválását a Lackó autószerviz kozmetikai részlege végzi.
1047 Bp. Tinódi u.18. Tel.:390-0125

Az oldalról ajánljuk

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

1 órája
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14