A tokiói tolvaj

2005.01.24. 09:54

Mitsubishinek lenni nem könnyű mesterség. A cég tavaly talán legnagyobb válságát élte át, de a nyugat-európai forgalmazók már túlvannak a nehezén. Ráadásul most jön az ötajtósnak is kiváló Colt háromajtós változata, amit Rómában mutattak be, de nem csak emiatt lelkesedek érte.

csik.jpg

Annak idején nagyon tetszett az ötajtós, szívesen dicsértük volna bővebben is, de a tesztautó csak nem bírt hozzánk megérkezni. Teltek-múltak a hónapok, közben a Mitsubishi lecserélte a magyar forgalmazót, és megérkezett az új Colt háromajtós változata, CZ3 néven.

Rövidebb, mint az ötajtós, alacsonyabb a tetővonal, értelemszerűen hosszabbak a ajtók és más a hátsó ablak. Az ötajtós Colt nem volt rossz dizájn, de különösebben átütő sem. Ez viszont elég pitbullra sikerült. Rövid, sűrű, lapos, gonosz, mint a Yaris, amikor kijött a fiatalkorúak fegyintézetéből. A Mitsubishi európai részlegénél faragták, de az áment a japán dizájnfőnök, Akinori Nakanisi mondta ki rá, nyilván arra gondolva, hogy nem bűn szép formai elemeket szolgai módon másolni.

Európai piacok

A legtöbb Mitsubishi az Egyesült Királyságban fogy. Nem sokkal előzik meg a második helyezettet, és azt is csak úgy, hogy 2004-ben rekordmennyiséget adtak el, de a dílerek euro-ligájában tavaly 35 610-zel a britek győztek.

És szegény németek csak másodikok lettek, pedig mióta a Mitsubishi DaimlerChrysler tulajdon, ez nekik hazai pálya. A márka talán Németországban élte át a legsúlyosabb krízist, emlékszem, tavasszal teljesen reális alternatíva volt, hogy nem is lesz Mitsubishi, de őszre olyan keményen rendezték a sorokat, hogy csak 13 darab eladott autóval maradtak el az angolok mögött.

A hármas számú Mitsubishi-nagyfogyasztó sokak meglepetésére Oroszország. Az angol szaksajtóban olvashattunk korábban is izgalmas cikkeket a moszkvai Lancer Evo lázról. 30 037 autót adtak el, ebből 17 502 az egész gusztusosra sikeredett új Lancer volt, 3 246 pedig az ugyancsak friss flaszterterepjáró, az Outlander. Az orosz díler egyelőre horribilis növekedési mutatókat produkál.

4. Spanyolország 18 017, 5. Olaszország 15 165, 6. Franciaország a 2004-ben eladott 10 918 Mitsubishijével.

Ahogy Tim Tozer, a Mitsubishi európai elnöke mondta, az új Colttal és az Outlanderrel szeretnék egy kicsit kiegyenlíteni a Mitsubishi-féle észak/dél-anomáliát. Észak-Európában ugyanis inkább csak Coltot és Lancert vesznek a népek, délen meg Pajerót és L200-ast.

A Colt háromajtós változata rendesen elrugaszkodott az ötajtóstól. Míg az három centivel magasabb, ezt nemcsak megültették, de a hátsó lámpával is a laposságot hangsúlyozzák. Az ötajtós Colté fügőleges, a' la Punto II, a CZ3 alapjául szolgáló CZ2-es tanulmányautóé már inkább volt vízszintes. Csak az egy kicsit túlságosan sci-fi és heavy metal volt, úgyhogy addig szelídítették, míg létre nem hozták az Alfa 147-es hátsó lámpáját.

A minimális túlnyúlás itt még feltűnőbb, mint az ötajtósnál, a hátsó ajtó gyakorlatilag a tengely fölött magasodik, a sárvédőívek úgy kanyarodnak hátra, mint a kétszemélyes Smartban, aminek végső soron a kis Colt távoli rokona, mondjuk úgy, padlólemez-sógor. Mivel a jóval nagyobb Carisma tengelytávját választották, a Colt nagyon stabil, de azért orrnehéz.

Kanyarban gázelvételre-fékes ijedelemre eldobálja a hátulját, ami kifutópályán nagy öröm lehet, szűk szerpentinen, nagy forgalomnál kevésbé. Az elektronika munkájáról ugyan tájékoztat a kis sárga lámpa villogása, de ESP-vel is simán le tudnék vele ereszkedni egy szakadékba, legalábbis nyári gumival a +5 fokos téli taknyon nagyon tudott úgy viselkedni, mint aki akár el is szállhat.

C3   -   CZ3
C3 - CZ3

A fontosabb, kellemesebb lopások belül vannak. Az első ülésen csak az tűnik fel - és elsősorban éjszaka -, hogy a szellőző rendszer tekerőinek világoskék világítása a Toyota Corolla Versóról van, a váltószoknya meg a Citroen C3-éval csereszabatos. És tudom, hogy sokkal elegánsabb lenne,ha hallgatnék, de sajnos nem bírok a véremmel: a levegőbeömlőket egyszer régen egy távoli galaxisban valaki az Alfától castingolta.

A hátsó ülés, az az igazi. Valamelyik micus mérnök feleségének Twingója van, az egyszer biztos. És mindig csodálta a francia leleményességet, hogy ha nincs sok csomag, csak négyen utaznának valahová, hátracsúsztatják az ülést, és a Twingo azonnal veri lábtérben a középkategóriás limuzinokat. Na, ezt most már a Colt is tudja, 15 centis mozgástérrel.

A másik fontos lopás a Honda Jazztől van, illetve ez annyira nem is lopás, inkább követő emberfogás. Mert a Colt hátsó ülésének hajtogatása más rendszerrel megy, csak a végeredmény hasonló, és a működtetés ugyanolyan könnyű. Csodák persze továbbra sincsenek, hiszen hátsó lábteret a csomagtartó rovására nyerünk és viszont, de már ennyi választási lehetőség is igen jól használható kis autót eredményez. Szívem szerint pedig nem is tenném szóvá, hogy a Mitsubishi kegyetlen marketing gépezete "a kategória legnagyobb összesített lábterét" (1 705 mm) hátratolt paddal érti, a kategória egyik legnagyobb csomagtartóját (535 l) pedig előretolt-lehajtott támlákkal.