Varty-varty-varty-varty-varty-varty-varty-varty!
Teszt: Mercury Cougar 1968
Nagyon egyben van, de talán az egérrágta gumiszigetelések miatt 70-80 fölött elég hangos lesz. 90 körül jól megy, egyben van, de itt már túl sokat forog ahhoz, hogy szép, rotyogós lehessen a hangja. 110-nél még van benne tartalék, de jobb békén hagyni, ennél a tempónál már durva videojáték egyenesben tartani. Mert bár tagadhatatlan, hogy az M0-son legalább elfér, mégsem ide való. Meg nem is az országútra. Hanem?
Hát igen, bármennyire nagy is, a Cougar eleme a város. Itt lehet vele olyan lassan menni, hogy a mágikus 1500-2000 közti tartományban maradhasson a fordulatszám. 90 körül már kisimul a vartyogás, 110 táján meg a Cougar nem a bűvös cirkáló, csak egy hangos autó, amiben nyílegyenes úton is folyamatosan, nagyon kell kormányozni.
VMax Zsolt, aki a ’69-es Galaxie-ja kapcsán elég komoly muscle car adatbankká nőtte ki magát, azt mondja, már üresen is ül egy kicsit a hátulja; az évtizedek során kilágyultak a laprugók. Ha még beül két 90 kilós férfi, további tíz centit ereszkedik a segge, ami teljesen elcseszi az első futómű-geometriát és rossz lesz az utánfutás. A megfejtés két légrugó lesz hátra, meg is rendeli nyomban. Mint ahogy az új hűtőt is − ennek nincs különösebb baja, de 1968-ban még nem volt alumíniumhűtő, ami majd sokkal jobb lesz. Akárcsak a váltóolajhűtő.
A klíma tényleg működik, de csak ha a kompresszor kap külön áramot az akkumulátorról, úgyhogy az érintkezéseket is át kell nézni. Egyébként minden faja, az ajtófalcoktól a zsanérokon át az aljáig. Egyedül a műbőr tetőborítás alatt burjánzik a rozsda, úgyhogy ott a télen lesz egy kis lakatolás, aztán Kárpitos Rezső áthúzza ugyanolyan fekete műbőrrel, persze csak miután kapott egy Chip Foose hőszigetelő réteget. Zsolti ajánlotta, neki van az F150-esén, és hiába áll az autó a tűző napon, egész elviselhető benne a klíma. Mármint nem a légkondicionáló, mert az elviselhetetlen, borzalmas mínuszokat csinál.
Egyelőre nem tudom, mennyit fogyaszt (Zsolti szerint meg fogok lepődni, hogy eljár 15 literrel, hahaha!). Teletankoltam és megjegyeztem, hány mérföldnél jár a számláló, hát most verhet a víz, hogy jujjuj, 20 liter. De hát tudjuk, hogy senki nem gazdagodott még meg abból, hogy keveset fogyasztott az autója. Soros György tőzsdézett, Charles Simonyi feltalálta az Excelt, Gyurcsány Ferenc a törvényes keretek határmezsgyéjén bűvészkedett a kormányüdülővel. Brunei szultánja meg Brunei szultánjának született, őt se egy Swift 1.0 tollasította meg.
Imbolyog. A kormány túlszervózva. A fék is túlszervózva. Hosszasan, sőt, a végtelenségig lehetne pocskondiázni a menetdinamikáját, de hiába, nem érdekel. Királyul néz ki, érzem, hogy nagyszerűen áll, főleg, hogy a várakozás ideje alatt megfelelő bajuszt is növesztettem hozzá. És mondhat bárki bármit, így rotyogni csak egy régi, szar amerikai V8-as tud.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.