Hozott isten, meg nem is
Mielőtt sugárban okádni kezd a kedves olvasó, mert elege van mostanság az erőszakos rosszhangulat-keltésből, nézzük a pozitívumokat is. Az ötajtós Colt sem csúnya, de a háromajtós sokkal szebb, a CZT meg még annál is szebb. Pontosabban fogalmazva inkább dögös. Csajos, de dögös.
Oldalról emlékeztet a 206-os Peugeot-ra, de tömzsibb, mokányabb, hátulról pedig vidáman mosolyog, ahogy rendes, jól nevelt kisautóhoz illik. Egyedül a tömpe orra néz ki egy kicsit furán, de ha nem teljesen szemből nézzük, nem annyira feltűnő. A CZT a sportosság jegyében egyedi első lökhárítót kapott, de természetesen a hátsó ütközőt is színre fújták. A kipufogó kisautós viszonylatban vaskos, szép nagy hátsó szárny virít a harmadik ajtó felett, az impozáns 16-os alufelniken 205/45-ös gumik feszítenek.
A belső tér nem teljesen egységes. Az ülések szépek, a bőrkormány pazar, sportos. A műszerfalon lévő műszerek fémszínű keretet kaptak, számlapjuk sportos fehér. A világoskék ufóműanyagok egy hétköznapi modellt feldobnak - legalábbis nekem tetszett ez a megoldás az 1,1 literes Coltban -, de egy sportmodellben furcsán néz ki a sok bugyikék betét. 65 éves édesapám kérdésére, "mi ez a randa szar?", így válaszoltam: "a fűtés kapcsolója". Ez így is van rendjén, a Colt CZT nem a nyugdíjasokat célozza meg, sértődés nélkül el is engedte a cizelláltságtól mentes kritikát a füle mellett.
Ismét szőrözni fogok, gyengébb idegzetűek elégedjenek meg annyival, hogy a CZT élvezetes autó, és ugorjanak. Fura, hogy a féken és a motoron kívül mindenben találtam némi kivetnivalót, mégis szerettem a Colttal közlekedni. Hiába, a dolgok érzelmi oldalát még egy ilyen egyszerű témakörben is nehéz megmagyarázni.
A motor tehát jó erős, persze ahhoz, hogy megmutathassa igazi énjét, forgatni kell. Már kétezres fordulatnál sem vészesen gyenge, de az igazi téboly 3000-nél kezdődik. Itt megjön a hangja is, és nagyon kellemes hátbizsergetés közepette a kevesebb mint 1,1 tonnás kisautó meglepő elevenséggel indul meg. Nem tölt akkorát a turbó, hogy hátba rúgja az embert, de nagyon határozottan lép akcióba. Sajnos a kipufogó hangja kissé modoros lett, mély is, meg sportos is, de kicsit visszafogott.
A váltóval több baj is volt. A kar viszonylag rövid utakon jár, és milliószor pontosabb az 1,1 literes modellben levőnél, de így is csak közepes, mert akad, és emiatt nem elég gyors. A másik probléma a fokozatok elosztásával van. Igaz, egy turbómotort nem kell teljesen leforgatni, de a harmadikban elérhető 150 km/h-s sebesség egy kis motoros sportautóban akkor is túlzás. Ugyanezzel a motorral és egy jóval rövidebb áttételezésű váltóval a CZT gyorsabb és élvezetesebb lenne.
Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű a klasszikus spórolós megoldás, a modern, multilink rendszerű futóművek sokkal pontosabbak, de a dolog élvezeti része nem ezen múlik. A kis Colt elég szélesen terpeszkedik, és remekül fogja az utat, amikor azonban megkezdenénk a kigyorsítást, kiderül, hogy az első futóművel valami nincs rendjén. A CZT nehezen viszi át az erejét az útra, hajlamos kipörgetni az ívbelső kereket. Ez a jelenség természetesen minden autónál fennáll, de nem mindegy, milyen mértékben. Talán ezért nem lehet kikapcsolni a kipörgésgátlót.
A menetbiztonsági elektronika szerencsére a jobbak közül való, hagyja, hadd játsszon a sofőr, és ha be kell avatkoznia, visszafogottan lép akcióba. Az ABS és az EBD (fékerőelosztó) alapáron jár a CZT-hez - milyen szép mondat! -, a fékhatással nincs is semmi baj. A kormányzás közvetlen, a kuplung meg jó kemény. Nem elviselhetetlenül, csak sportautósan.
A hétköznapi használathoz az autó futóműve nem elég toleráns. Bizonyos fajta útegyenetlenségeket egészen jól elvisel, de néha, főleg kátyúk miatt, olyat üt, hogy ha nem lett volna egy még ennél is sokkal keményebb Opel Astra GSI-m, többször kiszálltam volna ellenőrizni, nem történt-e nagyobb baj. Meglepett, hogy egyszer sem ért le, pedig az első légterelő nagyon közel ül az aszfalthoz.
És most jöjjön az érzelmi oldal, magyarázatok nélkül. Szerettem ezt a kedves, jópofa autót. Minden hibáját feledve, élvezetesen lehet vele közlekedni, jó erős a motorja, és a kanyarsebességével sincs semmi baj. Vérmes amazonoknak vagy egzaltált fiatalembereknek remek játszópajtás, és erőltetett menetben sem fogyaszt többet 11,3 liternél.