Ellentart a lejtőnek

2008.09.29. 00:36

Adatlap Ford Fiesta 1,6 - 2008

  • 1596 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 120 LE @ 6000 rpm
  • 152 Nm @ 4050 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.9 másodperc
  • Végsebesség:
    193 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km

Három problémát jegyeztünk fel a tesztúton, három választ vártunk a Fordtól. Az elsőt kérdés nélkül meg is kaptuk a sajtótájékoztatón. Az új Fiestában már – európai Fordok között elsőként – elektromos szervokormány van. Egy ilyen rendszer sok érdekes dologra módot ad. A Ford nem parkoltatja önállóan a Fiestát ( VW), és nem is könnyíti meg a kormányzást a helyes, nehezíti el a helytelen irányba vészhelyzetben ( BMW), viszont példátlan egyenesfutást produkál mégoly bogárhátú utakon is.

Melyek ugye kifelé lejtenek, hogy lefolyjon róluk a víz. A balkormányos világban ez azt jelenti, hogy a vezetőnek folyamatosan korrigálni kell balra, ha nem akarja, hogy a kocsi lekússzon a padkára. A Fiesta nem kúszik le. Az elektronika egyenes úton folyamatosan ellentart. Emiatt vettük észre kollégámmal a tesztúton, hogy bár a kocsi nem húz semerre (ami lejtős úton nem is normális, mégsem fogtunk gyanút), elengedett kormánnyal egyenesen gurulunk, mégis balra dől a kormányagyon a Ford-logó. Tehát nem bug, hanem feature.

A prezentáció végén egy svéd kolléga megkérdezte, hogy ha valaki esetleg Európában szeretne puhább kínai Fiestát, szállítanak-e neki. (Nem.) Én viszont másra voltam kíváncsi. Megtudakoltam, miért nincs ESP-gomb a dízel Ghiában.

Azt mondták, hogy csak. A Sport felszereltségben van, de a többiben örökké őrködik a Fiesta utasai felett a menetstabilizáló berendezés. És tuti, hogy elindul majd az autó télen havon, jegen, kérdeztem. Tuti, mondták, mert 20 km/h alatt azért egy kis kipörgés, némi fordulatszám-különbség a kerekek között azért belefér az okos ESP tűrésébe. Én elhiszem, de egy biztos: télen kérünk majd egy tesztautót, és megnézzük a magunk szemével ezt az intelligens ESP-t.

És harmadik kérdésünkre is választ kaptunk. Az új Fiestán azért nincs kapaszkodó, mert túl biztonságos ahhoz képest, amilyen kicsi. Vagyis – legalábbis ezt állítják a gyáriak – a függönylégzsákok beszereléséhez olyan kis hely van az ajtókeret fölött, hogy a kapaszkodó már egyszerűen nem fért el. Jó duma, bár lehet, hogy az opciós függönylégzsákot nem kérő dülöngélő vásárlókat majd nem győzi meg annyira.

Olvasó lebuktat:

Hello!

Ket megjegyzest szeretnek fuzni a Fiesta bemutato cikkhez:
- elsokent kategoriajaban terdlegzsak: ez nem igaz, a Yarisban is van terdlufi (paromnak 2006-os Yarisa van Sol felszereltsegu, es 9 legzsak van benne, kozte terdlegzsak is, igaz kesobb a Sol felszereltsegbol kivettek es csak az Exe-ben van mar ennyi ugy tudom)
- majrevas, azaz kapaszkodo: a mostani Fiestaban sincs sajnos :(( (en 2004-es Ambienta fapados Fiestaval jarok es nincs benne sajna, nem is lehetett rendelni, a magasabb felszereltseguben sincs.)
Amugy tetszik a bemutato, kivancsian varom majd a tesztvezetest ha mar nalunk is kaphato lesz, hiszen regi "huseges" Fiestas vagyok, a jelenlegi mar a 3.

Sport 1.6 Duratec Ti-VCT

A második napon egy háromajtós, benzines Sportot kértünk és kaptunk. Kívül sokkal pofásabb, mint a többajtós: harciasabb első lökhárító, látványos tetőspoiler hátul felül, diffúzorszerű lökhárító-kialakítás alul. Belül szürke belsejével, sprőd textilkárpitjával már kevésbé tetszett. Na de ahogy ment!

9,9 másodperc a 0–100, 193 km/h a vég. Nem nagy ász autóskártyában, de élőben nagyon kellemes. Egy könnyű kasztniban a 120 lovas, gyönyörűen hangolt, pörgős, lelkes egyhatos négyhengeres (ami ráadásul mind szívó-, mind kipufogóoldalon változó vezérlésű) legalább akkora örömet tud szerezni az embernek, mint valami kétszer ekkora lóerőgyár egy böszme bálnában. Sőt.

A háromajtós karosszéria érezhetően sokkal merevebb, ugyanakkor sokkal zajosabb is, mint az ötajtós. Az utat jobban érzékeli a fenék, a sebességet intenzívebben éli meg a fül. Az ESP ebben a kocsiban már kikapcsolható, és ennek van is értelme – nyilván elsősorban akkor, ha az ember nem A-ból B-be igyekszik, hanem C körül kergetőzik valami zárt pályán a határokat próbálgatva. Az elektromos szervokormány ebben a karosszériában már nem tűnik komfortosan lágynak, ellenben pontosan és közvetlenül irányítható vele az autó.

A futómű a Sportban is ugyanaz a standard kisautós megoldás, mint az ötajtósban: elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok. Igénytelen, olcsó technika, de a hangolása jól sikerült. Feszesen, pontosan simul vele bele a kanyarokba a Fiesta. Legalábbis a tükörsima toszkán aszfalton. Majd meglátjuk, Pesthez mit szól.

Ami miatt viszont kellemetlenebb volt a Sport az ötajtósnál: hátul valahogy még kevesebb benne a hely, kilátni pedig alig lehet belőle, bármelyik irányba. Elöl az irdatlan tükör takar be, oldalt az A-oszlop, hátul a C.

Mikor, mennyiért?

Az új Fiesta valamikor késő ősszel már kapható lesz nálunk, az ára állítólag csak picit, pár tízezer forinttal haladja majd meg a kifutó Fiestáét. Az egyes felszereltségi szintek extralistája persze kurtább az új verziónál, a fiatalabb eladó lyánynak nem kell akkora hozomány. A régi modellből nem lesz Campus, Classic vagy First, nyom nélkül eltűnik örökre. Ázsia, Afrika, Ausztrália, Amerika egyelőre várhat: ők csak 2010-ben kapnak a szép új Fiestából.