Chris Bird, design-igazgató úr véleménye szerint a C-Max "karcsú és modern, öntudatos és sportos". Daniel Poulin formatervező aszongya, hogy "az izmosan szolid Focus C-Max csak úgy lapul az útra." Szerintem inkább aranyos a maga bumfordian szögletes módján: megszabadították a Focus debilen hangsúlyozott kerékíveitől, kapott szép alufelni-kollekciót, talán az orra lehetne markánsabb, de akkor lehet, hogy nem tudna 0,31-es alaktényezőt felmutatni.
A C-max
kicsit olyan, mintha egy felfújt Fiesta lenne - és a Ford
márkaidentitása szempontjából ez így van jól. Ha tüzetesebben
megnézzük a C-Max designját, néhány apró szívbelopódzást is
átélhetünk. Az A-oszlopba integrált ablakocska nagyon helyes - és a
jobb oldalinak még haszna is van. A GHIA csúcsváltozat tükörbe
integrált irányjelzőket kapott. Szépek a fényszórók - sikerült pont
a cicásság innenső határán maradniuk. A hátsó lámpacsíkok is
helyesek és szépen zárja vonalukat a lökhárítón ülő prizma. Szóval
olyan németesen, puritán módon, tömbszerűen helyes az egész, na.
A C-Max csattanója persze nem a külső design, nem a motor és nem a
futómű.
"Sokan vannak, akik nem akarnak hét embert szállítani, de napról
napra igénylik a tágasságot, a komfortot és a flexibilitást",
mondja Derrick Kuzak, termékfejlesztési alelnök.
Azt gondolom, azért nem hétszemélyes a C-Max, mert minek még
egy Galaxy? Kezdjük a C-Max belső komfortját hátulról elemezni. Van
egy magasra nyíló, 550 literes csomagterünk. Ha a hátsó üléseket
kidobáljuk, 1620 liternyi miegymást szállíthatunk. Kis bosszúságot
okozhat, hogy a C-Max padlója a hátsó ülések előtt már nem sík.
Hogy miért, nem tudom: szerintem a padlólemez domborítását
gumikalapáccsal ki lehetne ütögetni, alulról egy kis merevítést
neki, oszt' jóvan.
Ha visszatettük a hátsó székeket, akkor
a hátsó üléssoron 2,5 ember ülhet kényelmesen. A két egész
embernek kis asztalkája is van, és ha a középső emberkét ülésestől
kivesszük, még több hely juthat a válluknak. Sajnos a lábtér nem az
igazi: csak addig áradoztam bőven elegendő méretű egyterű
alsó-középkategóriáról, fejedelmi helykínálatról, felesleges
Passátokról, amíg be nem ültem magam mögé. Ha négyszemélyes a
C-Max, tíz többletcenti térdhely igencsak jól jön.
Az első traktusban viszont kifejezetten jól éreztem magam. Kényelmes az ülés, jó fogású a váltó, a kormány, nagyok, egyszerűen működnek a kezelőszervek, szép, puha, minőséget sugalló az egész műszerfal - a VW-től ellopott, kicsit átalakított szellőzőrácsok különösen jól sikerültek. Poharainkat-kólásdobozainkat számtalan kézreálló helyre szórhatjuk szét, egyéb vackainkat pedig padló alatti rekeszekbe, polcokra, zsebekbe, kártyatartókba. A GHIA felszereltség további örömöket hoz: a vezetőülést villanymotor emeli, a műfa-betét sem néz ki túl rosszul.
A kétzónás automata klíma egyszerűen vezérelhető és huzat nélkül
szállítja az enyhet adó hűt, a kormány körül fellelhető tempomat és
rádió-kezelőszervek szintén kézreállnak. Az "infotainment", azaz
a Sony, vagy a Ford saját márkás audio-cuccai önmagukban is
szépen szólnak, de mivel
"a komfort a zaj és a rezgések elszigetelésén is múlik, ennek
érdekében minden rendszert és alkatrészt optimalizáltunk. Az autó
nem csupán csendes, hanem nagyon jó hangfekvésű is", avat be
bennünket újabb fejlesztési elvekbe Klaus Steputsch,
C-Max-akusztikus. Navigációs rendszert sajnos csak álló autóban
láttunk, az érintőképernyős, színes egérmozi kicsit futurisztikusan
hatott a visszafogott belterű polgári autóban.
Még egy témakörről kell bővebben szólnunk:
a biztonság kérdésében Joerg Reim biztonsági szakembertől
olvashatunk bölcs szavakat.
"A Focus C-Max Intelligens Védelmi Rendszere megfelel a Kék
Oválistól elvárhatónak. Az Intelligens Védelmi Rendszerben
alapfelszerelés az ütközés erejét érzékelő frontlégzsák, az
oldallégzsák és a függönylégzsák, valamint sok egyéb berendezés,
amely maximális bizalmat ébreszt a vásárlóban." Azért nem kell
feltétlenül használnunk ezeket, van széria négycsatornás ABS és
opcionálisan rendelhető az autó viselkedését másodpercenként
150-szer ellenőrző ESP is.
Ja, és mitől C-Max? Maximum Comfort, Maximum Confidence és
Maximum Control, azaz maximális komfort, bizalom és kontroll,
mondja a Ford nemzetközi mérnökgárdája en bloc. Most. "Legjobb autó
az új autó" mondta állítólag Henry Ford. Egykor. Az új C-Max
tényleg nagyon jó autó, kiváló esélyekkel szállhat be a piacon az
európai ötüléses egyterűek versenyébe. Főleg a kétliteres dízellel.
Értékelés: Az árát még nem tudjuk, de ha reálisan a Picasso és a Megane Scenic körül alakul, akkor a kétliteres TDCi-vel 4,5 (a kis hátsó lábtér miatt nem 5), az 1.8-as benzinessel 4 csillagot ér nekem az autó. |
|