Legalább a színét elárulhatták volna. Így viszont teljesen reménytelenül keresgéltem a parkolóban az új Freelandert a teljesen egyforma Range és Land Roverek között.
Bemutatása, 1997 óta számos országban kapta meg a legjobb terepjáró díját, de ez a történet inkább szakmánk szomorú állapotáról, mint a Freelander 1 terepjáró képességéről szól. Úristen, tényleg, mi minden történt azóta! (1997 januárjában Jasszer Arafat 30 év után visszatért Hebronba, elindult O.J. Simpson pere, a klón Dolly megszületett, megjelent az első Harry Potter könyv) Akkorát fordult a világ, hogy az idei nagy amerikai szórakoztatóipari vásáron nem a Sony mutatta be a legnagyobb LCD tévét és legújabb poszt-DVD lejátszót, hanem az LG. És ahonnan az LG jön, onnan hobbiterepjárók is érkeznek. Kia Sportage, Hyundai Tucson, hogy a Chevrolet-ről ne is beszéljünk. Egész más ezen a pályán labdába rúgni, mint az 1997-esen.
A Land Rover szerint ők találták fel a SUV-ot, ami akár igaz is lehet, ha nagyon sok mindentől elvonatkoztatunk, hogy például az 1994-es Toyota RAV4-et ne rángassam má' elő a hajánál fogva. Valószínűbb persze, hogy csak nyelvbotlás volt mindezt a Freelanderről állítani, hiszen a Range Rover (1970) valóban nevezhető az első SUV-nak, de piaci szempontból az egésznek nincs nagy jelentősége. Autótörténészek nem tudnak eltartani egy új modellt.
A marketingesek viszont sokat segíthetnek, főleg ha ügyesen dolgoznak össze a formatervezőkkel. A dizájnban nagyot pirítottak. A Land Roverek ideológiai magva, hogy a főtervező lakhelyén valaha gyakoriak voltak a tűzvészek, ezért egy rendes Land Rovert mindenünnen tűzfalak vesznek körül, és ez most olyan lett. Az utolsó Range Rover és a Discovery is egész sikeresek, a Freelandert hozzájuk igazították, de olyan erősen, hogy felirat nélkül csak a modern landroverség látszik, a típus nem.
A sajtótájékoztató után átvettem a kulcsot, de a fityegőn nem volt rendszám, csak alvázszám. Úgyhogy nézegettem hülyén a parkolóban, melyik is lesz az, mert időközben kiderült, hogy a tök egyforma Land Roverek között Range és Discovery 3 is van. Úgy derült ki, hogy kijött valamelyik jaguaros, és megmutatta. Ja, úgy már könnyű, ha tudjuk, hogy a feketét kell nézni, ráadásul a Range Rovert onnan is meg lehet ismerni, hogy Range Rover van az orrára írva. Na de az én időmben még simán kicsapták a bölcsészkarról, akit puskázáson kaptak.
Új a slusszkulcs, az elem élettartamának tíz évet adnak meg, biztos olyasmiből van, amiért Iránra egy egész kötelék B52-es mérne csapást. Ütésálló, gumírozott, kicsit hasonlít is egy régi hegymászó Nokiára, reméljük ez jobban beváltja a reményeket. Van a tokban egy kis vészkulcs, egyébként - véletlenül - BMW-stílusban betoljuk a kis túlélőt a helyére, kuplung ki, gomb megnyom.
Az első futómű segédkeretes, ami normális esetben azt jelenti, kevesebb a gördülési zaj és finomabb a futás. A segédkeretre a vezetési élményből biztosan nem jövök rá, mert a futómű igazából inkább kemény és határozott. Nem kellemetlenül, de határozottan ráz, ugyanakkor elektronika ide vagy oda, nem sokat tesztelhettem, de szerintem nem a Freelander 2 lesz a jávorszarvas-tesztek sztárja, könnyen eldobja a hátulját.
A segédkeret másik értelméről, a zajkomfortól meg azért nincs sok értelme beszélni, mert a tűzfal-dizájnt szeretjük, de aerodinamikailag ennél rosszabb megoldás nincs. A szélzaj nem gond, ha akkorákat szigetelnek, mint a Range Roverben vagy a Discoveryben, de egy tízmilliós alapmodellbe sose jut annyi zajcsillapítás. Százas tempónál tehát a Freelander egész derekasan fütyöl.
A motor - a bemutató négy autója mind dízel volt - 2,2-es létére egész szépen szól, nem is megy rosszul, de nem fogyaszt keveset. Városban 12 felett, országúton 9 körül, ez nagyon sok még egy állandó összkerekestől is, ha dízel. De az én Freelanderemben összesen 600 kilométer volt, a fogyasztás egy rendes bejáratás után egy literrel biztos lejjebb megy, de ez még akkor is inkább lesz sok.
A PSA dízele, új fejlesztésnek mondják, ezért is alakítottak nagyot a hátsó feliraton (TD4): a Freelanderek történetében először nagy a D! A hatsebességes kézi váltón álló helyben az istennek se akart meglenni az 5-ös, de menet közben már egész kellemes. Még arról is megfeledkeztem, hogy elvből ellenzem a kézi váltót hobbiterepjárókba.