Escort Cosworh vs Focus ST
Arra gondoltam, mit szólna egy ilyen Focus ST, ha a Ford korábbi csúcsa, egy Escort Cosworth mellett kellene bizonyítania. Jó, tudom, az 4x4, ez meg csak elöl kapar, de cserébe annak csak kétliteres a motorja, ennek meg 2,5-ös, és mindkettő turbós. Viszont mégis a kisebb az erősebb, muhaha. Hát igen, régebben születtek olyan autók, amik még ma is felborzolják a szőrt a karomon. Megkérdeztem hát Hlinka Karcsi barátomat - aki ortodox fordosnak számít korábbi Escort RS és jelenlegi Cossie autói miatt -, mi a véleménye.
Autózott a Focussal egy kicsit, majd mesélt: "Lényegesen gyengébb, mint az én autóm, tolja az orrát, de nem is vártam mást. Nem tudom hasonlítani még a korábbi RS-emhez sem, teljesen másképp viselkedik. A kormányt kényelmesre állítva nem látom a műszerek felső részét, ami eléggé zavar. A másik, ami zavaró nekem, hogy a váltókar nem közvetlenül a váltóba megy, hanem a bowdenes mechanizmuson keresztül kapcsol, így elveszik az a karcos érzés, ami egy sportautónál lényeges. Észrevettem még, hogy magas fordulaton csökken a turbónyomás, valószínűleg kisméretű a turbó. Gondolom, az élettartam miatt. Jól gyorsul, nem vitás, viszont nagyon billegős a karosszéria, és fékezéskor ki-kitör a fara, nagyon kell figyelni kanyarban. Mindemellett nagyon szép a formája, a színe, és a belső is tetszik. De nem cserélném el a Cossie-ra, talán még az RS-t sem adtam volna oda érte. Aki ilyet vesz, annak majd sokat kell gyakorolnia vele a közlekedést, ha nem akar bajt."
Rájöttem, hogy ha nem akarnák nagyon versenyautónak beállítani, nem kötözködnék ennyire. Ha meg még azt sem mondanák, hogy sportkocsi, még jobban kedvelném. Mert erős kupénak elmegy. Mondom sokadszor: a külseje nagyon tetszik, és belül is jól érzem magam. A Batman-üléseknél szebbet régóta nem láttam, bár az oldaltámaszuk feleslegesen magasra húzódik. Ha már ebben is a sportosságot erőltetik, elég lett volna alacsonyabban hagyni, és akkor nem lenne útban váltáskor, felül meg elférne a válltámasz, ami most nincs. Kíváncsi vagyok, mikor veszik észre a marketingesek, hogy létezik sisaktámaszos sportülés az igazi versenyautókban, meg HANS.
Szóval a Batman, alubetét és a kiegészítő műszerek a műszerfal tetején (ami gondolom, hamarosan gyárilag flokkolva jön ki), mind-mind a sportosságot sugallják. Ami az ültetéssel, a nagy kerekekkel, a dupla kipufogóval meg ezzel a gyenge-erős motorral - és a húzós fogyasztással - össze is áll valamennyire. De könyörgök, azért még ne essünk hasra: a kategóriában ennél erősebbek vannak.
A nagy kerekek az alacsony oldalfalú gumikkal (225/40 R18) pattogós menetet sugallnak, de a lengéscsillapítókkal ennek utánaállítottak, mert van annyira komfortos, hogy nem érezni az úthibákat. Valószínűleg innen eredhet a billegés és a fékezéskor jelentkező bizonytalanság. Ez a jelenség, valamint a hatalmas csomagtartó és a két személynek teljes értékű hátsó üléssor - ahol hárman is elférni - arról árulkodik, hogy akár mindennapos használatra szánják, nem második-harmadik autónak, amit csak szép időben, hétvégén vesz elő a tulaj.