Jól össze van tehát rakva, néhány igénytelenkedés azonban becsúszott. Itt van például a hátsó "szárny", annak is az anyaga. Ez a borzalom egyre-másra bukkan elő egyébként nagyon jó autókban, nemrég a Seat Alteában láttam, most meg itt. Mi ez?! Bányásszák valahol, és a földtani vizsgálatok szerint rengeteg van belőle a pleisztocén rétegekben? Vagy egy műanyagbróker szerzett valahol hatmilliárd tonna beolvasztott ágytálat, és most azon osztozkodik az autóipar? A Ford sokat vett belőle, mert ebből van a szárny (bocsánat, "szárny"), az ajtókeretek felső része, és az igazi rejtély, a visszapillantó tükör előtti kis műanyag háromszög. De most tényleg, nem akarok hisztizni, ugyanakkor elhinni se szeretném, hogy ezt komolyan gondolták. Itt ez a kemény, visszataszító tapintású műanyag lapka, szépen fényezett vasakkal határolva, amit mintha kifelejtettek volna az autóból. Vót ott egy luk. Amit befótoztak: három patenttel, úgyhogy könnyedén kipattinthatjuk, ha nem tetszik, és messzire hajíthatjuk.
Szerencse, hogy a kommunizmusnak vége, mert akkor ezt a háromszöget lopkodná egymástól az összes focusos, felváltva az ablaktörlő lapátokkal, amik ugyanúgy egy mozdulattal cserélhetők, mint a VW Polo vagy az új Mitsubishi Colt ablaktörlői. A másik részlet, amin lehetett volna csiszolni, hogy a kormányoszlop csuklója az utastérből is látható, a' la Citroen Kacsa és UAZ.
Más rosszat nem mondhatok, ez a Focus így jó, ahogy van. A műszerfalat teljesen átalakították, a borítása az anno az Alfa 147-esben megjelent, és azóta örvendetesen terjedő rücskös, fekete műanyag. Nyom nélkül tűnt el az aszimmetrikus ferde középvonal és a buci, a maga idejében nem rossz, de mára csereérett kormány, ami a Mondeóéhoz hasonló szép, alubetétesre cserélődött. Szintén a Mondeóból, egy kategóriával feljebbről érkezett a központi, érintőképernyős (!!!) klíma-hifi-navigáció-telefon vezérlés.
Az olcsóbb változatoknál klasszikus, tekerőgombos maradt a szellőzőrendszer, de kellemes, gumis a tapintása, és ennél könnyebben kezelhető szisztéma továbbra sincs. A Ghia Focushoz kaphatunk hanggal vezérlő berendezést, melyet a kormányoszlopra rögzített, mind formájában és méretében, mind könnyű kezelhetőségében az ősember által jegyzett szakócára emlékeztető egység gombjával aktiválhatjuk. Az ergonómia tényleg tökéletes, egyik kezelőszervnél sem törtem ki tapsviharban, de nem is emlékszem rájuk - mindegyik a legjobb helyen lehet, mert sem keresgélni, sem gondolkozni nem kellett.
Focusból jó gondolat kézi váltósat választani, a kar ugyan hosszú, de a szerkezet tökéletesen dolgozik, érzetre is jó. Én viszont ha már Focus, akkor a C-Maxból frissiben átköltöztetett fokozatmentes automatát választanám. Álmélkodtam már eleget az Audi A6 Multitronic-ján is, de ez mégiscsak az alsó-közép kategória, nagy dolog, hogy megértük. A Ford CVT-je a Focus 1.6-os kis turbódízelével kapható, de ahogy egybehangzóan megállapítottuk, eddig és ne tovább, ilyen autót kell venni.
A Getrag-gal közösen fejlesztett CVT egyelőre csak a kisdízel 240 Nm nyomatékát bírja, de tökéletesen működik. Az elv és az alkatrészek hasonlítanak az Audi fokozatmentes automatájára: két kúptárcsát összekötve szambázik egy lánc, és az áttétel folyamatosan változhat, attól függően, mit lát a legjobbnak az elektronika. Akárcsak az Audié, a Ford CVT váltója is kapcsolható kézzel, így egy hétfokozatú automatát kapunk. Persze a fokozatmentes automatánál akár négyszázötvenhat fokozatot is kijelölhetnének, hiszen csak elhatározás kérdése, de a hét jó megoldásnak tűnik.
A futóművet csak módjával dolgozták át, inkább csak szolidan erősítgették, mert a futómű volt a Focus igazi erőssége. Ebben is az maradt. A fékkel se volt baj, de ha már modellváltás volt, megnövelték a hátsó tárcsákat. Ahogy hátsó lábteret és a csomagtartót is. De a legfontosabb, hogy most mintha időtállóbbra sikerült volna a forma, a Focus pedig marad a kategória egyik legjobbja.