Értesz az állatok nyelvén?
Ha már szóba került a 911-es, járműdinamikai szempontból hátrányosabb elrendezésű, a németek megküzdöttek vele, hogy elképesztően jóvá tegyék. Hozzá képest a Corvette egészen ésszerű, motor elöl, kuplung-váltó hátul – elvileg ez az úgynevezett transaxle elrendezés egészen jó tömegelosztást ad, amit egy kis sperrdiffivel megtámogatva egészen kezessé tudtak tenni. Meglep, hogy a kuplungja nem túl nehéz, pedig 575 newtonmétert kell átvinnie. Talán egy kis szervó? Tudja a fene, de egy mai kétliteres dízelnek combosabb kuplungja szokott lenni. Viszont a váltó lehetne jobb. A szélső helyeket (egyes-kettes-rüki) könnyű megtalálni, de például a hármas sosincs meg olyankor, amikor kéne. A kis csutkával egészen kis felületen kell megkeresni a hat előremeneti fokozatot, és amikor gyorsan váltana az ember, néha mellémegy.
Ami még meglep, az az, hogy a Corvette rugózik. Igaz, a rugóutak nem túl hosszúak, de ennek ellenére nem akarja kirázni a veseköveket, de még a vesehomok kiürülését sem forszírozza. Az alacsony orr mellett az másik igazán kényelmetlen momentum az, hogy a 245-ös első gumik minden nyomvályút megpróbálnak követni, ezért állandóan résen kell lenni, pláne, ha tényleg megyünk. Amúgy andalogni sem rossz vele, mert a motor ereje bármelyik fokozaton átgyűri magát, ha nagyon muszáj. Közepes fordulatig mindezt egészen csendben, utána viszont előkerül a négy kipufogóból a small block igazi hangja, amitől egy kilométeres körön belül még a kutyák is abbahagyják a párzást, a fülészeti rendelőben sorba állók pedig összerezdülnek.
A lapos, hosszú orr alaposan megdobja a levegőt menet közben, úgy 180 táján csapódnak be az első bogarak a szélvédőn. Ez a sebesség jól ellenőrizhető, hiszen a head-up display a szélvédőre vetíti – meg a keresztgyorsulást is, ha a competitive mode-ok valamelyikét használjuk. A szél nem olyan agresszív, mint a Corvette kabrióban, mert a hátsó üveg megfogja a visszaáramlást, de azért szélcsend sincs. Szóval pont jó, ennyi léghűtés kell, mert ha hajtjuk, mint minden orrmotoros vadállat, ez is ontja a hőt a kardánalagút felől, hiába fagyasztja le magát az ember a klímával. Hiába, azért vannak előnyei a far- és középmotornak is, na.
Korai C4 rekám - Kattintásra videó indul
Aki szokott motorozni, az egészen motorközelinek fogja érezni a Corvette-élményt, azt, ahogy 4,3 másodpercen belül százon van, no meg azt, ahogy százötvenről kétszázra gyorsít... Ilyenkor akkorát tol, ami még a sokat tapasztaltakat is meglepi. Kanyarban viszont már érteni kell hozzá, mert a gázelvétel nem járható út. Attól a pillanattól, hogy gázt mer adni az ember (nagy gázt!), a futómű betámaszt, a gumi megkapaszkodik az útban és a kormányt nem hagyjuk a nyomvályúk által megvezetni, bármire képessé válunk.
Azt mondom, hogy a Corvette, amely az okmányirodákban még mindig Chevrolet, nem a világ legjobb sportkocsija. Persze vicces egy Trabanthoz hasonlítani a fémváz, műanyag burkolat kombinációt, meg a keresztlaprugót, de tény, hogy kezd működni a dolog. Ők is addig farigcsálták, amíg csak összejött. A mifelénk istenként tisztelt "minőségi hatás" persze messze nincs egy Porsche vagy egy Ferrari szintjén, de a maga prosztó módján bizony ez a sportkocsi is üt, sőt, napi szinten hangulatosabb, vagányabb és lazább. Igaz, hogy még az európai ára sem mérhető amazokéhoz, nálunk húsz millió körül árulják.
Írjon ön is ítéletet !
Egyszer elvittem a szelektív hulladékot a gyűjtőhelyre a Corvette-tel, s csak utána gondolkodtam el azon, hogy ezzel a párszáz méteres kerülővel nem ártottam-e többet a természetnek, mintha csak simán a kukába dobtam volna a pillepalackokat. Persze ha már pusztulnia kell a benzinnek, hát én csak azt kívánom neki, hogy ne egy rettenetes V8-as terepjáróban, hanem egy ilyen sportkocsiban érje utol a vég. Igaz, ha normálisan közlekedünk vele, országúton vagy autópályán, egészen jól moderálja magát, akár 11-13 liter közé is leszoríthatjuk a szomját (legalábbis Winklernek sikerült), szerencsére már simán közlekedni is lehet ezzel a szörnyeteggel. Igaz, ha valóban élvezni akarjuk, akkor még mindig érteni kell az állatok nyelvén – az elektronikus segédletnek, a lényegesen jobb kormányzásnak és a szilárdabb váznak köszönhetően már elég a középfok is.