Internacionalista Ford!

2003.08.12. 11:02

Chris Bird, design-igazgató úr véleménye szerint a C-Max "karcsú és modern, öntudatos és sportos". Daniel Poulin formatervező aszongya, hogy "az izmosan szolid Focus C-Max csak úgy lapul az útra." Szerintem inkább aranyos a maga bumfordian szögletes módján: megszabadították a Focus debilen hangsúlyozott kerékíveitől, kapott szép alufelni-kollekciót, talán az orra lehetne markánsabb, de akkor lehet, hogy nem tudna 0,31-es alaktényezőt felmutatni.

 
   
   

A C-max kicsit olyan, mintha egy felfújt Fiesta lenne - és a Ford márkaidentitása szempontjából ez így van jól. Ha tüzetesebben megnézzük a C-Max designját, néhány apró szívbelopódzást is átélhetünk. Az A-oszlopba integrált ablakocska nagyon helyes - és a jobb oldalinak még haszna is van. A GHIA csúcsváltozat tükörbe integrált irányjelzőket kapott. Szépek a fényszórók - sikerült pont a cicásság innenső határán maradniuk. A hátsó lámpacsíkok is helyesek és szépen zárja vonalukat a lökhárítón ülő prizma. Szóval olyan németesen, puritán módon, tömbszerűen helyes az egész, na.

 
   
 

A C-Max csattanója persze nem a külső design, nem a motor és nem a futómű. "Sokan vannak, akik nem akarnak hét embert szállítani, de napról napra igénylik a tágasságot, a komfortot és a flexibilitást", mondja Derrick Kuzak, termékfejlesztési alelnök. Azt gondolom, azért nem hétszemélyes a C-Max, mert minek még egy Galaxy? Kezdjük a C-Max belső komfortját hátulról elemezni. Van egy magasra nyíló, 550 literes csomagterünk. Ha a hátsó üléseket kidobáljuk, 1620 liternyi miegymást szállíthatunk. Kis bosszúságot okozhat, hogy a C-Max padlója a hátsó ülések előtt már nem sík. Hogy miért, nem tudom: szerintem a padlólemez domborítását gumikalapáccsal ki lehetne ütögetni, alulról egy kis merevítést neki, oszt' jóvan.

 
   
   

Ha visszatettük a hátsó székeket, akkor a hátsó üléssoron 2,5 ember ülhet kényelmesen. A két egész embernek kis asztalkája is van, és ha a középső emberkét ülésestől kivesszük, még több hely juthat a válluknak. Sajnos a lábtér nem az igazi: csak addig áradoztam bőven elegendő méretű egyterű alsó-középkategóriáról, fejedelmi helykínálatról, felesleges Passátokról, amíg be nem ültem magam mögé. Ha négyszemélyes a C-Max, tíz többletcenti térdhely igencsak jól jön.

Az első traktusban viszont kifejezetten jól éreztem magam. Kényelmes az ülés, jó fogású a váltó, a kormány, nagyok, egyszerűen működnek a kezelőszervek, szép, puha, minőséget sugalló az egész műszerfal - a VW-től ellopott, kicsit átalakított szellőzőrácsok különösen jól sikerültek. Poharainkat-kólásdobozainkat számtalan kézreálló helyre szórhatjuk szét, egyéb vackainkat pedig padló alatti rekeszekbe, polcokra, zsebekbe, kártyatartókba. A GHIA felszereltség további örömöket hoz: a vezetőülést villanymotor emeli, a műfa-betét sem néz ki túl rosszul.

 
   
 

A kétzónás automata klíma egyszerűen vezérelhető és huzat nélkül szállítja az enyhet adó hűt, a kormány körül fellelhető tempomat és rádió-kezelőszervek szintén kézreállnak. Az "infotainment", azaz a Sony, vagy a Ford saját márkás audio-cuccai önmagukban is szépen szólnak, de mivel "a komfort a zaj és a rezgések elszigetelésén is múlik, ennek érdekében minden rendszert és alkatrészt optimalizáltunk. Az autó nem csupán csendes, hanem nagyon jó hangfekvésű is", avat be bennünket újabb fejlesztési elvekbe Klaus Steputsch, C-Max-akusztikus. Navigációs rendszert sajnos csak álló autóban láttunk, az érintőképernyős, színes egérmozi kicsit futurisztikusan hatott a visszafogott belterű polgári autóban.

 
   
   

Még egy témakörről kell bővebben szólnunk: a biztonság kérdésében Joerg Reim biztonsági szakembertől olvashatunk bölcs szavakat. "A Focus C-Max Intelligens Védelmi Rendszere megfelel a Kék Oválistól elvárhatónak. Az Intelligens Védelmi Rendszerben alapfelszerelés az ütközés erejét érzékelő frontlégzsák, az oldallégzsák és a függönylégzsák, valamint sok egyéb berendezés, amely maximális bizalmat ébreszt a vásárlóban." Azért nem kell feltétlenül használnunk ezeket, van széria négycsatornás ABS és opcionálisan rendelhető az autó viselkedését másodpercenként 150-szer ellenőrző ESP is.

 
   
 

Ja, és mitől C-Max? Maximum Comfort, Maximum Confidence és Maximum Control, azaz maximális komfort, bizalom és kontroll, mondja a Ford nemzetközi mérnökgárdája en bloc. Most. "Legjobb autó az új autó" mondta állítólag Henry Ford. Egykor. Az új C-Max tényleg nagyon jó autó, kiváló esélyekkel szállhat be a piacon az európai ötüléses egyterűek versenyébe. Főleg a kétliteres dízellel.

  Értékelés: Az árát még nem tudjuk, de ha reálisan a Picasso és a Megane Scenic körül alakul, akkor a kétliteres TDCi-vel 4,5 (a kis hátsó lábtér miatt nem 5), az 1.8-as benzinessel 4 csillagot ér nekem az autó.