Olcsó Lambo nem létezik
Akad ennél kritikusabb pont. A futómű. Ahhoz, hogy a Fiero nyomtávja megegyezzen a Diablóéval, rettenetes nyomtávszélesítőket kellett alkalmazni. Azt viszont megtanultuk, hogy a nagyon széles pogácsák nem egészségesek . Több mint tíz centi szélesítésen ülnek a gigantikus felnik, nem csodáltam, hogy nagyon erős a gördülési zaj. Ennek lehet oka a széles gumi, a visszhangos műanyagkarosszéria, de igazából szerintem a haldokló csapágyazás lesz az. A kezelőszervek, a gáz, a fék nehezen mozog, ezek lehetnek akár beállítási problémák is. Biztos vagyok benne, hogy egy féktuningot is nagyon megköszönne.
Az autót fantomvezetéssel irányítjuk, ami azt jelenti, hogy eléképzeljük, ami odakint lehet. A műszerfal nagyon magasra húzott, és hiába a gigantikus szélvédő, csak egy soványka kémlelőnyíláson látunk ki. A Fiero sajátossága az erős torpedólemez, amit az építésnél is meghagytak. Ez viszont magasan van az új szélvédő alsó pereméhez képest, ezért nehézkes a kilátás. Meg kell szoknunk azt is, hogy az orra keskenyebb, mint a háta, ezért a faluban én is óvatosan araszoltam el az IFA mellett. Az igazi Diablóval sincs ez másként, bár abból sokkal jobban kilátunk.
Laci mostanában cserélte nagyobbra a hűtőt, és a futóműbe is kénytelen volt belenyúlni. Kisvárda környékén nem jellemzőek az ültetésbarát utak. Gumi távtartók kerültek a spirálrugók közé, ezek hatására nem ér le annyira az autó alja, viszont gyakorlatilag megszűnt a rugózás.
Másnap kapcsolatépítési szándékkal ellátogattunk a most nyílt nyíregyházi Harley Davidson-kereskedésbe , ahol, miközben az üzletvezető a komplexumot mutatta be, betévedtünk egy raktárba. Néhány Harley társaságában ott pihent egy eredeti Lamborghini Diablo. Ha már így hozta a sors, kértük, hadd szemrevételezzük, hogyan is kéne kinéznie egy igazi Diablónak. Próbáltuk indítani, de sajna le volt merülve az akkumulátor, így férfierővel toltuk ki az épülő udvarra. (Kedves olvasó el tudja képzelni, hogy a garázsában áll egy Diablo, aminek lemerül az akksija?)
Nem megy, hát nem megy, mindegy. Igazából nem is az eredeti Diablo a cikkünk tárgya, ezért a kialakításra koncentráltunk. És valóban nem tévedtem: ha a sárga kamulambót egy kicsit újbatennék, nem hiszem, hogy valaki első ránézésre megkülönböztetné a kettőt. Tüzetes vizsgálódás közben azért kiderül, hogy a Diablo elemei sokkal finomabb kidolgozásúak, és az ajtók finomabban csukódnak, bár azok is koptatták a fényezést. A drámai különbség a ruha alatt van. Hátul nem 6, hanem 12 hengert számlálhatunk, és nem keresztben, hanem hosszában. Ráadásul ez a változat egy KOENIG tuningos - állítólag 700 lóerős - ritkaság. És valóban képes 300 km/h fölött is közlekedni tartósan. Míg Laci Nyíregyházáig jutott a Fiero Diablóval, az eredetivel már Spanyolországba is levezekeltek.
Vezekeltek biza, mert kényelemben ez sem erősebb az épített változatnál. Jobban kilátni ugyan, de ezzel vége is a luxusnak. Akad benne gyári hifi, de minek, léte kész badarság egy V12-vel a hátunkban. A hangszórót kikönyököljük, a zenét csak álló motor mellett élvezhetjük. Ebben az autóban is akadnak megdöbbentően puritán részletek.
A motortérben például van egy elektronikát tartalmazó, egyszerű, szürke vasládika békazárral, mint egy régi katonai elsősegélydoboz. Csodás darab. Öröm volt látni a zsigulis elemeket is. A közös őstől származó irányjelzőket, a klasszikus fiatos belső tükröt, műszereket, kapcsolókat. Azt hiszem, ha kell, kevés munkával rekonstruálható ez a belső is, az elemek nem beszerezhetetlenek.
Volt már 45 milliós ajánlat, de a tulajdonos nem adja el. A replikától pont tizedennyiért válna meg Laci. Ez nem kevés, nem is mondanám, hogy tökéletes gépet kap a vevő, de az biztos, hogy ha valakit csak a külsőségek érdekelnek, nem csalatkozik benne. Rákerestem a hasznaltauto.hu-n, és egy 1988-as Pontiac Fiero 650 ezerért beszerezhető. Majosházán megrendelésre ma is építenek replikákat, vagy megrendelhetjük a Diablo minden elemét a lámpáktól az üvegekig, amit otthon szépen összegányolhatunk. A spórolósaknak ez sem lesz igazi. Akár kamu, akár eredeti a Lambo, olcsón nem ússzuk meg.
Lángolás a CarStylingon
A cikk megjelenése után az Fiero tulajdonosa Laci a www.carstyling.hu portálon röviden véleményezte a cikket:
"A totalcar.hu-n található leirásról a véleményem:
Fantomvezetés:Egy mercédesből, vagy egy passatból, sem
lehet látni a kocsi előtti kb6m-t ha lesűlyesztem az űlést és
hátradőlők, de egyébbként a replikából is lehet látni ezt a
teret, ha az ember veszi a fáradtságot és előrehajol egy
kicsit, de erre a tére nincs is mindig szűkség(parkoláskor
legfejebb).
Siralmas belső: Az eredetié se sokkal szebb, ez jól
látható a képeken, de szó sincs siralmas lepusztúlt belsőről.
Repedezések: Igen van, de nem szembetűnő, ősszesen 4db, amik
alig pár cm-esek, és azjtónál egy kis koptatás, amit egy
fényező kb30-40eft ért tőkéletesen kijavit, de az eredetin is
megtalálhatóak ilyen koptatások. De szerintem a képek magukért
beszélnek, hogy a fényezéssel nincsenek nagyobb problémák.
Kerékhang: Szerintem egy kicsit is a kocsikhoz értő
embernek tudnia kell, hogy egy 275-s gumikkal szerlt autónál ez
megszokot, pláne annak kellene tudni aki a kocsikról ir.
Haldokló csapágyazás:HAZUGSÁG! A kocsi futóműve nem rég
lett felújitva(csapágyak ,szilentek,stb) Ez a kővetkeztetés a
hozánemértésre vezethető vissza(gumihangból kővetkeztetett)
Gyorsulás-végsebbeség:Nem tudom valaki, hogy irhat róla
mikor mindősze 3kis szűk utcán át vezette kb50km/h-val,
megtehette volna, hogy kipróbálja főuton, és csodálkozhatott
volna.
EGY JÓ ŐTLET: Ha a kocsidról az igazat akkarod visszahalani, ne enged a totalcar-osokat a kőzelébe! "
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.