Az 5+2 év garanciával az utolsó gúnyos mosoly is kelletlen grimasszá torzult a konkurencia orcáján. A cee'd (ejtsd: "szíd") ízig-vérig európai autó, ráadásul magyar főtervezővel. A legkevésbé sem izgalmas, ahogy a Kia sugallja, de első látásra igen rokonszenves.
Dizájn - Kovács és csapata
Ne baj, ha megtudja a kedves olvasó, mivel traktálnak minket, szegény félrevezethető(nek vélt) újságírókat, miből kell aztán várat építenünk: "a cee'd másik fő tulajdonsága (az első a személyre szabhatóság. A szerző) az érzékiség. A Kia tervezőcsapatának ezúttal nem globális modellben kellett gondolkodnia. Egy meghatározott vevőkör igényeire szabott új autó megalkotása volt a cél. Az eredmény egy olyan jármű, mely minden érzékszervünk számára kellemes. A tervezők célja az volt, hogy olyan autót alkossanak, melynek megjelenése szemet gyönyörködtető, anyagai pedig kellemes tapintásúak és jó illatúak. A hangoknak is fontos szerep jutott, hiszen a lágyan nyíló ajtók, az alapjáraton szinte hangtalan motor, a gyorsítás közben felmorduló kipufogó és a többféle választható audio rendszer simogató élményt nyújtanak a fülnek."
Még a sajtótájékoztató prezentációs anyagában is a cee'd tanulmányát mutogatták. Egy bátor, de korántsem vakmerő formatervet, egy olyan autóét, amiből hamarosan nagyon sok fut földrészünk útjain. Ehhez képest csalódás, ami a parkolóban várt. Egy kipofozott Corolla, kiáltottunk fel. Corolla, beismerve annál az iszonyatos és helyrehozhatatlan kárt okozó tévedéseket, így a borzalmas hátsó lámpát, az értelmetlenül szögletes mellső lökhárítót.
Miért is nem lehetett a tanulmányautóból szériamodell?
Erre maga az autó fő tervezője, Kovács Miklós adta meg a választ. Aki a dél-koreai konszern európai, konkrétan az e nélkül is autóipari fellegvárnak számító rüsselsheimi székhelyű dizájnstúdiójának munkatársa. Kicsit korábban pedig az Audinál dolgozott, amit ezen információ kiszivárgása előtt hírszerkesztőnk rég megsejtett.De mit is mondott a vezető tervező? A furcsa részletek elriaszthatják a vevők egy részét. Illetve az érdekes apróságok ne legyenek dominánsak önmagukban. Nem tudom, volt-e már ilyen őszinte beismerése a marketingosztályok kemény nyomásának, mint most. Igen, tudtuk ezt már rég, de mégis, így nekünk szögezni? Ezek után arról beszélni, hogy szabad kezet kaptak, meg hogy már álló helyzetben dinamikus, valamint sportos - csúnya önámítás. Természetesen nincs mit vitatkozni azon, hogy a tervezőket korlátozzák a szabályok és szabványok: biztonsági előírások, aerodinamikai elvárások, funkcionális tényezők. Pedig különleges formából is lehetne sikeres tömegcikk.
Mindezek ellenére kár lenne kárhoztatni a Kiát a visszakozásért. Bölcs és megfontolt döntést hoztak, nem leigázni, inkább apró léptekkel meghódítani akarják Európát. Itt épült sok pénzért Zsolnán az az évi 300 ezres kapacitású gyár , megrendelés kell nekik, méghozzá biztos és kiszámítható. A dél-koreai autóipar (még) nincs abban a helyzetben, hogy fittyet hányva a logikának, Honda Civicet gyártson.
Ettől függetlenül se nem unalmas, se nem csúnya autó. Sokkal többet hirtelen nem tudok mondani róla, ki-ki keresse meg a kedvenc részletét. Tippek: hátsó lámpa, fényszóró, esetleg rendszámfanatikusoknak a szlovák import azonosítók.
Helykínálat
A cee'dnél van kisebb (zömében), és akad egy-két nagyobb kategóriatárs. Amiben szinte verhetetlen, a hátsó lábtér. Épp most számoltunk be az új Astra limuzinról , amelynek ugyanezen fertálya - a nagyobb tengelytáv ellenére - sokkal szűkösebb. A fene se érti, hol herdálták el a bő öt centit. A tesztút autónként 4 felnőtt férfi részvételével zajlott, és kényelmesen elfértünk. Széltében is, méghozzá mivel az ajtó valószínűtlenül vékonynak látszik belülről. A szokásossal ellentétben határozottan homorú.
A csomagtartó 340 literes, a háttámla természetesen osztottan dönthető. Kicsit kellett birkózni vele, hogy teljesen sík rakteret kapjunk, de 1,3 köbméterért megéri. Ami különösen jó benne, hogy praktikus formájú, inkább muffin járt a tervező eszében, mint a palacsinta. Hogy miért említem? Nemrég próbáltam egy másik autót, és ott fordítva volt.
Elöl semmi különöst nem tapasztaltam, az ízületi merevség eléréséhez vagy nem elég szűk a hely, vagy a röpke egyórás tesztkör alatt volt túl sok az öt üléscsere. Úgy emlékszem, hogy rendben volt minden.
Kényelem
Ami nálam nem pusztán a tomporom és egyéb testrészeim elhelyezését illeti, de vizuális és akusztikus komfortot is. Kezdem hátulról, vagyis az ülőalkalmatosságokon. Nem sportosan kemény, nem süppedősen lágy, éppen jó a párnázás - szolid úrvezetők számára, akiknek a kanyar előtti sebességkorlátozás szentírás. Látványra a kárpitok ízlésesek, a maguk egyszerűségében megfelelőek. Mármint az üléseken, mert az ajtóborítások öntött műanyagok, inkább könnyű tisztíthatóságra, mint kellemes érintésre hangolva. A spórolás csak itt, de itt eléggé tetten érhető. A műszerfal nagyon egyszerű formákból áll, egyedül a magasabb felszereltséghez járó, a huzattal harmonizáló színű középső betét töri meg az egyhangúságot.
A zajszint elviselhető. Igaz, csak benzineseket próbáltunk. Ezek viszont egy elég rövid váltóhoz (3000 1/min / 100 km/h) kapcsolódnak, de nem volt domináns motor zúgása. A futómű felől inkább bejutott a gördülési zaj. Erre valahogy kevésbé ügyelnek, főleg azok a gyártók, akiknek ezek a 20 centinél szélesebb abroncsok még az újdonság erejével hatnak.
Kia Cee’d a TV-ben
H.264 | WMV (640x480, 90,9 MB) | DivX