iDrive-ot mindenhová!

Próba: BMW 7-es sorozat

2008.11.14. 00:59

Amennyire konzervatív a külseje, annál komolyabban felkészítették a 7-est arra, hogy a közeli jövő technikái beférjenek. Igaz, ma még nem túl bőséges a motorkínálat, mindössze háromból lehet választani. A legolcsóbb verzió a háromliteres dízel, persze sorhatos és vadiúj fejlesztés, könnyűfém forgattyúsházzal és hengerfejjel, 245 lóerőt és 540 newtonmétert présel ki magából. Ezt kapja a legolcsóbb, nagyjából húszmilliós 7-es limuzin, viszont a hosszabb karosszériához nem adják.

A sajtóbemutatón ilyennel sikerült mennünk. Annak ellenére meghökkentően csendes, hogy már a korábbi 730d-k sem voltak zajosak. Az automata váltóval jól harmonizál, gyakorlatilag úgy veszi a fordulatot, mint egy benzines. És kifelé sincs kerregő hangja, semennyire.

A 740i és a 750i ugyebár benzines, a kisebbik sorhatos, a nagyobb V8-as, további közös vonásuk a közvetlen benzinbefecskendezés és a két turbófeltöltő. A számok már nem utalnak a méretükre, a negyvenes tulajdonképpen háromliteres, és tulajdonképpen a 35i-re végződő 3-asok motorjának 326 lóerős verziója, 450 Nm nyomatékkal. Bár a dízel 7,2 másodperces gyorsulása se rossz, a 740i ugyanezt 5,9 alatt tudja.

A 750i 407 lóerős motorját az X6-osban vezették be, tudják, ez az a motor, amelynek a turbóit a két hengersor közé pakolták, ahogy a katalizátorokat is. Biztos jó meleg lehet ott, ezért összesen négy vízpumpája van a 4,4 literes V8-asnak, amely 5,2 másodperc alatt lendíti százra a rövid 7-est. De a Langgal sem tököl sokat, ahhoz is elég 5,3 másodperc. Az már más kérdés, hogy a 82 literes tankból biztos lényegesen hamarabb kiszívja az anyagot, mint a dízel.

A 7-es azonban nem fog leragadni ennyinél. Már rettenetesen hiányzott belőle az összkerékhajtás, ezt a generációt már úgy tervezték, hogy lehessen 4x4-es is belőle. A V12-es benzinmotor sem hal ki, egyes benzinben dúskáló országokban még lenne rá kereslet, úgyhogy hamarosan az is érkezik. A biztonság kedvéért két turbóval. Azok a népek, ahol pedig a hibrideket preferálják a fukar cégvezetők, hamarosan kapnak villanymotorral feljavított változatot is.

Be kell ismernem, elfogult vagyok a 7-essel. Az olyan autók vásárlóit, akik benyalják egy kommersz autóval kapcsolatban a „felsőbb kategóriában szokásos extrák alapáron” maszlagot, előírnám, hogy próbáljanak ki egy ilyet. Milyen az, amikor az ajtót megfogja a fék, nehogy jobban kinyíljon; amikor a villanymotor behúzza az ajtót; amikor a sportos hangolásról komfortosra állítják a kapcsolót a váltókar mellett; vagy csupán lássák, amikor a műszerek felgyulladnak a fekete panel mögött; esetleg érezzék, amikor a sávelhagyás-figyelő diszkréten megrázza a kormányt. Igaz, hasonlók a konkurenseknél is vannak. A 7-esnek nem is ez a legnagyobb erénye, hanem hogy elképesztően jó a futóműve, és ha kell, akár kényelmetlen(ebb), agilis, sportos is tud lenni. Ez pedig olyan adottság, amit mindenféle iDrive-ok ellenére sokra értékelek. Szóval, nagyon tetszik.