Átmeneti túlnyomaték

Teszt: Ford Focus 1.8 TDCi

2002.06.05. 10:11

 
   
   

A kormány átlagosan jó fogású bőr, fel-le állítható. A kormányzás párját ritkítóan finom, élénk, de még nem hisztis, szinte csukott szemmel is tudjuk, mennyit fordultunk. Talán a szervo miatt is áll ennyire közel az arany középhez: egy ujjal nem tekerhető, de laza tenyérrel már könnyedén ipszilonozhatunk. A Focus ráadásul fordulékony.

A váltó elég béemvés, ennél nagyobb elismerés nem jut eszembe. Könnyű, de határozott, kis úton jár. Az áttételek, a motor és a való élet tökéletes harmóniában állanak, a nyomatékcsúcs négyesben 90, ötösben 120 körül van, négyesből visszakapcsolni tehát nincs értelme, de felesleges is.

A fék semmi különös, arany közép, akárcsak a kormány, kiegészülve egy jó ABS-szel.

 
   
 

Utoljára az Alfa Romeo 147 kétliteres Twin Sparkja hozta így ki belőlem a közúti hülyét. Az Alfánál a motorhang és a harcos beltér vitt a bűnbe, meg a tudat, hogy kívülről is eszelősen jól nézünk ki. A Focusban nincsenek efféle izgalmak, itt a minden tizedmásodpercben érzékelhető, tökéletes konstrukciós és összeszerelési minőség hódít.

És ez nem csak minőség érzet: a Focus hosszú idő után az első olyan német autó, ami megbízhatóságban visszavette az elsőséget (!) a japánoktól. A német minőségellenőrző intézet (TÜV) idén januárban hozta nyilvánosságra, hogy a Németországban forgalmazott típusok 107 modellje közül a Focusoknál észlelték a legkevesebb meghibásodást.

 
   
   

A Focusnak jókora bevezető kampánya volt, de inkább a szájhagyománnyal terjedő megelégedettségnek tudható be, hogy 2001-ben jelentősen nőttek az eladások (Nagy-Britanniában közel 20 %-kal). Ez egy három éves konstrukció esetében elég hatásos minőségjelző. Eddig (1988 óta) 2.5 millió készült, és az újonnan bevezetett dízelmotoroknak köszönhetően változatlanul jól pörög az eladás, de az igazi az lenne, ha kívül-belül újratervezné az a csapat, amelyik a Mondeót alkotta.

Ránézésre magas a futómű; a gumi futófelülete és a doblemez pereme közé simán beférne egy rúd szalámi: ez egy kényelmes, billegős autó. Aztán mégsem. Illetve kényelmes, de nem billegős: amilyen gyorsan elavult a karosszéria formaterve, olyan ultramodern ma is a Focus futóműve.

 
   
 

Kényelmes, normális közlekedésnél semmi, ez egy normálisan komfortos autó, annyi extrával, hogy macskakövön nem zörög, járdára mászásnál nem nyiszog, kátyúkon pedig nem csattan akkorát, hogy az ember önkéntelenül is keresgélni kezdje a rímeket a toronycsapágy gyászindulójához.

Az egyéb érdemek azokban a szélsőséges helyzetekben mutatkoznak meg, amiket rendes vezető csak szélsőséges helyzetekben idéz elő, szemben az autós újságírás ámokfutóival. Hirtelen szlalom, rántás jobbra, rántás balra fékezéssel, padlógáz a körforgalomban, hadd ne adjunk ötleteket. Ilyenkor a Focus minden egyes alkalommal annyira rendesen viselkedik, hogy hiába könnyű megszokni a jót, ezen újra és újra el lehet álmélkodni.

 
   
   

Egyszer élesben is teszteltem: a Duratorq motor országúti dinamikáját inkább már élvezve, mint tesztelve előzgettem. A sor elején egy (nyilvánvalóan eltorzult arccal vicsorgó) daewoo-s elkezdte taposni a gázt, én meg a hirtelen jött harci szellemtől vezérelve felkiáltottam: mutassatok egy jó koreai turbódízelt, s kifordítom sarkaiból a világot!

A kanyarba már magabiztos százharminccal érkeztünk, legalábbis én, amikor szemből felbukkant a távolsági busz, jobbra (egy ideig takarásban) pedig két stoppos ólálkodott egy bokor mögött, hátha egy frissiben totálkárossá tört autó felveszi őket. Az egész regényfolyam nem igényelt több időt, mint fél másodperc. Ezalatt a motor, melynek nyomatékmaximuma ötösben amúgy is 120 Km/h táján van, segített befejezni az előzést, utána finom kormánymozulattal be jobbra, busz huss, stoppos meglát, kis fék, kormány balra.

És nem történt semmi. Több olyan - kevésbé kiváló - autó is van, aminél belefért volna egy fejreállás.

A Focus változatlanul az alsó-közép kategória egyik legjobb vétele. Vonzerejét csak fokozza, hogy nincs a nyomasztó tudat: az autóért összeverekednek a tolvajok, és a végén még megsérül valaki.

Értékelés: forma: 3          
minden más: 5