200 lóval a nagy előd nyomában
Frankfurtban megmutatja a VW, hogyan képzelik mérnökei a Golf sportváltozatának jövőjét. Az egyelőre csak tanulmányautóként bemutatott sportos modellel a cég sajtóközleménye szerint az első Golf GTI nagyszerűségét igyekeztek felidézni, miközben a legújabb megoldásokat vonultatták fel.
A Volkswagennél a múltidézés sajátságos, igen visszafogott módját választották, amely inkább csak a gyáriak által kiötlött magyarázat után válik érthetővé: a GTI Concept ugyanolyan vörös színben pompázik, mint korai elődje, és a hűtőmaszk ívét folytató fekete betét is az ős fekete hűtőrácsát hivatott felidézni. Egy kissé talán nyakatekert a párhuzam, de az fekete betét tényleg feldobja a legújabb Golf talán túlzottan is hagyománytisztelő külsejét. Persze biztos akad, aki mindenáron magyarázatot akar arra a kérdésre, miért pont ilyen az új GTI hűtőrács, és nem elégszik meg a fent vázolt retro-maszlaggal - számukra a VW marketing-gépezete egy másik magyarázatot is kínál.
Eszerint a hűtőrács lefelé szűkülő formája volna a jövő márkaarculatának egyik sarokköve, amely a Concept R roadsteren is felfedezhető. A többi formai változtatást szerencsére nem magyarázták ennyire agyon: a nagyméretű levegőbeömlők az első lökhárítón, a küszöbspoilerek, a viszonylag nagy méretű hátsó légterelő, a vörösre festett féknyergek, a 18 hüvelykes alufelnik és a krómozott iker-kipufogóvég természetes tartozékai egy mai GTI-nek.
A belső térben is a szokásos sportos kiegészítésekkel találkozhatunk:
a küszöb, a pedálok és a padló egy része matt, csúszásgátló dudorokkal
ellátott alumínium borítást kapott, a vezető és az utasok elöl-hátul
formázott, bőr borítású sportülésekben foglalhatnak helyet, és persze
lépten-nyomon GTI feliratokba botlunk.
A kormányt említve a sajtóközlemény megint belebonyolódik a dicső múlt felidézésébe: a háromküllős, fém elemekkel díszített bőr bevonatú kormányt szintén az 1976-ban bemutatott első GTI örökségeként mutatják be. További említésre méltó változtatás a műszerfal átalakítása, amely néhány alumínium peremet és új számlapokat jelent.
A lényeg persze nem a külső vagy a belső átalakítása: egy GTI-nél elsősorban a motortér tartalma számít. Ez pedig végre határozottan érdekes: új a motor, amellyel a későbbiekben valószínűleg számos más típusban találkozunk majd. A 2 literes FSI motor turbófeltöltős változata vélhetőleg a Győrben gyártott 1,8 literes turbómotor erősebb variánsait váltja majd fel.
A közvetlen benzinbefecskendezéses négyhengeres a turbónak köszönhetően kerek 200 lóerős, és vélhetően jóval tisztább üzemű mint a jelenlegi 20 szelepes 1,8-as turbó, bár erről egyelőre nem közöltek pontos adatokat. A VW szakemberei egy fél mondattal megemlítették a kuplung nélküli, villámgyors kapcsolásokat lehetővé tevő DSG váltót is, így valószínűleg ez is része az autónak.
Pontosan nem tudjuk, mi volt az oka, hogy a VW most csak tanulmányként mutatta be a Golf ötödik generációjának GTI-jét, de több lehetséges magyarázat is adódik. Elképzelhető, hogy nem voltak biztosak a formai módosítások sikerében, de valószínűbb, hogy még nem készült el minden alkatrész.
Az egyik lehetséges elem, amely talán még fejlesztésre szorul, a motor lehet, amelynek még az alapváltozata is teljesen új. Az is elképzelhető, hogy a Golf hagyományoktól gyökeresen eltérő új, több lengőkaros felfüggesztés és a menetbiztonsági elektronika megfelelő hangolására kell még várnunk. A VW mindenesetre óvatos: nem állítanak semmit biztosan, de a végleges GTI legvalószínűbb bemutatási időpontjaként az egy év múlva esedékes legközelebbi Párizsi Autószalont jelölték meg.