Szerettük mindet
Az a vicces az egész XR3i-ben, hogy valójában senki nem tudja, mire számíthat tőle. A hangzatos nevével megfogja a embert, aztán a katalógusadataival elbizonytalanítja, hogy mivel nem sok módosítást kapott. Ugyanarra az Escortra számíthat, amit a gyengébb változatnál megbízhatónak ismert meg, csak épp ez erősebb. És tényleg így van.
A szerelő véleménye
Ennek az autónak sem a hazai utakra készült az első futóműve. A féltengely-gumiharangok és a gömbfejek nagyon kényesek, igénylik a gyakori ellenőrzést. Cserébe nem horror az áruk, és ha időben cseréljük őket, nem okoznak további problémákat. A motorban nagyon sok tartalék van, vállalkozó szelleműek alap-tuningmegoldásokkal sokat ki tudnak még hozni belőle.
Hétköznapisága miatt a vezetési élményével kénytelen hatni, és ezt meg is teszi. A benne rejlő 105 ló nem az a 105 ló, ami egy mai 1,4-esben rejlik. Ez másképp 105. Induláskor képes megforgatni a MacPhersonok alján levő kerekeket, és egyenletes nyomatékleadása miatt, a sebességfokozatokat kihúzatva, élvezetes autózást lehet összehozni. Ez az egyenletes nyomatékozás abban is jelentkezik, hogy a rugalmas gyorsításhoz nem kell nagy fordulat, ha úgy adja kedvünk, a váltót hármasba téve, a bothoz többet hozzá sem nyúlva elautókázhatunk a városban. Kétarcú motor, méghozzá kellemesen az. Kényelemről ne beszéljünk, hiszen a padlóra tett, akkoriban keménynek mondott sportülések más célt szolgálnak.
Persze manapság megmosolyogjuk őket, de akkoriban nagyon jó kis sportszékek voltak ezek. És alapjában ma is megállnák a helyüket, csak már mindenki többet akar. A csomagtartóba behányt pótkerék persze rontja az összképet, de sok öreg autóban van itt nagy rendetlenség, az viszont, hogy rögzítőfüleket keresünk, már csak a mai elkomfortosodott agyunk reflexe. A nyolcvanas években egy sportkocsinál - oké, sportos kocsinál - ezek fel sem merültek, így nem is figyelt rájuk senki.
Egy viszont teljesen biztos, egy ilyen autót megvéve a mai szemlélettel is simán elboldogulhatunk. A ház előtt elvégezhetjük a motorgenerált néhány villáskulccsal és csavarhúzóval, minimális ismeretekkel. Akiknek nagyobb a gyakorlatuk, azok mind a motor, mind a futómű vonalán komoly tartalékokat szabadíthatnak fel. Mindezt gombokért.
Az erőteljes Golf 2-felhozatal jelentősen háttérbe szorította a Fordokat, és amikor a Peugeot is megjelent a 205 GTI-kkel, végképp beszürkültek az XR3i-k. Pedig tényleg nagyon barátságos hangulatú kis autó, vezetési kényelme, komfortja miatt nem maradna hátrányban. Ő is annak a letűnt kornak a szereplője, amikor az autók még biztonságtalanok voltak, férfimunka volt vezetni őket, és mégis annyira szerettük mindet. Nem volt japán-francia ellentét - persze márkafanatikusok akadtak már -, és nem az számított, hogy mekkora kerék van rajta.
Bátran mernék ajánlani egy ilyen állapotú XR3i-t, mint ami a képeken látható. Nem lehet olyan baja, amit ne lehetne olcsón rendbehozni, csak a rozsda miatt kell rá borogatni a húszezreseket. Aki kevés pénzből, még kevesebbért fenntartható autóra vágyik, és szereti nyomni a gázt, annak érdemes megvizsgálnia néhány XR3i Escortot, hiszen az áruk a béka feneke alatt van, és a fenntartásuk sem csapolja meg a pénztárcát.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.