Földtúrás huszonötmillióval

Bemutató: Doosan 460 Plus és Doosan DL 250 rakodógép

2008.09.16. 01:59

A DL 250 homlokrakodó teljesen más dimenzió. Huszonötmilliós ára, mérete és funkciója is azonnal láttatja, hogy itt valami egyébről van szó. A 460 Plust bátran kitenném a rétre és beleültetnék egy tizenkét évest, ebbe a mamutba viszont magam is óvatosan ültem bele.

Az irányítás hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal történik. A sebességváltás nem szokványos: bal kézhez szerelték a többfunkciós kart. Előre- és hátratolva a menetirányt határozzuk meg, a végét tekerve négy fokozatból választunk. Egyesben csiga, kettesben már normálisan lehet haladni a munkazónában. Az utolsó, negyedik fokozatban már 45 km/h is elérhető, ezzel akár közúton is leküzdhetők kisebb távolságok.

Tizennégy tonnájával jobb, ha nem viccelünk. Nagy és szokatlan, elég egy rossz mozdulat, hogy a mögöttünk bizonytalankodókat nekünk kelljen kiásni. Vagy betakarni. A kanyarodást az artikuláris váz negyven fokban hajló derékcsuklója teszi lehetővé; a kormány csavarásával ekörül fordul a gép orra és a hátsó felet jelentő fülke-motor egység.

5900 köbcenti, 804 Nm – ez elég ahhoz, hogy a domb felé fordítva szinte alapgázon elkezdje belemélyíteni kanala élét a földbe. Ha ügyesen bánunk a DL 250-essel, akár 2,8 köbmétert is képes kivájni, odébb vinni és lebillenteni. A megrakott haladást a kanál stabilizátora segíti: szenzorjai hepehupás talajon arra figyelnek, hogy a karok ugyanabban a szögben álljanak. Hiába megy fel-le a gép segge a kupacokon, a kanálban benne marad a rakomány.

A Doosan common rail dízelmotorja kifejezetten csendes, nyitott fülkével is elviselhető. Akik bírják a klímát, inkább csukják be a bal oldalra szerelt ajtót – légrugós ülésben, beépített CD-lejátszót hallgatva jól eltelik a nap. Az allergiások se ijedjenek meg, a beszívott levegő többszörösen szűrt: a nagy rakodógépek fülkéiben ezek már kötelezőek, nem számítanak extrának. A kormány szöge és magassága állítható, a jó testtartást a botkormány elé szerelt állítható alkarpárna is segíti. A burkolatok kemények, de tisztíthatók.

Az emelést és billentést itt csak egy botkormány vezérli, a csúcsán levő gombok pedig programozhatók. Az irányváltást ráállítva felszabadul egy kéz, rakodásnál így folyamatos kormányzás mellett lehet a kanalat vezérelni. A lágyan sötétített üveg mögül körbe kilátni, nincs holttér. Az átgondoltságot és az építés minőségét a piac szigorúan zsűrizi. Ezek célszerszámok, itt nehezebb a személyautóknál megszokott marketingtáppal megetetni a vevőt. Az apróbb hibák is meghiúsítják a munkát, ezért a masszív szerkezet és a karbantarthatóság több mint szentség.

A koreai gyártású gépeket, ahogy a Doosant is, néhány éve még kétkedve fogadták. Ugyanazt az utat járták be, mint a személyautók: a japánok után a koreai cégek is helyet kaptak a piacon. Időközben megjöttek a kínaiak, Magyarországon is felbukkantak az eddig ismeretlen márkák. Itt nem ezer forintokról van szó, az építőiparban nehezen nyílnak meg a bukszák, egyelőre marad az európai, japán és koreai gépek uralma.

Egy délutáni műszakot húztunk le a 460 Plusszal és a DL 250-nel. Akinek a talaj a munkahelye, kényelmes, gondosan kivitelezett eszközt kap annak rendezésére. Célszerszám ez, és bevallom: sokkal boldogabb lennék, ha a mindennapjainkat meghatározó személyautók is ennyire megfontolt, a felhasználást segítő konstrukciók lennének.

Ha van hobbienduro és hobbiterepjáró, miért nincs hobbirakodógép? Ha rajtam múlna, gyűjteném őket, megtölteném a kertet kékkel, sárgával, naranccsal és zölddel, kanalukban fél-fél köbméter fekete földdel.

Műszaki adatok

  Doosan 460 PlusDoosan DL 250
Önsúly 3130 kg 14200 kg
Kanál kapacitás 0,4 m³ 2,4-2,7 m³ igény szerint
Maximális emelési kapacitás 1870 kg   
Végsebesség (előre/hátra) 12,3 km/óra 12,3 km/óra
Motor Yanmar, 71 LE Hathengeres Doosan common rail,
5900 cm³, 168 LE
Üzemanyagtartály 40 l   
Max emelési magasság 4010 mm   
Max billentési magasság 2424 mm 2721 mm
Csapszeg magasság 3106 mm 3856 mm
Hosszúság kanállal 3264 mm 7664 mm
Szélesség kanállal 1778 mm 2740 mm
Tengelytáv 1061 mm 3020 mm